bazarnews

کد خبر: ۴۷۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
در نشست هم اندیشی ابعاد حقوقی اقتصادی امنیتی FATF مطرح شد؛
کشور ما در تلاش است که تمامی کنوانسیون‌ها را راضی نگه دارد اما قرار بر این نیست که کشورها همه مقررات را رعایت کنند، به عنوان مثال کشورهای ترکیه و روسیه با وجود عضویت خود در FATF با این کنوانسیون‌ها بازی می کنند. ما در این زمینه دیپلماسی نداریم و نحوه بازی کردن را به درستی اجرا نکردیم.

در کشور ما عمدا FATF را سیاسی جلوه داده اند

 

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: نشست هم اندیشی نخبگان با بررسی ابعاد مختلف  FATF امروز شنبه مورخ 26 بهمن در سالن فرهنگسرای اندیشه شهرداری تهران برگزار شد. در این نشست دکتر علی باقری معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، دکتر هیبت الله نژندی‌منش عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر عباس اسدی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر محمدرضا حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی، دکتر عباس کوچ نژاد عضو کمیسیون حقوق بین الملل کانون وکلا، دکتر گودرز بیرامی مدرس دانشگاه، احمد قدیری دانش پژوه دکترای حقوق بین الملل، دکتر جلیل محبی حقوقدان، حسین حاجیلو کارشناس دیپلماسی اقتصادی و تحریم، دکتر امیر بی پروا مدرس دانشگاه علوم قضایی، حضور داشتند.

در این مراسم دکتر جلیل محبی با بیان اینکه FATF راه دور زدن تحریم ها را می بندد اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما عمدا موضوع FATF را سیاسی جلوه داده اند و همین امر باعث شده است که مفهوم آن درست تبین نشود.
حاجیلو افزود: حتی اگر تمامی 41 بند اکشن پلن را بپذیریم باز هم از ما نمی‌پذیرند چون موضوعات موشکی و سلاح های کشتار جمعی در آن گنجانده نشده است. کره شمالی با وجود پیوستن به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT همچنان از لیست سیاه خارج نشده است.

کوچ نژاد با بیان اینکه ریسک سرمایه گذاری در ایران از دیدگاه FATF بالاست افزود: کشور ما در تلاش است که تمامی کنوانسیون‌ها را راضی نگه دارد اما قرار بر این نیست که کشورها همه مقررات را رعایت کنند، به عنوان مثال کشورهای ترکیه و روسیه با وجود عضویت خود در FATF با این کنوانسیون‌ها بازی می کنند. ما در این زمینه دیپلماسی نداریم و نحوه بازی کردن را به درستی اجرا نکردیم.

در ادامه این نشست نژندی منش اظهار داشت: آمریکایی‌ها قاعده بازی کردن در زمین FATF را به خوبی اجرا کردند و آنها در حال حاضر منتظر عکس العمل بعدی ما هستند.

وی افزود:تصمیم گیری در FATF به صورت اجماع است و این تصمیمات به لحاظ حقوقی الزام آور نیست.

برچسب ها: FATF ، تحریم ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: