bazarnews

کد خبر: ۴۸۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
بازارنیوز بررسی می‌کند:
اینفوگرافیک زیر ترکیب اجزای درآمد‌های مالیاتی مستقیم و غیرمستقیم را در بازه زمانی ۹ ماهه بودجه سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ برای اقتصاد ایران نشان می‌دهد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: به مبلغی که اشخاص حقیقی و حقوقی به موجب قانون و برای تامین مخارج عمومی به دولت می پردازند مالیات گفته می شود. درآمدهای مالیاتی یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت ها در همه کشورها فارغ از درجه توسعه یافتگی آنها می باشند. در اقتصاد، مالیات ها بر دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شوند. در مالیات های مستقیم، مالیات بر درآمد اشخاص وضع می شود و بعبارت دیگر، پایه مالیاتی درآمد افراد می باشد. ولی در مالیات های غیرمستقیم، مالیات بر کالاها و خدمات وضع می شود و پایه مالیاتی مصرف، فروش، واردات و سایر موارد مرتبط با کالاها و خدمات است. بدین ترتیب، بار مالیاتی در مالیات های مستقیم غیرقابل انتقال به فرد دیگری بوده، در حالی که بار مالیاتی در مالیات های غیرمستقیم قابل انتقال به دیگران می باشد.
اینفوگرافیک زیر ترکیب اجزای درآمدهای مالیاتی مستقیم و غیرمستقیم را در بازه زمانی 9 ماهه بودجه سال های 1395 تا 1397 برای اقتصاد ایران نشان می دهد. همانطور که پیداست، سهم مالیات های غیرمستقیم در مقابل مالیات های مستقیم از 30.7 درصد در سال 1395 به بیش از 40.5 درصد در سال 1397 رسیده است.

 

 

تحولات درآمدهای مالیاتی در ایران+اینفوگرافیک

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: