bazarnews

کد خبر: ۴۷۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مدیران ورزش کشور امیدوارند نتیجه چانه‎زنی‎هایی که برای افزایش بودجه سال آینده ارگان‎های خود داشتند طی پروسه بررسی لایحه بودجه ۹۸ که امروز یا فردا آغاز می شود، به نتیجه برسد.

طبق لایحه جدید بودجه که پنجم دی ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، بودجه ورزش کشور در هر سه نهاد متولی و تصمیم گیرنده یعنی وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک افزایش داشته اما رقم های اعلام شده مدیران نهادهای ورزشی را متقاعد نکرد به همین دلیل آنها پیگیر تقویت بودجه دستگاه خود شدند؛ پیگیری که نتیجه آن تا چند روز دیگر مشخص می شود. 

چانه زنیِ اصلی به خاطر چیست؟

سال آینده علاوه بر بازی های ساحلی جهان، بسیاری از میادین انتخابی و توزیع سهمیه ها برای دو رویداد بزرگ المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو هم برگزار می شود و ازهمین رو سال حساس و تعیین کننده ای برای مجموعه ورزش کشور است و نیازمند بودجه لازم؛ اما به نظر میرسد متغیر بودن نگاه مسئولان در دولت نسبت به ورزش و بودجه آن، موضوع اصلی و کلیدی است که چانه زنی و پیگیری مدیران ورزش برای تقویت بودجه را موجب شده است. 

ورزش از جمله حوزه هایی است که روند ثابتی در بودجه و لایحه پیشنهادی سالیانه دولت ندارد به طوری که بعضا حتی شاهد کاهش آن در بخش های مختلف بوده ایم. در تایید این مطلب همین بس که برای سال ۹۶ بودجه ورزش با رشد ۲۱ درصدی مواجه شد اما نگاه مسئولان دولت دوازدهم به گونه ای بود که برای سال ۹۷، سهم وزارت ورزش از کل بودجه و به خاطر کاهش اعتبارات عمرانی، کم شد، کمیته ملی المپیک فقط ۵ میلیارد افزایش بودجه داشت و پارالمپیکی ها هم که اولین سال استقلال مالی را تجربه می کردند با کاهش بودجه مواجه شدند. این درحالی بود که  ورزش کشور جام جهانی و جام ملت های فوتبال، بازی های آسیایی و پاراآسیایی را پیش رو داشت.

برای سال آینده البته بودجه پیشنهادی برای هر یک از دستگاه ها افزایش داشته اما مشکل اینجاست که «چانه بودجه ورزش» از ابتدا کم گرفته شده و به همین دلیل افزایش هایِ اینچنینیِ سالیانه  خیلی نمی تواند کارگشا باشد به خصوص که تصمیم گیری برای افزایش هم بر اساس رویدادهای پیش رو انجام می شود در حالیکه برای حضور موفق در رویدادی مانند بازی های آسیایی و المپیک باید به بودجه یک دوره سه چهارساله ورزش بها داده شود نه صرفا سالِ حضور یا یک سال قبل از آن. 

رایزنی ورزشی ها برای تقویت بودجه ۹۸

به همین دلیل درست یک هفته بعد از اعلام لایجه بودجه ۹۸ کشور، هشت نفر از مدیران ورزش از چهار دستگاه نشستی مشترک با مسئولان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار کردند تا پیگیرِ تقویت بودجه مصوب خود و حتی اصلاح کلی چانه بودجه ورزش شوند. 

ژاله فرامرزیان و امیررضا خادم معاونان وزارت ورزش در امور مالی و مجلس همراه عزیزی مدیرکل امور مجلس این وزارتخانه، کیکاووس سعیدی خزانه دار  و ذی حساب و احمد بابایی مدیر مالی کمیته ملی المپیک، مسعود اشرفی و شهرام منکرسی سرپرست دبیرکلی و خزانه دار کمیته ملی پارالمپیک همراه با حسن کریمی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نمایندگان چهار دستگاه ورزشی بودند که در نشستِ شامگاه ۱۱ دی ماه با کمیسیون فرهنگی مجلس شرکت داشتند. در این نشست مقرر شد موضوع افزایش بودجه ورزش در کمیسیون تلفیق مطرح و بررسی شود. اینکه در این کمیسیون چه تصمیمی گرفته شده، طی بررسی لایحه بودجه که روند آن از فردا در مجلس آغاز می شود، مشخص خواهد شد. 

بودجه پیشنهادی دستگاه های ورزش برای سالِ انتخابی المپیک و پارالمپیک

در لایحه بودجه سال آینده ورزش کشور و برای وزارت ورزش بودجه ای معادل ۱۱۶۶ میلیارد و ۵۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. رقم افزایش بودجه این وزارتخانه  در هر دو بخش عمرانی و جاری ۴۲ میلیارد و ۸۲۰ میلیون  و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

همچنین بودجه جاری و عمرانی کمیته ملی المپیک با  ۵ میلیارد و ۸۰۸ میلیون  و ۴۰۰ هزار تومان افزایش، رقمی معادل ۷۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است درحالیکه این کمیته متقاضی بودجه ۱۳۰ میلیارد تومانی بود. دیگر اینکه ۳۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بودجه موردنظر برای کمیته ملی پارالمپیک است که با افزایش ۲ میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومانی لحاظ شده است. 

رایزنی ها به نتیجه می رسد؟

بررسی لایحه بودجه ۹۸ کشور در بخش های مختلف از عصر شنبه یا صبج یکشنبه در مجلس شورای اسلامی آغاز می شود. پیش از این لایحه تقدیمی از سوی رئیس جمهور در مرکز پژوهش های مجلس بررسی شد. در این مرکز با لحاظ کردن ابعاد بودجه، پیشنهادی مانند حذف ۱۰ هزار هیات استانی مطرح شد و نسبت به تخصیص بودجه برای صندوق حمایت از قهرمانان هم به خاطر غیرقانونی و غیردولتی بودن انتقاد وارد. در این مرکز پیشنهادهای دیگر هم مطرح شده که قاعدتا همگی باید در کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار گرفته باشد. 

خروجی این کمیسیون به منظور تصویب نهایی، در مجلس مطرح می شود. دقیقا مشخص نیست این خروجی چیست و اصلا در پروسه بررسی لایحه بودجه چه زمانی نوبت به ورزش می رسد اما امید می رود نتیجه نهایی چیزی شود که امید و انگیزه را برای اهالی ورزش ایجاد کرده و کمک کند تا در رویدادهای کلیدی سال آینده نتایج خوبی کسب شود.

مهر

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: