bazarnews

کد خبر: ۴۸۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
در مجمع سالیانه بانک مرکزی مطرح شد:
روحانی:ظریف، همتی و زنگنه به خاطر تحمل و مقاومت در فشار‌ها به عنوان کسانی که در خط حمله ایستاده بودند و ایستاده هستند تشکر می‌کنم.

گروه بورس بانک و بیمه بازارنیوز : حسن روحانی امروز در مجمع سالیانه بانک مرکزی به سخنرانی پرداخت که اهم مباحث مطرح شده در سخنان وی به شرح زیر است:

◀️ از ظریف، همتی و زنگنه به خاطر تحمل و مقاومت در فشارها به عنوان کسانی که در خط حمله ایستاده بودند و ایستاده هستند تشکر می‌کنم.

◀️ عمدتا فشار بر این سه بخش بوده است و شکر خدا با وجود سختی‌های بسیاری که به ما وارد بوده آنها را تحمل کردیم و موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و باید این دو را در کنار هم قرار دهیم.

◀️ اگر وزارت خارجه و بانک مرکزی انجام می‌دهند برای مردم است.

◀️ رهبری چند بار به من گفتند که با لوایح چهارگانه مخالفتی ندارند

◀️ اگر رابطه ما با FATF قطع شود، فعالیت بانکی ما با دنیا دچار مشکل می شود

◀️ تمام کشورهای دنیا در این گروه شرکت کرده اند؛ یعنی هیچکدام عقل نداشته اند؟ دولت و مجلس ایران هم که تصویب کرده اند، تدبیر نداشته؟ شورای نگهبان هم که امضا کرده، تدبیر نداشته؟ اینکه نمی شود.

◀️ نمی شود کشور را به دست 10 تا 20 نفر داد. صاحب این کشور، این ملت است.

◀️ اگر عده ای بخواهند دور کشور دیوار بکشند، کار دولت را سخت می کنند. از همه خواهش میکنم، در هر خطی که هستند، دور دولت دیوار نکشید

◀️ مگر می شود در تهران تصمیم بگیریم، اما سر مرز با دیوار مواجه شویم، این دیوار باید برداشته شود

◀️ اگر با بانک های دنیا، رابطه بهتری داشته باشیم، اقتصاد بهتر حرکت میکند

◀️ ما در منطقه کارهای بسیاری انجام دادیم که بخشی از این کارها را سپاه، بخش دیگری را وزارت خارجه و بخش دیگری را اقتصاد بر دوش داشته است.

◀️ یکی از نکاتی که در تمامی رسانه‌ها روی آن تاکید می‌کنند این است که نقدینگی بی‌حساب و کتاب بالا رفته است، در حالی که رشد نقدینگی در دولت یازدهم تا سال 92 به طور متوسطه 27 درصد بوده است.

◀️ از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون نیز رشد نقدینگی 28 درصد بوده است.

◀️ آمارها نشان می دهد که بانک ها در چند ماه اخیر اضافه برداشت خود را کنترل کرده اند البته وضع بانک های دولتی در این موضوع از بانک های خصوصی بهتر است. رئیس جمهور از بانک ها خواست که اضافه برداشت را مدیریت کرده تا در نهایت پایه پولی مدیریت شود.

◀️انشالله چند بانک نیروهای مسلح به زودی در هم ادغام شده و یک بانک جدید ایجاد می شود. امیدواریم تا پایان سال انجام شود. مصوبات این موضوع صادر شده و در اختیار بانک مرکزی است.

◀️دولت از فعالیت بانک مرکزی و بخش اقتصاد در شرایط فعلی و با مشکلات فعلی راضی است؛ کار اصلی بانک مرکزی مهار تورم و ایجاد شرایط برای رشد و حفظ ارزش پول ملی است؛ تمام این مراحل در سه چهار ماهه گذشته روند خوبی داشته اند. روند تورم کاهشی بوده است و اگر این روند کاهشی را ادامه دهیم می توانیم کنترل کنیم.

◀️سال آینده سال مهار تورم است؛ با آنچه در این چند ماه مشاهده کردیم این مهم امکان پذیر است. هدف اصلی ما کاهش تورم در سال آینده نسبت به پایان امسال است که باید انجام بگیرد.

◀️هدف ما برای سال آینده باید رشد اقتصادی باشد؛ قیمت ارز و تعادل قیمت ارز خیلی مهم است و کار آقای همتی در این زمینه بسیار سخت است و همه باید در این زمینه آقای همتی را کمک کنیم تا قیمت ارز به قیمت منطقی و متعادل برگردد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز به سخنرانی پرداخت که اهم نکات مطرح شده در سخنان وی این گونه است:

◀️بانک مرکزی به دلیل متولی بودن در دو بازار مهم ارز و پول، عمود خیمه اقتصاد به حساب می‌آید که باید در این شرایط با دشمن مقابله می‌کرد.

◀️هفت ماه پیش که بانک مرکزی را تحویل گرفتم، نرخ دلار 11 هزار و 600 تومان بود و اکنون بعد از دو مرحله اجرای شدیدترین تحریم‌ها در مردادماه و آبان ماه، با تدبیر و مقاومت توانستیم در شرایطی باشیم که نرخ بازار آزاد تنها 10 تا 12 درصد رشد کرده است.

◀️ترامپ عنوان کرده بود که پول ایران را نابود خواهیم کرد و اقتصاد ایران را فلج می‌کنیم، اما با وجود همه فشارها توانستیم ثبات نسبی را ایجاد کنیم و روند نقدینگی تفاوتی با ماه‌های گذشته ندارد.

◀️وظیفه بانک مرکزی بهبود وضعیت است، اما در این مقطع چاره‌ای نداشتیم جز اینکه که جلوی بدتر شدن وضعیت را بگیریم اما اکنون در شرایطی هستیم که می‌توانیم به سمت بهبود حرکت کنیم و در ماه‌های آینده تصمیمات بهتر و مهم تری برای کم کردن فشار و افزایش رفاه مردم بگیریم.

◀️ذخایر ارزی کشور در بهترین شرایط قرار دارد و نه تنها از دست نرفته، بلکه به سرعت افزایش یافته است. همتی تصریح کرد: جو روانی دشمن در مقاطعی اثراتی بر بازار ارز داشته اما نرخ‌ها دوباره بازگشته است چرا که فاکتورهای اقتصادی را توانستیم متعادل کنیم و عرضه و تقاضا در بازار پول و ارز در شرایط ثبات قرار دارد.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: