bazarnews

کد خبر: ۴۸۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
قیمت جهانی پالادیوم در ماه‌های اخیر افزایش ۸۰ درصدی را شاهد بوده است. کمبود عرضه در بازار جهانی این محصول به علاوه رشد قابل توجه بهای آن سبب شده تا اما و اگرها در خصوص آن افزایش یابد.

روز گذشته قیمت هر اونس پالادیوم در حالی از هزار و 500 دلار در هر اونس فراتر رفت که رشد ادامه‌دار قیمت این فلز گرانبها اما و اگرهایی را در مورد تداوم این رشد و امکان تغییر جهت آن در میان معامله‌گران برانگیخته است.

بدون شک تا اینجای معاملات، از ابتدای سال جاری تا کنون، پالادیوم بهترین عملکرد را در میان فلزات گرانبها داشته است. این فلز ارزشمند که از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون افزایشی 17 درصدی را تجربه کرده است از کف قیمت خود در ماه آگوست سال گذشته در قیمت هر اونس 832 دلار معامله می‌شد تاکنون 80 درصد افزایش ارزش را تجربه کرده است.

بهای این فلز ارزشمند که در تولید کاتالیست‌های اگزوز خودرو استفاده می‌شود در سال‌های اخیر پس از آن افزایش یافت که شرکت فولکس واگن دست به تقلبی گسترده در خصوص عدم آلایندگی خودروهای خود زد. پس از این واقعه بود که حساسیت دولت‌ها بر روی آلایندگی خودروها و میزان راستگویی این شرکت‌ها در خصوص آلودگی‌های محیطی محصولات افزایش یافت و تقاضا برای پالادیوم رو به فزونی گذاشت. این افزایش قیمت که از آن زمان تا کنون ایجاد شده همچنان تحت تاثیر عوامل مهمی من جمله کمبود شدید عرضه ادامه دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که بازار جهانی این محصول هم اکنون کمبود عرضه‌ای یک میلیون اونسی دارد و انتظار نمی‌رود که تا 10 الی 15 سال آینده این کمبود مرتفع شود.

بنا به گفته بسیاری از کارشناسان بازار از آنجا که پالادیوم یک عنصر کلیدی در تولید موتورهای گازوئیلی است، انتظار می‌رود که در میان صنایع مصرف کننده از این فلز با ارزش، صنعت خودرو همچنان نقشی کلیدی در مازاد سنگین تقاضا داشته باشد. با این حال تاکنون هیچ عاملی نتوانسته افزایش 80 دلاری قیمت این ماده را طی یک هفته اخیر توضیح دهد. بر همین اساس به نظر می‌رسد که کمبود عرضه یاد شده در حال حاضر ریشه‌های سفته بازانه داشته باشد.

 همین امر باعث شده تا بسیاری من جمله راس اِستران کارشناس ارزش کالایی طی گزارش که در هفته قبل منتشر شد چشم انداز خود از قیمت پالادیوم تا پایان سال آتی را کاهشی در نظر بگیرند. او که در گزارش خود آینده قیمت پالادیوم تا پایان سال 2019 را ناپایدار خوانده اضافه کرده است که قیمت این ماده تا پایان امسال به هزار و 50 دلار در هر اونس خواهد رسید. او دلیل این ناپایداری را کاهشی بودن چشم انداز تقاضا برای خودرو دانسته و اعلام کرده است که با کاهش تولید خودرو در سال جاری تقاضا برای پالادیوم نیز کاهش خواهد داشت.

بر این اساس به نظر می‌رسد که رشد بیشتر قیمت پالادیوم در ماه‌‌های پیش رو نیازمند دلایل بنیادی محکم تری همچون تضعیف بیشتر دلار باشد. همین امر نیز باعث شده تا از آنجا که کاهش برابری دلار و تضعیف شاخص آن در روزهای آینده و در راستای مذاکرات تجاری با چین دور از انتظار نیست، نتوان با قاطعیت از پایان رشد قیمت پالادیونم در دوره زمانی فعلی سخن گفت.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: