bazarnews

کد خبر: ۴۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
تسهیل روابط اقتصادی و تجاری ایران با دیگر کشورها؛
سخنگوی وزارت خارجه گفت: استعفای وزیر امور خارجه شخصی نبود.

به گزارش  اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا ، بهرام قاسمی در نشست خبری خود در مورد استعفای هفته گذشته ظریف و برخی از اظهارات مبنی بر این که این استعفا به خاطر اختلاف ظریف با رییس‌جمهور انجام شده است، با رد این موضوع گفت : این استعفا شخصی نبود و ربطی به رابطه  وزارت امور خارجه و دولت و همچنین نحوه تعامل وزیر امور خارجه و رییس‌جمهور نداشت و تحلیل‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود ، درست نیست.

بهرام قاسمی تاکید کرد : از نظر وزارت خارجه در شرایط کنونی  پیوستن به FATF بهتر از نپیوستن به آن است  و این می‌تواند ابزاری باشد که مقداری  روابط اقتصادی و تجاری ایران با دیگر کشورها را تسهیل کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر بشار اسد و اطلاع دولت و یا وزارت امور خارجه از انجام این سفر  پیش از انجام آن گفت :  کسانی که باید در جریان این سفر قرار می‌گرفتند در جریان این موضوع بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد: در آینده  نزدیک هیاتی از اروپا که مسئولیت اینستکس را بر عهده دارند برای دیدار با مقامات ایران به تهران می‌آیند.

قاسمی همچنین اعلام کرد : طی ساعات آینده مدیر کل آمریکا وزارت امور خارجه به مسکو سفر خواهد کرد .

وی افزود : محور این سفر رایزنی در مورد آخرین  تحولات ونزوئلا خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه اظهارات خود در این نشست خبری که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در مورد تلاش اخیر اماراتی‌ها جهت سوء استفاده از میزبانی‌شان از کنفرانس وزیران امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی علیه تهران اظهار کرد: در این نشست وزیر امور خارجه امارات در ابتدای این نشست و همچنین در جریان تهیه سند پایانی این اجلاس رفتاری غیر دوستانه و کینه ورزانه نسبت به ایران داشت و سخنانی بی ربط و تکراری در ارتباط با جزایر سه گانه ایران مطرح کرد که از طرف ایران نیز پاسخ‌های لازم به این سخنان داده شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: قطعاً ما در برابر اینگونه سخنان بیجا و نادرست ساکت نخواهیم بود و موضع گیری‌های لازم را در برابر این اظهارات غلط اظهار می‌کنیم و اقدامات دیپلماتیک لازم را خواهیم داشت.

بهرام قاسمی در ادامه سخنان خود خطاب به مقامات اماراتی گفت: به آنها توصیه می‌کنیم که به عنوان یک کشور مستقل در امور منطقه نقش آفرینی کنند و در مورد مسائل منطقه و بین‌الملل خودشان در پایتخت خودشان تصمیم گیری کنند و پیرو دیگر کشورها که فکر می‌کنند می‌توانند امنیت آنها را ایجاد کنند نباشند.

وی گفت: ما به آنها توصیه می‌کنیم که در جهت کاهش نزاع در منطقه حرکت کند. به آنها می‌گوئیم با اتخاذ اینگونه سیاست‌های نادرست راه به جایی نخواهند برد.

وی افزود: اگر رفتار آنها با ما مثبت باشد با رفتار مثبت ما مواجه می‌شوند و اگر سخنانی گزاف و نادرست علیه ایران مطرح کنند پاسخ‌های لازم را از سوی ایران دریافت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار ترکیه‌ای در مورد روابط ایران و آنکارا و اینکه حدود دو ماه دیگر معافیت‌های آمریکا در مورد تعامل آنکارا با تهران به پایان می‌رسد و پس از آن قرار است دو کشور چگونه روابط خود را گسترش و ادامه دهند خاطرنشان کرد: دولت‌های تهران و آنکارا برای گسترش روابط و همکاری‌ها با یکدیگر از اراده بالایی برخوردارند. در گذشته همکاری‌های خوبی بین دو کشور وجود داشته و اکنون نیز هر دو تلاش می‌کنند این روابط و همکاری‌ها را ارتقا دهند.

بهرام قاسمی در ادامه گفت: بسیاری از کشورها به ما اعلام کرده‌اند در صورتیکه ساز و کار اروپایی (اینستکس) بتواند به اجرا گذاشته شود و کار خود را شروع کند علاقه‌مند هستند که از این ساز و کار در بخشی از همکاری‌های خود با ایران استفاده کنند.

قاسمی ادامه داد: ما تماس‌های زیادی با دوستان خود در آنکارا جهت گسترش همکاری‌ها و راهکارهای تحقق آن داشته و داریم. ساز و کارها و مکانیزم‌های دو جانبه نیز بین دو کشور برای پیشبرد همکاری‌ها وجود دارد و طراحی شده است و البته من در اجرا نیازی نمی‌بینم که آن را تشریح کنم ولی مطمئن هستم که این روابط به خوبی و در حد لازم گسترش پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و مسکو و تلاش صهیونیست‌ها برای تحت تأثیر قرار دادن روابط دو کشور و ایجاد خدشه در آن گفت: روسیه کشور مستقلی است و مقامات این کشور در تصمیم گیری‌ها و اتخاذ سیاست‌ها از هوشمندی و خردمندی لازم برخوردار هستند.

وی با اشاره به سابقه همکاری‌های ایران و روسیه در ارتباط با مسائل منطقه و دو جانبه ادامه داد: روسیه کشوری نیست که بخواهد از فرامین و خواسته‌های بی ربط رژیم اشغالگر قدس پیروی کند. روابط تهران و مسکو روابط مستحکمی است و سخنانی که از سوی مقامات صهیونیستی در مورد روابط دو کشور مطرح می‌شود نمی‌تواند تأثیری بر این روابط داشته باشد. چرا که ذکاوت و هوشمندی در پایتخت‌های دو کشور بالاتر از آن است که صهیونیست‌ها بتوانند روابط دو کشور را با برخی از سخنان و جو سازی‌ها تحت تأثیر قرار دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوال همین خبرنگار مبنی بر اینکه آیا احتمال ایجاد درگیری بین ایران و اسرائیل در سوریه وجود دارد تصریح کرد: صهیونیست‌ها به دلیل مشکلات ذاتی و گرفتاری‌هایی که با آن روبرو هستند از توان و جرأت برای اقدام علیه ایران برخوردار نیستند. من موضوع تنش و جنگ را رد می‌کنم و اسرائیل در چنین حد و توانی نیست.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: