bazarnews

کد خبر: ۴۸۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۹۸ با بند (ی) تبصره ۵ این لایحه (مجوز انتشار ۳ میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی از سوی وزارت) موافقت کردند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ طبق سنوات گذشته، در سال 98 نیز وزارت نفت مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف 3 میلیارد دلار برای تسویه حساب با پیمانکاران و طلبکاران خود گرفت.

براساس بند (ی) تبصره 5 ؛ وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابعه ذی‌ربط تا سقف معادل سه میلیارد سه میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی(ریالی یا ارزی) با تصویب هیأت‌وزیران منتشر کند. این اوراق برای بازپرداخت اصل وسود اوراق ارزی- ریالی سررسید شده تسهیلات بانکی و تضامین سررسیدشده و همچنین بازپرداخت بدهی های سررسیدشده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرح های بالا دستی نفت تعلق می گیرد و شرکتهای مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشرشده را حداکثر تا پنج ‌سال از محل منابع داخلی خود تسویه کنند. اوراق فروش‌نرفته این بند با تأیید وزارت نفت و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به پیمانکاران/ طلبکاران طرح ها است.

گفتنی است اوراق مالی اسلامی منتشر شده از سوی وزارت نفت برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی - ریالی سررسید شده تسهیلات بانکی و تضامین سررسید شده و همچنین بازپرداخت بدهی‌های سررسید شده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرح‌های بالا دستی نفت تعلق می‌گیرد و شرکت‌های مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشرشده را حداکثر تا پنج‌سال از محل منابع داخلی خود تسویه کنند.

همچنین بند (ط) این تبصره از لایحه بودجه سال آینده آمده که برای سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک وزارت نفت و طرح های زیربنایی و توسعه ای وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه های مذکور از طریق شرکت های تابعه ذیربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) در سقف 35 هزار میلیارد ریال منتشر و بازپرداخت اصل و سود این اوراق توسط شرکتهای مذکور از محل افزایش تولید همان میادین (برای طرحهای وزارت نفت) و عایدات طرح (برای طرحهای وزارت صنعت، معدن و تجارت) تضمین کند.

در بودجه امسال حداقل مبلغ 20 هزار میلیارد ریال از اوراق منتشر شده توسط شرکت ملی نفت ایران برای تامین مالی زیرساخت های لازم و تاسیسات و ایستگاه های تقویت فشار خطوط لوله گازطبیعی مایع‌شده (NGL) اختصاص یافته بود که در لایحه سال آینده این مبلغ حذف شده است.

مطابق بند (ی) این تبصره، وزارت نفت ازطریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی - ریالی سررسیدشده، تسهیلات بانکی و تضامین سررسیدشده و همچنین بازپرداخت بدهی های سررسیدشده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرح های بالادستی نفت و گاز تا سقف معادل سه میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) با تصویب هیات وزیران منتشر کند. شرکت های مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشرشده را حداکثر تا پنج سال از محل منابع داخلی خود تسویه کنند.

اقتصاد آنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: