bazarnews

کد خبر: ۴۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
در جدیدترین میزگرد انتخاباتی اقتصاد آنلاین، سیده فاطمه مقیمی، حسن فروزان فرد و کاوه زرگران از اعضای اتاق بازرگانی به تشریح عملکرد چهار ساله گروه ائتلاف برای فردا در دوره هشتم و برنامه‌های آتی این گروه درصورت دریافت کرسی‌های دور بعد پرداختند.

ائتلاف برای فردا که در دوره قبل بالاترین رای را کسب و بیشترین کرسی‌های اتاق تهران را از آن خود کرده بود، در این دوره نیز با ساختاری تقریبا متفاوت از دوره قبل و جذب اعضای جدید وارد کارزار انتخاباتی پارلمان بخش خصوصی شده است.

در این راستا فاطمه مقیمی به عنوان عضو هیات رییسه دوره هشتم، کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی و حسن فروزان فرد عضو کمیسیون کشاورزی در نشستی با خبرنگار اقتصاد آنلاین به تشریح عملکرد خود در دوره هشتم و برنامه‌های "ائتلاف برای فردا" در دوره نهم پرداختند. مشروح این گفت‌و گو را در ادامه خواهید خواند؛

مقیمی از تجمع 1200سال تجربه در اتاق تهران گفت...

فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران در این گفت‌وگو با اشاره به ساختار جدید ائتلاف برای فردا در دوره نهم بیان کرد: خوشبختانه دوره نهم بیشتر از دوره قبل تقویت شده چرا که علاوه بر نیروهای قدیمی و با تجربه، نیرو‌های کارآمد جدید نیز به ما اضافه شده است، هرچند جای خالی برخی اعضا به شدت احساس می‌شود و می‌توان گفت نبود این افراد یک نقطه ضعف اتکای قلبی برای ما است اما این افراد در کنار ائتلاف حضور دارند.

ائتلاف برای فردا انتخابات اتاق بازرگانی

وی ادامه داد: در تمام چهار بخش بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی افراد جدیدی به ائتلاف ورود کرده‌اند که این باعث شده هم تجربیات افراد باسابقه قدیمی را در کنار خود داشته باشیم و هم با تفکرات جدید آشنا و همکار شویم.

عضو هیات رییسه اتاق تهران افزود: ائتلاف برای فردا متحد به یک تفکر است، کسانی که حتی در این دوره کاندید نشده‌اند هم ائتلاف برای فردایی هستند و در روز انتخابات نیز حضور خواهند داشت.

مقیمی با اشاره به عملکرد چهار ساله ائتلاف برای فردا در اتاق تهران اظهار کرد: شاید در دوره قبل به لحاظ برخی شرایط اشتباهاتی انجام دادیم اما هدف ما این است که در دوره نهم به اصلاح آن‌ها بپردازیم؛ هرچند برای عملکرد چهارساله خود نمره قبولی خوبی کسب کردیم.

او ادامه داد: اگرچه در این دوره بحران‌های مختلفی از جمله سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مختلفی داشتیم، اما موفق شدیم به تمام برنامه‌های منشور گروه برسیم و حتی در مواردی پیشرفت بیشتری نسبت به اهداف اولیه کسب کردیم.

مقیمی با تاکید بر این که نشست‌های اتاق نمایشی نبوده بلکه از درون آن‌ها کارهای اجرای خوبی اتفاق افتاد، تصریح کرد: اگر اقدامات ائتلاف برای فردا در دوره هشتم را با منشور اهداف اولیه مقایسه کنیم می‌بینیم که نه تنها کم کاری نداشته‌ایم بلکه اگر تفاوتی مشاهده می‌شود خدمت مازاد بوده، یعنی کارهای پیش‌بینی نشده‌ای را بر اساس اهداف ملی انجام دادیم که اصلا در چهارچوب برنامه اولیه‌مان نبوده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به ارتباط دولت با بخش خصوصی گفت: ما به هرحال دستخوش تصمیم‌گیری‌ها و اتفاقاتی بودیم که در بخش قانون‌گذاری کشور و قوه مجریه صورت گرفته است. متاسفانه به دلیل دولتی بودن بخش بزرگی از اقتصاد کشور، دولت اعتقاد چندانی به بخش خصوصی ندارد.

او افزود: اگر توقع از اتاق این است که نقش خود را در اقتصاد کشور به درستی ایفا کند نباید اتاق را فقط در حد کلامی بازو و مشاور دولت و قوای سه گانه بدانیم. مشاوره‌ای که در حد حرف باشد و از نظراتش استفاده نشود فایده‌ای ندارد و فقط بدنامی برایش باقی می‌ماند. بنابراین جایی این قضیه باید تعیین تکلیف باشد و وقتی بخش خصوصی حضور پیدا می‌کند حق وتو و اعلام نظر داشته باشد.

مقیمی اتاق تهران را محلی متشکل از 1200سال تجربه دانست و خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی تهران 40 نفر عضو هیات نمایندگان دارد که هرکدام از این نمایندگان حداقل دارای 30سال تجربه هستند، یعنی در مجموع 1200سال تجربه در یک سالن جمع شده است. آیا این میزان تجربه برای تغییر نگاه بخش دولتی کم است؟

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: دولت‌هایی که در دنیا ترقی کردند عمدتا آن‌هایی هستند که به بخش خصوصی توجه داشته و از نظرات آن‌ها استفاده کرده‌اند.

عضو هیات رییسه اتاق تهران: به عنوان یک زن، اعتقادی به سهمیه بندی اعضا ندارم

مقیمی همچنین با انتقاد از سهمیه بندی در انتخابات کشور بیان کرد: بخش خصوصی تمام آن‌هایی هستند که فارغ از تفکیک جنسیتی و سن، تفکر نو و خلاقیت دارند، من اعتقادی به سهمیه بندی اعضا حتی در انتخابات ندارم اگرچه در برخی جاها مانند شورای شهر و مجلس این اتفاق می‌افتد.

عضو هیات رییسه اتاق تهران گفت: سهمیه در جایی است که حداقل‌ها وجود دارد، زنان جامعه ما شاید در برخی زمینه‌ها تجربه کمتری نسبت به مردان داشته باشند اما دارای دانش بیشتری هستند بنابراین نباید برای این افراد سهمیه قائل شد بلکه زنان باید وارد جامعه شوند و خودشان را ثابت کنند همانطور که من به عنوان یک زن نه از انتخابات بلکه از توانمندی خودم صدقه می‌خواهم.

فروزان فرد: تکمیل برنامه‌ها از اهداف دوره بعدی ما است

حسن فروزان فرد، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق در این گفت‌وگو ترکیب جدید کمیسیون کشاورزی در دوره نهم را بررسی کرد.

ائتلاف برای فردا انتخابات اتاق بازرگانی

فروزان فرد با اشاره به تعداد کاندیداهای کشاورزی در دوره نهم و ظرفیت آن‌ها بیان کرد: اگرچه گروه کشاورزی ابتدا مشکل کمبود کاندیدا داشت اما به یکباره این تعداد به 23نفر رسید، خوشبختانه در ترکیب جدید کمیسیون کشاورزی مجموعه‌ای از تولید کنندگان در عرصه‌های مختلف از جمله صنایع تبدیلی و دام و طیور داریم که افراد جدید به همراه افراد قدیمی با سابقه ترکیب خوبی را ایجاد کرده‌اند.

به گفته این عضو اتاق تهران، کمیسیون کشاورزی در دوره قبل یکی از گروه های فعال اتاق بوده که اصول برگزاری جلسات را به خوبی رعایت و موضوعات روز را مطرح کرده است.

فروزان فرد اظهار کرد: در دوره بعد مسلما ابتدا باید موضوعات بلاتکلیف را به نتیجه برسانیم، حداقل تا دو سال آینده روند آرامی برای فعالیت‌های توسعه‌ای و یا بهبود نداریم بلکه باید به هوش باشیم تا در زمان مشکلات سریع‌ترین اقدام را انجام دهیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی اتاق گفت: حوزه کشاورزی گستردگی بسیاری دارد و به همین خاطر نمی‌توان گفت در دوره قبل تمام و کمال عمل کرده‌ایم، بلکه اقدامات و اهدافی همچنان باقی مانده که در دوره بعد جزو اولویت‌های کاری ما است.

زرگران: اقبال عمومی ائتلاف برای فردا نتیجه عملکرد چهار ساله‌ اعضا است

کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در ادامه این نشست به تشریح دیگر عملکرد بخش کشاورزی در دوره هشتم پرداخت.

ائتلاف برای فردا انتخابات اتاق بازرگانی

زرگران در این باره توضیح داد: در جلسات متعدد در بخش تجارت محصولات کشاورزی، مقاصد صادراتی و همچنین کالاها و بازارهای دارای پتانسیل بررسی و گزارش ارائه می‌شد، همچنین وضعیت صنایع مختلف را در مواقع حساس مانند شیوع آنفلانزا بررسی کردیم.

وی ادامه داد: تحلیل بازارهای مختلف از جمله عربستان، کویت و قطر و در نتیجه تعیین نقشه راه برای صنعت غذا و همچنین اصلاح قانون غذا از شاخص ترین اقدامات بخش کشاورزی در اتاق تهران بود.

زرگران با گلایه از بی توجهی دولت به بخش خصوصی گفت: البته دولت در برخی موارد مانند بحث خرید گندم به نظرات بخش خصوصی توجه چندانی نداشته است، همچنین یارانه سنگینی که دولت برای آرد و نان پرداخت می‌کند بارها مورد انتقاد بخش خصوصی واقع شده اما دولت همچنان تمایلی به تغییر شرایط ندارد.

این عضو هیات نمایندگان بخش خصوصی درباره اقدامات کلی ائتلاف برای فردا اظهار کرد: بخش قابل توجهی از اهداف ائتلاف برای فردا در دوره هشتم محقق شد و قرار است این عملکرد رونمایی شود، البته اگر اقداماتی انجام نشده حتما در دوره بعد به سرانجام خواهد رسید.

زرگران در پایان با تاکید بر این که ائتلاف برای فردا در دوره جدید به بلوغ فکری رسیده است، خاطرنشان کرد: سیاست‌های ائتلاف برای فردا از روز تا کنون تغییری نکرده و عملکرد ما تا حدود زیادی برای بخش خصوصی اثبات شده؛ در نهایت می‌توان گفت اقبال عمومی که امروز ائتلاف برای فردا دارد، نتیجه عملکرد چهار ساله تیم یک صدایش است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: