bazarnews

کد خبر: ۴۸۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
یادداشت اختصاصی بازارنیوز:
در دنیای امروز فراگیری هر علم با آموزش های جامع و تخصصی امکان پذیر است و علم اقتصاد از این قاعده مستثنی نیست. در سالهای اخیر یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد جامعه، تأمین نیازهای اقتصادی فردی بوده که در اکثر موارد عدم دانش اقتصادی پایه، موجب اتخاذ تصمیمات غلط فردی شده و تبعات جبران ناپذیری برای فرد یا خانواده فرد به همراه داشته است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: در دنیای امروز فراگیری هر علم با آموزش های جامع و تخصصی امکان پذیر است و علم اقتصاد از این قاعده مستثنی نیست. در سالهای اخیر یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد جامعه، تأمین نیازهای اقتصادی فردی بوده که در اکثر موارد عدم دانش اقتصادی پایه، موجب اتخاذ تصمیمات غلط فردی شده و تبعات جبران ناپذیری برای فرد یا خانواده فرد به همراه داشته است. از این رو اهتمام به کسب دانش اقتصادی پایه، می تواند موجب افزایش سطح کیفی زندگی، افزایش سلامت روانی جامعه و درک متقابل مردم و مسئولین شود.

آموزش مفاهیم اولیه اقتصاد، در مدارس، می تواند به اعتماد متقابل بین افراد تحصیل کرده جامعه و مسئولین بیانجامد، که این اعتماد نتایج درخشانی از جمله امید به آینده، امنیت اقتصادی، آسودگی خیال و ... را در لایه های مختلف جامعه خواهد داشت. توجه به موضوع آموزشِ مفاهیم اولیه اقتصادی علاوه بر تقویت هوش اقتصادی جامعه، درک متقابل مسئولین و کاهش ناهنجاری ها، رونق اقتصادی داخلی را به همراه خواهد داشت. به بیان دیگر افراد جامعه با تحلیل شرایط داخلی و خارجی و بهره گیری از مشاوران اقتصادی خواهند توانست نقشه راه موثری متناسب با شرایط خود طراحی و برای رسیدن به اهداف آن تلاش کنند، که این تلاشها در قالب قوانین داخلی کشور، موجب رونق چرخه اقتصادی خواهد شد.

مجری اصلی قوانین تبیین شده کشور، دولت می باشد. از این رو دولت، به عنوان بازوی اجرایی کشور نقش بسیار پُر رنگی در ارتقاء سطح دانش اقتصادی جامعه دارد. دولت می تواند با اجرای استراتژی های بلند مدت آموزشی، تأثیر به سزایی در لایه های اصلی جامعه بگذراد و همچنین با ارائه تسهیلات به بخش های خصوصی آموزشی، آنها را ترغیب به گسترش مفاهیم اولیه اقتصادی نماید. نتیجه ارتقای دانش اقتصادی جامعه، کاهش هزینه ها، افزایش اعتماد مردم و افزایش رضایت مندی مردم از دولت خواهد بود. اولین رویداد پس از ارتقاء دانش اقتصادی جامعه، حس اعتماد مردم به مسئولین اجرایی کشور خواهد بود، به این معنا که پس از آموزشهای مفاهیم اولیه اقتصادی از سطح پایه جامعه، افراد جامعه درک بهتری از اقتصاد و تصمیم گیری های مسئولین خواهند داشت، و سطح نارضایتی های عمومی از تصمیم گیری های مسئولین کاهش خواهد یافت، که کاهش این نارضایتی ها موجب کاهش هزینه ها و پیشگیری از بحرانهای اقتصادی خواهد شد.

به عنوان مثال در 6 ماه گذشته موضوع ارز در کشور، بحث داغی در محافل مختلف جامعه بوده، اکثریت آحاد جامعه به دلیل عدم دانش اقتصادی بر اساس تحلیل های اشتباه در بدترین زمان ممکن اقدام به خرید و فروش ارز نمودند، که این موضوع موجب اختلالاتی در بازارهای ارز برای تُجار، صاحبان صنایع و صاحبان کسب و کار به همراه داشت. فرض کنید اگر مردم از همان دوران ابتدایی مدرسه با مفاهیم اولیه اقتصاد آشنا می شدند، امروز چنین معضلاتی را نداشتیم. به کرات دیده شده شخصی مثلا به دنبال سرمایه گذاری در سبد سکه بوده ولی حتی اطلاع ندارد که وزن و عیار این سکه چقدر است یا حتی اطلاع ندارد که قیمت طلا در بازار جهانی دچار ریزش شده یا افزایش، یا حتی اطلاع ندارد چه عواملی موجب کاهش و یا افزایش قیمت سکه می شود. از این رو در بیشتر مواقع دچار ضرر خواهند شد. از همه بدتر اکثر مردم با موضوع سرمایه گذاری آشنا نیستند و نمی دانند به چه کسی سرمایه گذار اطلاق می شود و با تصمیمات غلط خود بدون مشورت گرفتن از مشاور تجاری متضرر می شوند.

امروزه با رشد رسانه های جمعی، دسترسی به منابع اطلاعاتی ارزان و سهل شده، و الگو های متفاوتی در سراسر دنیا برای راه اندازی و یا آغاز یک فعالیت کاری وجود دارد. آموزشِ اقتصادی در بهره گیری و الگو برداری صحیح از کسب و کارهای انتخاب شده میتواند مسیر روشنی را برای ساخت و رشد کسب و کار انتخابی ایجاد نماید. به عنوان مثال اگر شما در بازار نیوز بخواهید یک رسانه پُر درآمد اقتصادی داشته باشید یا به عنوان یک کارمند در این رسانه موفق باشید، کافیست با مقداری جست و جو در رسانه های خبری اقتصادی دنیا الگوهای موفق کاری را دنبال کنید. در دنیای امروز، یک انسان سالم و بالغ دیگر محتاج غذای روز خود نخواهد بود و میتواند با انتخاب یک الگوی کسب و کار موفق، متناسب با ساختار های زندگی و خلق و خویی خود به فعالیت در بازار کار مشغول شود.

انتخاب شغل و رصد مشاغل مختلف در دنیا به واسطه رسانه ها و دنیای مجازی کار ساده ای شده است. آشنایی با اقتصاد، امکان تحلیل صحیح برای انتخاب شغل مناسب را به همراه خواهد داشت و آنان که به دنبال تنبلی و کم کاری هستند خواهند یافت که چگونه می توانند از این مسیر به درآمد زایی بپردازند. کم کارها و تنبل ها در صورت کسب دانش اقتصادی خواهند توانست به درآمدزایی برسند، شاید از خودتان بپرسید از چه طریق، پاسخ شما رو میتوانم اینگونه بدهم که واسطه گری یکی از مشاغل پُر درآمد و کم کار دنیاست. در حال حاضر، اپلیکیشن های بسیاری در کشور وجود دارند که اقدام به واسطه گری می کنند و جزء پُر درآمدترین مشاغل استارت آپی کشور هستند.

کشور عزیزمان، به دلیل جایگاه استراتژیک منطقه ای همواره دچار تهدید های متعددی بوده، هست و خواهد بود، جمهوری اسلامی در ابتدا، به عنوان یک حکومت نوپا تلاشهای بسیاری در حوزه امنیت داخلی و خارجی داشته و بضاعت خود را در امور آموزش اقتصادی تا آنجا که توانسته ارائه داده، با افزایش امنیت منطقه ای در این سالها فرصت مناسبی است تا تلاش های بیشتری برای ارتقاء سطح کیفی آموزش اقتصادی در کشور صورت گیرد. تا با افزایش امنیت اقتصادی، همچون امنیت فیزیکی بتوانیم جایگاه ویژه امن اقتصادی در منطقه داشته باشیم.

 سازو کار آموزش باید به دست متخصصین و مشاورین کارا صورت پذیرد تا نتایج درخشانی را داشته باشیم. بهره گیری از کلیه توان آموزشی در هر حوزه از مدرسه تا دانشگاه، از ادارات تا نهادها، از حوزه تا مساجد و ... می تواند موجب گسترش و ترویج این دانش به آحاد جامعه شود. استفاده از بستر های مجازی، هزینه های آموزش را پایین آورده و حجم گسترده تری را مطلع می سازد. با برگزاری همایش ها، سمینارها، کارگاه ها و ... از سوی نهاد ها، ارگانها، ادارات، مراکز آموزشی می توان به ترویج هر چه بهتر این علم کمک شایانی نمود.

در پایان به این مورد اکتفا می کنم که در بیش از 2 سال گذشته پژوهشکده فوق تخصصی خانه اقتصاد، بر اساس رسالت خود، به عنوان مجموعه ای دانش بنیان و دانش محور، همواره سعی در جذب نیروهای متخصص و نخبه در حوزه های متعدد تجاری، اقتصادی روز دنیا نموده است. در این بازه زمانی سوالی از 3000 نفر متقاضی پرسیده شد که " رویای شما برای آینده کاری و شغلی چیست؟ " متأسفانه 100% آنها رویای روشنی برای خود متصور نبودند و همه فقط به دنبال درآمدزایی بیشتر بدون هیچ سازوکار و برنامه روشن و مشخصی بودند. حتی آنها تعریف روشنی از کلمه پول نداشتند ولی همه دنبال پولدار شدن بودند. جالب تر از همه آنکه هیچ یک با پول رایج کشور در مدرسه آشنا نشده بودند و همه آنها یا از طریق خانواده یا از طریق دوستان و ... با پول آشنا شده بودند. که این موضوع تعجب ما را برانگیخت. بر اساس این جامعه آماری که از دیپلم تا دکتری در آن قرار داشتند، می توان متوجه شد که میزان دانش اقتصادی جامعه چه میزان تخمین زده می شود. و از همه بهتر میتوان پیش بینی کرد که آشنایی با مفاهیم اولیه تا چه میزان به استحکام پایه های اساسی اقتصادی کمک می نماید.

 

 

شروین محمدپور - کارشناس خانه اقتصاد

7 اسفند 1397

نام نویسنده: شروین محمدپور
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: