bazarnews

کد خبر: ۴۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
رییس اتاق تعاون ایران گفت: برای اینکه بتوانیم نظام توزیع کالا را سامان‌دهی کنیم یک سامانه به نام مهتا (مدیریت هوشمند توزیع اقلام اساسی) را طی قریب به پنج ماه جلسات مختلف تلاش کردیم که ایجاد کنیم. هم‌چنین ما اولین پیشنهاد را در حوزه واگذاری‌ها برای تیم‌های پرسپولیس و استقلال به دولت داده‌ایم که خوشبختانه مورد موافقت و استقبال دولت قرار گرفت.

بهمن عبداللهی (رییس اتاق تعاون ایران) در نشست رونمایی از سامانه «باتا» و «میز خدمت» در اتاق تعاون ایران به ذکر گزارشی از عملکرد اتاق پرداخت.
وی گفت: من خیلی اعتقادی به دادن گزارش ندارم در کشور ما مسولان وقتی می‌خواهند گزارشی از کارهایشان بدهند هیچ کس نمی‌آید مقایسه کند تا ببیند که آنها با امکاناتی که داشتند چه کارهایی را می‌توانستند انجام بدهند که انجام نداده‌اند اینکه آیا با آن ظرفیت موجود آنها صرفا همان کارها را می‌توانستند ارائه بدهند در رابطه با گزارش اتاق نیز من خود می‌اندیشم که آیا ظرفیت اتاق تا همین اندازه بوده است شاید این عملکرد برای خود من چندان مطلوب نبوده است امیدوارم که خداوند همین اندازه فعالیت اندک را از ما بپذیرد و شما نیز بپذیرید که توان ما بیش از این نبوده است.
وی در ادامه گفت: نداشتن یک آمار و اطلاعات از بخش زیرساخت‌ها مساله مهمی بود مسئولان مختلف گزارشاتی از تعاونی‌ها می‌دادند که هیچ کدام با آن دیگری همخوانی نداشتند ما منبع دقیقی از تعاونی‌ها نداشتیم از همین روی یکی از کارهای واجب در بخش تعاونی گردآوری اطلاعات آنها از یک بانک اطلاعاتی است. ما این مساله را با هماهنگی با نهادهای حاکمیتی کشور مثل اداره ثبت کشورها و دیگر دستگاه‌ها پیگیری کردیم و توانستیم پورتال جامع تعاون را با اسم باتا ایجاد کنیم. این اولین بانک اطلاعاتی منسجم در این حوزه است که تا روزهای آینده اطلاعاتش به روز خواهد شد.
وی اشاره کرد: قبلا ارتباطات اتاق با اجزای خودش به شکل سنتی و با پیک، نامه و ... بود این در شرایط حال حاضر امروز نکته خوبی نبود ما اتوماسیون اداری را بین اتاق تعاون ایران و اتاق استان‌ها ایجاد کردیم کسانی که تاکنون به این شبکه متصل نشدند مقدمات این ادغام را فراهم آوردند این مساله موجب خواهد شد که اطلاعات دقیق‌تر و کم هزینه‌تر باشد.
عبداللهی توضیح داد: موضوع ثبت تغییرات اتاق‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات اتاق‌های تعاون بود با قوه قضائیه و روزنامه رسمی کشور بر این موضوع هماهنگی صورت گرفت و موضوع ثبت تغییرات اتاق‌ها در ظرف کمتر از 72 ساعت در حال حاضر از سوی اتاق اجرایی می‌شود این یکی از کارهای مهمی بود که اما انجام دادیم موضوع ثبت شرکت‌ها یکی از دغدغه‌های همه ما بود اکنون این موضوع به خوبی تمام شده است. ما همچنین امیدواریم تا کمتر از دو ماه دیگر میز خدمت در اتاق‌ها راه‌اندازی شود.
وی در خصوص استقرار سامانه صدور کارت بازرگانی هوشمند گفت: در کشور دو مرجع برای صدور کارت بازرگانی است اتاق بازرگانی و اتاق تعاون تا آنجا که من اطلاع دارم تاکنون چیزی بابت اینکه مفسده‌ای از کارت‌های صادره از سوی اتاق تعاون ایجاد شود گزارش نشده است. ما کمتر از یک پنجم یا حتی یک ششم کارت‌های بازرگانی را صادر می‌کنیم اما یک صدم مفسده‌های این حوزه را ما تاکنون نداشته‌ایم.
وی اشاره کرد: به خاطر تغییراتی که در نحوه صدور کارت‌های بازرگانی ایجاد شد چند ماهی به خاطر مشکل هزینه‌ها ما از این موضوع عقب افتادیم ما نمی‌خواستیم از همکاران‌مان عقب بمانیم و توانستیم سامانه صدور هوشمند کارت را در اتاق مستقر کنیم. اکنون چند ماهی می‌شود که اتاق کارت‌های هوشمند صادر می‌کند و همان پارامترهای اتاق بازرگانی برای صدور کارت در اینجا هم حاکم است.
رئیس اتاق تعاون ایران اظهار داشت: موضوع آموزش برای ما بسیار اهمیت داشته است عدم ارائه آموزش‌های به روز و ارتقای سطح علمی همکاران‌مان در حوزه تعاون از نواقص نیروی انسانی ما بوده است با پیگیری‌های انجام شده شورای عالی آموزش و مرکز آموزش را ایجاد کردیم برنامه آموزشی‌ای تدوین نمودیم. ما واحدی را در بیرون از اتاق تجهیز کردیم که در آن دوره‌های آموزش تعاون برگزار می‌شود در آنجا به صورت هم اختصاصی و هم به صورت عمومی دوره‌های آموزشی مرتبط با نیازهای بخش تعاون برگزار می‌‌شود.
وی با بیان اینکه داشتن برنامه استراتژیک یکی از مهمترین دلایل موفقیت هر تشکلی است، گفت: در این دوره هم همچون دوره‌های گذشته برنامه سه ساله‌ای را تدوین کرده و برای اعضا فرستاده‌ایم همچنین آیین‌نامه ارزیابی عملکرد اتاق‌ها را تدوین کردیم به رغم اعتقادمان مبنی بر اینکه تمام اتاق‌ها دارند تلاش می‌کنند اما این نکته هم وجود دارد که برخی بهتر کار کرده و برخی ضعیف‌تر از همین رو موضوع ارزیابی لازم بود و آیین‌نامه‌ای برای پیگیری این مساله ایجاد شد. ما هر ساله‌ عملکرد اتاق‌ها را ارزیابی و آنها را در تمام استان‌ها منتشر خواهیم کرد.
عبداللهی با بیان اینکه ما در شرایط اقتصادی ویژه‌ای قرار داریم اشاره کرد تعابیر مسئولان به خصوص مقام معظم رهبری بر جنگ اقتصادی است ما اگر در جنگ آماده نباشیم زیر بار حملات و هجمه‌های دشمن له خواهیم شد ما بسیجیان جنگ اقتصادی هستیم و بخش تعاون به عنوان بسیجیان جنگ باید عمل کنند در چنین زمانه‌ای هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست بدون هیچ گونه عذر و بهانه آوردن به نظام و دولت در حین جنگ باید کمک کنیم. یکی از چالش‌های ما در این حوزه توزیع اقلام اساسی است ما در مقابل نظام سلطه دنیا ایستاده‌ایم اما در کشورمان چیزهایی مثل گوشت و پوشک پیدا نمی‌شود چیزهایی که اصلا قابل قیاس و عظمت ایران نیستند در چنین شرایطی آنچه که باید انجام دهیم این است باید پوتین‌هایمان را محکم ببندیم و در این زمینه کار و تلاش کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تعاونی‌های مصرف در زمان جنگ خیال مردم را از لحاظ تامین ارزاق عمومی راحت کرده بودند اکنون نیز تعاونی‌های مصرف می‌توانند به کمک بیایند همین تعاونی‌هایی که عده‌ای آنها را به سخره گرفته و نخود و لوبیا گوشت می‌نامند.
عبداللهی گفت: بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و شروع تحریم‌ها در اردیبهشت و خرداد ما تیمی را از همکارانمان متشکل کردیم و برای اینکه بتوانیم نظام توزیع کالا را سامان‌دهی کنیم یک سامانه به نام مهتا (مدیریت هوشمند توزیع اقلام اساسی) طی قریب پنج ماه جلسات مختلف تلاش کردیم که ایجاد شود. حدود سه ماه پیش این سامانه آماده شد و به دولتمردان ارائه دادیم ما گفتیم که به عنوان بخش تعاونی این سامانه را آماده کردیم و آماده‌ایم که در قالب این سامانه نظام توزیع کشور را مدیریت کنیم. اخیرا دوستان این سامانه را پذیرفتند و قرار شد این سامانه که محصول زحمات تعاون‌گران کشور است از سال آینده موضوع نظارت بر توزیع و مدیریت اقلام اساسی کشور را انجام دهد.
وی اشاره کرد: بر اساس رایزنی‌هایی که طی 15 روز گذشته با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم توزیع 75 هزار تن از اقلام کشور را برعهده گرفتیم تا برای رفع مشکلات مردم به ویژه سهمیه‌گیران کمیته امداد، اقشار مستضعف و ... اقدام کنیم تا مسئولان از پشت جبهه خیالشان راحت شود. 
عبداللهی گفت: برای افزایش ارتباطمان با دستگاه‌های مختلف تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه آزاد، وزارت کشور، کمیته امداد، سازمان ملی استاندارد و ... بستیم در دوران گذشته ما فرسایش‌هایی در ارتباطمان با معاونت تعاون داشتیم البته قابل ذکر است که اتاق تعاون هیچ گاه شروع کننده مساله‌ای نبود از زمان حضور معاون جدید ما تلاش کردیم این فرصت تغییر را به حوزه همکاری تبدیل کنیم با همکاری این معاونت ستاد مشترک بخش تعاون را ایجاد کردیم ستادی متشکل از مسئولان اتاق تعاون و معاونت تعاون قرار شد در کارگروه‌های این ستاد مسائل مهم تعاونی مطرح شود. ما تلاش کردیم موضوعات دارای اولویت در این حوزه بررسی و انجام شود.
وی اشاره کرد: اولین پروژه مذاکرات این بوده که در فروردین سال 98 جلسه مشترکی با حضور وزیر تعاون، معاون تعاون وزیر، مدیران کل استان‌ها و روسای اتاق تعاون استان‌ها برگزار شود تا مشکلات و اختلافات‌مان را حل کرده و به رفع و رجوع مشکلات مردم برسیم.
وی در خصوص موضوع واگذاری‌ها گفت: مساله واگذاری‌ها از سیاست‌های اصلی و در واقع ستون اصلی سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی بود که متاسفانه بخش تعاون در این حوزه خوب عمل نکرد. ما باید رویکردهایمان را عوض کنیم تا بر اساس برنامه‌های پنج ساله‌ای که در آنها مدعی رسیدن به یک سهم 25 درصدی در اقتصاد هستیم بتوانیم سهمی از واگذاری‌ها داشته باشیم.
وی در خصوص پروژه‌های نیمه تمام گفت: ما شاید آماری در حدود 80 هزار پروژه ناتمام استانی داریم حدود شش الی هفت هزار پروژه ناتمام ملی نیز داریم با توجه به وضع فعلی اقتصادی و شرایط دولت به هیچ وجه قابل ادامه نیستند و دولت بنا دارد آنها را به هر شکل ممکن واگذار کند. ما بخش تعاون هم در حوزه واگذاری‌ها اصل 44 و هم در حوزه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با موضوعات بسیار زیادی مواجه هستیم و باید بتوانیم به درستی آنها را شناسایی کنیم تا سهمی از این واگذاری‌ها برای بخش تعاون به دست آوریم تا عملکرد خودمان را در اقتصاد ملی ارتقا دهیم.
رئیس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: کاری که در این زمینه می‌توان کرد موضوع تاسیس شرکت‌های تعاونی سهامی عام هست. در این حوزه ما دچار غفلت تاریخی بوده‌ایم و از این ابزار به خوبی در طول 10، 20 سال گذشته استفاده نکردیم. در حالی که این ابزار در اختیارمان بوده است ما باید بتوانیم بخشی از اموالی که در لیست فروش دولت است باید با تاسیس این شرکت‌ها تملک کنیم.
وی اشاره کرد: ما اکنون اولین پیشنهاد را در حوزه این واگذاری‌ها برای تیم‌های پرسپولیس و استقلال به دولت داده‌ایم و خوشبختانه مورد موافقت و استقبال دولت قرار گرفت این مساله در مجلس هم به نوعی مصوب شد که سال آینده تیم‌های استقلال و پرسپولیس واگذار شود چه کسی بهتر از شرکت‌های تعاونی سهام عام. می‌دانیم که این تیم‌ها را به دلایل مختلف به بخش خصوصی نخواهند داد در سال 94 هم که واگذار شدند متقاضیان زیادی از بخش خصوصی داشتند مسائلی از قبیل عدم اهلیت، مسائل سیاسی، مسائل امنیتی، مسائل اجتماعی، اقتصادی و ... مراجع نظارتی با این موضوع موافقت نکردند چون نتوانستند بفروشند این مساله تا امروز باقی مانده است امروز اما فضا آماده است تهدیدی که از ناحیه تحریم‌ها بر کشور سایه افکنده می‌تواند فرصتی برای استفاده از ظرفیت سرمایه‌های خود مردم باشد از این ظرفیت‌ در سایر جاها نیز می‌توان استفاده کرد ما پیشنهادمان مشخصا به دولت این است که اجازه دهیم با حضور هواداران دو تیم که هر کدام شاید 10، 12 میلیون نفر از قشر جوان و پرشور و انرژی کشور هستند شرکت تعاونی سهامی ایجاد کنیم. 30 درصد از این شرکت‌ها را به چند نفر و چند مجموعه واگذار کنیم که بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و 60، 70 درصد آن را سرمایه‌های کوچک و اقشار مختلف مردم و هواداران حساب کنید اگر 10 میلیون نفر از مردم تنها 100 هزار تومان بگذارند هزار میلیارد تومان می‌شود. در واقع با یک تصمیم مدیریتی مهم ولی کم خرج می‌توانیم این دو تیم را در قالب شرکت‌های تعاونی سهامی عام ساماندهی کرد من این پیشنهاد را به وزیر اقتصاد دادم که مورد پذیرش قرار گرفت در سازمان خصوصی‌سازی مورد دفاع دوستان قرار گرفت این می‌تواند یک الگو برای سایر استان‌ها باشد.

ایلنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: