bazarnews

کد خبر: ۴۷۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب ۱۶۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شد در حالی که بعد از انقلاب این رقم به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تن رسید، مصرف سالیانه هر ایرانی را به میزان بیش از ۲۷ کیلوگرم گوشت مرغ اعلام کرد.

مرتضی رضایی در بیست‌وهشتمین دوره معرفی و تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی استان قم که صبح امروز در سالن همایش‌های شهرداری قم و با حضور مقامات استانی برگزار شد، گفت: باید قدردان زحمات مردم ایران برای انقلاب باشیم، اتفاقات ارزشمندی بعد از انقلاب برای بخش کشاورزی ایران افتاده است.

وی در خصوص تولیدات دامی بعد از انقلاب افزود: سرانه مصرف پروتئین حیوانی به عنوان یکی از شاخصه‌های امنیت غذایی و سلامت غذایی مورد بررسی قرار می‌گیرد، یعنی هر شخص به ازای هر کیلوگرم وزن خود باید یک گرم پروتئین حیوانی در روز استفاده کند، اگر ۲۸ گرم از پروتئین مصرفی هر شخص، پروتئین حیوانی باشد تغذیه کامل است، قبل از انقلاب این عدد زیر ۲۲ گرم بوده و در حال حاضر بالای ۳۵ گرم در روز است، این شاخصی از توسعه یافتگی محسوب می‌شود.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: قبل از انقلاب پنیر مصرفی مردم وارداتی و مصرف سرانه شیر حدود ۶۰ کیلوگرم بود، میزان تولید شیر قبل از انقلاب تقریباً ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و بعد از آن ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است، سال گذشته ۹۰۰ هزار تن لبنیات صادر کردیم و این یعنی از مرز خودکفایی گذشته‌ایم.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب کمبود مرغ به ضرب‌المثل تبدیل شده بود، قبل از انقلاب ۱۶۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شد، در حالی که بعد از انقلاب این رقم به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تن رسید، الان هر ایرانی بیش از ۲۷ کیلوگرم گوشت مرغ در سال مصرف می‌کند.

رضایی اظهار کرد: قبل از انقلاب از رژیم صهیونیستی تخم‌مرغ وارد می‌کردیم، سال ۱۳۹۵ علی‌رغم وجود آنفلوآنزا و از بین رفتن تعداد زیادی مرغداری، اما توانستیم نیاز خود را تأمین کنیم و امسال ۹۰۳ هزار تن تخم‌مرغ تا انتهای سال جاری تولید می‌کنیم و پتانسیل صادرات وجود دارد، طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۳۹۸ تولید تخم‌مرغ از مرز یک میلیون تن عبور می‌کند.

وی در پایان گفت: با ازدیاد تولید قیمت‌ها شکسته می‌شود و این به ضرر تولید کننده است، ما تمام تلاش خود را برای ثبات قیمت تخم‌مرغ به کار می‌گیریم، صنعت دام‌پروری افتخارآمیز است، نوسانات قیمت وجود دارد اما به سرعت به ثبات قیمت خواهیم رسید.

/ ایسنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: