bazarnews

کد خبر: ۴۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
این روزها دوباره موضوع شرکت پدیده شاندیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، داستان از آنجا شروع شد که پژمانفر نماینده مشهد در مجلس اعلام کرد، قرار است ۱۰۰۰ میلیارد تومان به سهام‌داران پدیده به وسیله دولت پرداخت شود، که این موضوع با واکنش نهاد ریاست جمهوری مواجه شد، اما مطهری نائب رئیس مجلس نیز اعلام کرد نامه مربوط به این پرداخت را مشاهده کرده، این در حالیست که خبر دیگر در مورد سهام پدیده این است که احتمال عرضه سهام این شرکت در بازار پایه فرابورس همزمان با اصلاحات قوانین این بازار در سال آینده وجود دارد.

مهرماه امسال بود که هامونی مدیرعامل فرابورس از درخواست کتبی شرکت پدیده شاندیز برای ورود به فرابورس خبر داد. این درحالیست که جلسات کارشناسی برای درج سهام پدیده شاندیز در بازار پایه فرابورس نیز طی ماه‌های گذشته در سازمان بورس برگزار شده و این روند همچنان ادامه دارد.

از سویی با توجه به اینکه قوانین مربوط به بازار پایه به تازگی مورد اصلاحات جدی قرار گرفته، به نظر می‌رسد، مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار منتظر اجرایی شدن این قوانین جدید هستند، تا بعد از آن سهام پدیده را در بازار عرضه کنند.

تامین منافع سهام‌داران پدیده با عرضه سهام در فرابورس

بر اساس اعلام مدیر عامل فرابورس، عملیاتی کردن معاملات سهام پدیده شاندیز در بازارسرمایه کشور به دلیل کمک به حل مساله این شرکت و امکان نقدشوندگی سهام سهام‌داران است، درعین حال این نکته را نیز متذکر شده است که شرایط کلی و عمومی ورود این سهم به بازار فرابورس فراهم شده، اما مباحث فنی و حقوقی آن نیز باید در هماهنگی با شرکت پدیده و دستگاه‌های حاکمیتی مرتبط با این مجموعه حل و تعیین تکلیف شود.

بر اساس این اظهارات می‌توان نتیجه گرفت، مسئولان بورسی می‌خواهند با حداکثر احتیاط و مراقبت اقدام به ورود سهام پدیده به بازار سهام کنند، در حال حاضر نیز با توجه به میزان ریسک و سفته بازی‌ای که در بازار پایه وجود دارد، به نظر می‌رسد سهام پدیده بعد از اجرایی شدن قوانین جدید بازار پایه عرضه خواهد شد.

درج نماد پدیده در یکی از تابلوهای «زرد»، «نارنجی» یا «قرمز»

اما این مقررات جدید چیست که می‌تواند بهترین بستر برای داد و ستد سهام پدیده باشد، در حال حاضر بازار پایه فرا بورس به سه تابلوی «الف»، «ب» و «ج» تقسیم شده که در قوانین جدید، تابلوی «الف» حذف شده و تابلوی «ب» به تابلوی «زرد» و تابلوی «ج» نیز به تابلوی «نارنجی» تبدیل شده است.

همچنین تابلوی «قرمز» نیز به عنوان پرریسک‌ترین تابلوی بازار سهام ایجاد شده که شرکت‌های ورشکسته، در حال انحلال یا منحل شده و شرکت‌هایی که چندین سال است مجمع عمومی خود را تشکیل نداده‌اند، در آن معامله خواهند شد.

 فلسفه این تغییر نام نیز این است که بر اساس رنگ‌ها، کسانی که می‌خواهند در بازار پایه فرابورس سهام معامله کنند، به میزان ریسکی که می‌تواند این خرید و فروش برای آن‌ها به دنبال داشته باشد، آگاه باشند.

 از سویی نوسان این تابلوها گرفته شده، بدین صورت که کشف قیمت در تابلوی «زرد» یک روز در هفته، تابلوی نارنجی «دو روز در هفته» و تابلوی «قرمز» یک روز در ماه انجام می‌شود و در مابقی روزها داد و ستد سهام با دامنه نوسان یک ریالی خواهد بود، که دیگر عملا نوسان قیمتی و سفته بازی در بازار پایه از بین خواهد رقت.

حال با توجه به تغییراتی که به آن‌ها اشاره شد، باید دید درصورت حضور پدیده در فرابورس، نماد این شرکت در کدام‌یک از این تابلوها درج خواهد شد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: