bazarnews

کد خبر: ۴۷۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
رضایی گفت: امارات سالانه 20 میلیارد دلار در بخش سوخت رسانی به کشتی ها، درآمد دارد و بندر جبل علی 60 درصد عملیات کانتینری منطقه را انجام می دهد، این در حالی است که بندر شهید رجایی بعنوان بزرگترین بندر منطقه تنها 6 درصد عملیات کانتینری منطقه را انجام می دهد

رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه 40 درصد از زمان تا پایان برنامه افق 1404 باقی مانده است،گفت: کشورهای همسایه ایران که به دریا وصل هستند یا حتی کشوری مانند افغانستان که به هیچ دریایی متصل نیست در زمینه دریا تلاش های را انجام داده اند و این نشانه اهمیت اقتصاد دریاست.

رضایی با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که به دریای شمال و جنوب راه دارد، افزود: ایران جز پنج کشور دنیا از نظر دسترسی به کریدورهای حمل و نقل است. همچنین 50 درصد نفت دنیا از تنگه هرمز عبور می کنند که در مدیریت ایران است، همچنین در این مسیر در سال 40 هزار شناور تردد می کند و 53 درصد سواحل خلیج فارس نیز در اختیار ایران است و این نشانه ظرفیت هایی است که در اختیار داریم، اما تنها 20 درصد از ظرفیت11 بندر کنونی ایران استفاده می شود.

رضایی با بیان اینکه ایران تنها 2 درصد از سواحل کشور را احیا کرده است، افزود: امارات سالانه 20 میلیارد دلار در بخش سوخت رسانی به کشتی ها، درآمد دارد و بندر جبل علی 60 درصد عملیات کانتینری منطقه را انجام می دهد، این در حالی است که بندر شهید رجایی بعنوان بزرگترین بندر منطقه تنها 6 درصد عملیات کانتینری منطقه را انجام می دهد.

رییس کمیسیون عمران با انتقاد از عملکرد در این بخش تصریح کرد: آیا ضعف در جایگاه امروز در بخش دریایی ناشی از اقدامات آمریکا و تحریم هاست؟ به طور قطع تحریم ها تاثیر گذاشته، اما نه جایی که جایگاه اقتصاد دریایی ایران اینجا باشد.

رضایی با اشاره به اینکه تعدد سازمان ها در حوزه دریا باعث آسیب به این بخش شده است، تصریح کرد: در حال حاضر صدها سازمان و نهاد دولتی به طور مستقل در بخش دریا فعالی می کند که گاهی منافع آن در تضاد است، برای نمونه منافع سازمان محیط زیست و شرکت نفتکش در تضاد است و آنها به طور مستقل برنامه ریزی و اقدام می کنند و همین موضوع باعث توقف بخشی از برنامه می شود. بنابراین باید یک دستگاه فراسازمانی با قدرت چانه زنی بالای سیاسی نیاز داریم که بتوانیم از ظرفیت دریا در بخش اشتغال و اقتصاد بیشتر استفاده کنیم.

موج/

برچسب ها: جبل علی ، بندر ، بندر رجایی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: