bazarnews

کد خبر: ۴۸۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
نخستین روز از هفته با رشد چهار هزار و ۷۸۵ واحدی شاخص بورس تهران همراه شد. طی این روز تداوم صعود قیمت نمادهای فلزی موجب صف خرید شدن بسیاری از نمادهای فلزی - معدنی شد و توانست بازدهی سه درصدی را برای روز جاری رقم بزند.

معاملات امروز بازار سهام در حالی آغاز شد که رشد قدرتمند قیمت در بسیاری از نمادها از همان ابتدا مشهود بود. داد و ستدهای این روز در حالی شروع شد که اوضاع خوب قیمت‌ها در بازارهای جهانی به نفع نمادهای داخلی تمام شد. طی این روز خوشبینی بازار به آینده پیش روی نمادهای تولید کننده مس و فولاد که از افزایش ارزش و میزان صادرات آنها ناشی می‌شد توانست منجر به ورود نقدینگی به این نمادها شود. همین امر سبب شد تا در روز جاری شاهد صف خریدهای خوبی در نمادهایی نظیر «فولاد»، «فملی» و «کگل» باشیم.

با این حال رشد یاد شده به نمادهای حاضر در گروه‌های فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی محدود نماند و سبب شد تا همراه با ورود نقدینگی به بسیاری از آن نمادها، برخی سهم‌ها در گروه‌های شیمیایی و معدنی نیز با صعود پنج درصدی و به تبع آن صف خرید همراه شوند.

 

دلاری‌ها در مرکز توجه بازار

استقبال گسترده امروز از نمادهای دلاری پس از آن صورت می‌گیرد که رشد قابل توجه قیمت جهانی کامادیتی‌ها افقی روشن را پیش روی روندآتی این کالاها در بازارهای جهانی و داخلی گشوده است. قیمت فلزات اساسی نظیر مس و آلمینیوم به علاوه انتشار اخبار رضایت بخش از افزایش ارزش و مقدار صادرات ایران، سبب شده تا معامله گران در بورس و فرابورس بر افزایش درآمد و به تبع آن ارزندگی نمادهای فلزی معدنی حساب ویژه‌ای باز کنند. صادرات و واردات بخش معدن و صنایع معدنی ایران در 10 ماه ابتدای 1397 طبق آمار گمرک 21 درصد از حیث ارزش و 48 درصد از لحاظ وزنی افزایش پیدا کرده است. از این میان بیشترین مقدار مربوط به صادرات زنجیره فولاد بوده که 3.46 میلیارد دلاری را شامل می‌شود. همین امر نیز سبب شد تا در روز جاری شاهد حجم معاملات 200 میلیونی در نماد «فولاد» باشیم که در هفته قبل و پس بازگشایی از افزایش سرمایه 73 درصدی نیز رشد خوبی را تجربه کرده بود.

از نمادهای دو گروه یاد شده که بگذریم نمادهای گروه شیمیایی که در بردارنده شرکت‌های پتروشیمی هستند، صف خرید شد سهم‌هایی همچون «پارس»، «شخارک» و «پارسان» با افزایش تقاضای چشمگیری نسبت به روزهای قبل معامله شدند. همین امر سبب شد تا از آنچا که محصولات پتروشیمی نظیر اوره در روزهای اخیر رشد چندانی را تجربه نکردند، گروه محصولات شیمیایی پس از گروه فلزات اساسی امروز در رده دوم قرار گیرد و با تبادل 19 میلیون سهم ارزشی 92 میلیارد تومانی را برای خود رقم بزند.

 

قندی‌ها ثابت قدم در رشد/ خودرویی‌ها خوشبین به افزایش قیمت بازار

بازار امروز دو گروه سبزپوش مهم داشت که زیر وزن سنگین دلاری‌ها کمتر از روزهای قبل به چشم بازار آمدند. نمادهای گروه خودرویی و قندی که در روزهای قبل دو روند متفاوت را می‌پیمودند امروز با افزایش خوشبینی به آینده نمادهای این دو گروه رشدی قدرتمند را از خود به نمایش گذاشتند و توانستند با صف خرید شدن نمادهای مهم این دو گروه بسیاری از سهامداران خود را خوشحال کنند. در این روز نمادهای قندی به دلیل افزایش 10 درصدی قیمت شکر در گزارش‌های ماهانه امروز هم همچون روزهای قبل با افزایش تقاضا همراه بودند به طوریکه «قپیرا»، «قنیشا» و «قلرست» روز جاری را با صف خرید به پایان رساندند.

در گروه خودرویی نیز چند وقتی است به واسطه افزایش قیمت خودرو و تاثیر پذیری آن از قیمت‌های حاشیه بازار که تاثیری مستقیم بر درآمد این شرکت‌ها می‌گذارند، شاهد رشد مناسب قیمت‌ها بودیم. این گروه که دو گل سرسبد آن «خودرو» و «خساپا» هستند، بیشترین تاثیر را به لطف تقاضای شکل گرفته در بازار خودرو می‌برند. همین امر نیز باعث شد تا در رزوجاری شاهد سبز پوشی نمادهای خودرویی و رشد پنج درصدی نمادهایی همچون «خودرو»، «خساپا»، «خگستر» و... باشیم.

 

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته رشدی چهار هزار و 782 واحدی را به ثبت رساند. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح 164 هزار و 271 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه افزایش قیمت در نمادهای دلاری روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد سهم و ارزش معاملات آن 949 میلیارد تومان بوده است که از این میان بیش از 690 میلیارد تومان آن توسط کدهای حقیقی انجام شد.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای فلزات اساسی با مجموع ارزش معاملات 147 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، گروه ‌های شیمیایی، کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی و خرده فروشی،به جز وسایل نقلیه نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «فولاد»، «فملی» و «کگل» از خود به نمایش گذاشتند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با رشد  38 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر را «ذوب»، «زاگرس» و «کگهر» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز  364 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ 890 میلیون سهم بود.

برچسب ها: فرابورس ، شاخص ، صعود قیمت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: