bazarnews

کد خبر: ۴۸۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
مهدی سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی ضمن انتقاد از سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برخی از کالاهای اساسی نظیر دام و گوشت، گفت: اجرای این سیاست باعث کاهش عرضه دام داخلی و سوء استفاده دلالان از وضع موجود شده و نتیجه آن به زیان تولید و مصرف کنندگان است. لازم است برای بهبود شرایط بازار گوشت، سیاست پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان متوقف شود و به جای آن منابع حاصل از فروش با قیمت بالاتر دلار، به صورت مستقیم به مصرف کنندگان پرداخت شود.

 مهدی سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی ۶ اسفند ماه در گفتگو با برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد در خصوص وضعیت بازار دام در کشور گفت: طبق آمار اعلامی از سوی مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تا پایان آذر ماه سال جاری حدود یک میلیون راس دام از مرزهای کشور قاچاق شده است.

سروی تصریح کرد: قاچاق دام طی ماه های اخیر باعث کاهش عرضه در بازار شد که این موضوع تاثیر بسزایی در روند صعودی قیمت گوشت داشته است.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی افزود: به اذعان کارشناسان و متولیان وزارت جهاد کشاورزی با توجه به وضعیت مناسب بارندگی های اخیر در کشور دامداران برای پروارتر شدن دام های خود تمایل چندانی به عرضه دام در بازار ندارند و این امر عامل دیگری در کاهش عرضه دام بوده است.

تنظیم بازار گوشت با استفاده از سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی

سروی اظهار داشت: دولت برای تنظیم بازار گوشت و دام از سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده های دامی و گوشت استفاده می کند تا بتواند وضعیت بازار این محصول را در شرایط جهش نرخ ارز مدیریت کند.

وی با بیان اینکه برای اجرای این سیاست تا پایان ۹ ماهه سال جاری رقمی معادل ۱۱.۱ میلیارد دلار ارز دولتی تخصیص یافته است، گفت: بررسی شاخص قیمت مصرف کننده محصولات اساسی از ناکارآمدی این سیاست حکایت دارد.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی تاکید کرد: طبق بررسی مرکز پژوهش های مجلس در حالی شاخص قیمت مصرف کننده ۲۵ قلم کالای اساسی در  ۹ ماهه گذشته حدود ۴۲ درصد رشد داشت که شاخص بهای کل مصرف کننده در این مدت ۳۹ درصد بوده است.

سوء استفاده قاچاقچیان دام از دلار ۴۲۰۰ تومانی

سروی در خصوص پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت و مدیریت عرضه دام نیز خاطر نشان کرد: متاسفانه اجرای سیاست مزبور با توجه به تفاوت نرخ ارز دولتی و نرخ ارز بازار آزاد، باعث ورود دلالان و واسطه گران به بازار گوشت و دام شده است.

وی افزود: دلالان با سوء استفاده از شرایط موجود اقدام به خرید دام از دامداران به چند برابر قیمت تمام شده کرده و دام های خریداری شده را در مرز ۵۰ تا ۷۰ درصد بالاتر از قیمت خریداری شده، به فروش می رسانند.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی اظهار داشت: در ادامه دلالان با تبدیل ارز حاصل از قاچاق دام در بازار آزاد کشور به ریال، سود هنگفتی از این اقدام خود به جیب می زنند.

پرداخت یارانه به مصرف کنندگان باید جایگزین یارانه ارزی واردات گوشت شود

این کارشناس اقتصاد کشاورزی در پایان خاطر نشان کرد: تخصیص ارز دولتی به واردات کالاهای اساسی همچون دام و گوشت در آینده وضعیت این بازار را خطرناک تر خواهد کرد. اخیرا دولت برای کنترل مشکلات عرضه دام، اقدام به واردات دام های مولد می کند که این موضوع تهدیدی جدی برای امنیت غذایی کشور محسوب می شود.

سروی در پایان اعلام کرد: طبق محاسبات انجام شده چنانچه ۵۰ درصد از بودجه اعلامی دولت برای واردات کالاهای اساسی در سال آینده به صورت مستقیم به مصرف کنندگان پرداخت شده و اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده های دامی و گوشت حذف شود، مشکلات بازار دام برطرف شده و قدرت خرید خانوار نیز افزایش خواهد یافت.

مقاومتی نیوز/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: