bazarnews

کد خبر: ۴۸۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
نوسانات نرخ جهانی نفت تحت تاثیر شرایطی مانند وضعیت این روزهای ونزوئلا و کاهش تولید از سوی کشورها عضو اوپک قراردارد، در ادامه توییت روزگذشته ترامپ خطاب به اوپکی‌ها مبنی بر کاهش قیمت جو منفی را به بازار تلقین کرد.

اقتصادآنلاین - عبدالله محمدی؛ قیمت نفت در سال جاری میلادی تحت تاثیر عوامل مهم، نوسانات بسیاری به خود دیده است. توافق اعضای اوپک جهت کاهش تولید که در بطن ماجرا می‌توان عربستان را به عنوان پیشگام در این زمینه برشمرد ، یکی از علت‌های افت و خیز نرخ نفت در بازار های جهانی است.

 به عبارتی دیگر اعضای اوپک، دسامبر سال گذشته میلادی بر سر کاهش تولیدات خود به همراهروسیه به عنوان هم پیمان مهم این گروه توافق کردند. سعودی‌ها نیز، که در پی تامین منابعبودجه بودند پروپاقرص تر از همیشه موضع خود را در قبال کاهش تولید نفت حفظ کردند به علاوه آنکه آن‌ها از روس‌ها خواستند تا روزانه 300هزار بشکه از تولیدات خود بکاهند. اما گرچه تاثیرات این کاهش تولید را می‌توان در بازار دید ولی دولت عربستان بارها نسبت به کندی روسیه در زمینه کاهش تولیدات خود اعتراضاتی داشته‌اند که در این بین وزیر انرژی روسیه نیز چندی پیش اعلام کرد که کشورش نسبت به توافقی که میان اعضای اوپک صورت گرفته پایبند خواهد بود. در ادامه، مواضع دولت ایالات متحده و سیاست ترامپ هم در قبال این مسئله نکته حائز اهمیتی است، وی بارها مخالفت خود را نسبت به کاهش تولید و افزایشقیمت نفت اذعان داشته است. در واقع آمریکا ، در پی کاهش قیمت بنزین و نفت در بازارهای جهانی است.

مورد مهم دیگری که می‌توان آن ر انسبت به نوسانات نرخ نفت در بازارجهانی دخیل دانست، مسائل ونزوئلا است. این کشور به عنوان یکی دیگر از اعضای اوپک ،این روزها وضعیت مناسبی در خود نمی‌بیند و صحنه درگیری‌ها و نظرات متفاوتی است، اضافه بر آن تحریم‌های ایالات متحده و کاهش فروش نفت ونزوئلا با بیشترین ذخائرثابت نفت در جهان به افزایش قیمت طلای سیاه دامن زد.

اما این افزایش قیمت پایدار نبود و توییت روزگذشته ترامپ ، جو روبه کاهشی را به قیمت نفت تحمیل کرد. رییس جمهور ایالات متحده دیروزدر توییترخود خطاب به اوپکی‌ها گفت: آسوده باشید و قیمت را کاهش دهید. اوهمچنین نسبت به فعالیت‌های اوپک ابراز نگرانی کرد. پس از آن نفت برنت دریای شمال با افت قیمتی حدود 3 دلار مواجه شد و به کمترین نرخ خود در ماه فوریه رسید. از طرفی نفت دبلیو تی آی آمریکا هم با کاهشی نزدیک به همان میزان مواجه شد.

در این بین عده‌ای از کارشناسان، توییت روز گذشته رییس جمهور آمریکا را خطاب به عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان می‌دانند که پافشاری بسیاری بر کاهش تولید نفت دارد. به نوعی این فشارها از جانب آمریکا  می‌تواند اوپک و متحدانش را یک بار دیگر پای میز مذاکره بکشاند و تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنند. درادامه تعدادی دیگراز کارشناسان هم جو تلقین شده به بازاردر پی سخنان ترامپ را احساسی توصیف کرده و آن را ناپایدار می‌دانند.

صادقین یکی از کارشناسان حوزه  انرژی نسبت به مسائل پیش آمده قیمت بازار نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین اینچنین مطرح کرد؛ در بازار نفت، آمریکا بازیگری بزرگ است، با بالاترین تولید و بیشترین حجم سرمایه گذاری در بازار،  که مربوط به شرکت‌های ایالات متحده است. آن‌ها همچنین ترس از جنگ تجاری هم درون خود می‌بینند ، به دنبال آن باید بدانیم، نقش آمریکا از طریق مباحث روانی برروی بازار نفت بسیار زیاد خواهد بود. این جنگروانی، واکنشی در میان بازیگران نفت و مراکز عمده تولید در جهان ایجاد کرد.

او ادامه داد: فشار ترامپ برروی کشورهای عضو اوپک و تمکین آن‌ها بازار را با جو منفی مواجه کرد که ماحصل آن ریزش 4 درصدی قیمت نفت بود. نباید فراموش کرد آمریکا با تولید روزانه 11 میلیون بشکه نفت  از این حیث رقیبی را به خود نمی‌بیند، بنابراین نمی‌توان از اثرگذاری آن در این بازار چشم پوشید.

وی در خصوص پیش بینی آینده بازار نفت گفت: بازار نفت از سال آینده پیش بینی بین 60 تا 70 دلار را به خود می‌بیند، گرچه اگر رشد اقتصاد جهانی احیا نشود قطعا مشکلاتی را درپی خواهد داشت.

او نسبت به اینکه روند ادامه دار تغییر قیمت جهانی نفت، منجر به این خواهد شد تا اعضای اوپک تصمیم جدیدی را اتخاذ کنند گفت:بعیداست چنین اتفاقی بیفتد و تصمیم قبلی پابرجا خواهد بود،اما توییت ترامپ می‌تواند با  کاهش بیش از حد کشورهایی مانند نیجریه وعربستان نسبت به مقدار توافق شده مقابله کند ، ولی در کل تصمیمات حاصل شده  گذشته تغییری نخواهد داشت.

اقتصاد آنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: