bazarnews

کد خبر: ۴۹۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور، گفت: با استفاده از پتانسیل و زیرساخت‌های موجود و حجم سرمایه گذاری در صنعت مرغداری، می‌توان ۴۰ درصد بیشتر از میزان مصرف فعلی کشور تولید مرغ داشت.

حبیب اسدالله نژاد در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با انتقاد از صدور مجوز برای واردات مرغ این تصمیم را ظلم به تولید و منافع کشور دانست و اظهار کرد: نابسامانی و بی برنامگی در سیاست های کلی برنامه ریزی تولید عامل بسیاری از مشکلاتمرغداران و شرایط فعلی شده است.

وی ادامه داد: در حالی که تا سه ماه پیش برای بالانس تولید برنامه زمانی و ایجاد فاصله بین دو جوجه ریزی در مرغداری ها اعمال می شد و حتی در جلسه کارگروه برنامه ریزی و تولید سن حذف گله مرغ مادر برای کنترل تولید کاهش یافت و با متخلفین از سیاست‌های انقباضی تولید مرغ و جوجه برخورد جدی می شد، حالا به یکباره همه چیز عوض و باب واردات هم باز شده است.

 اسدالله نژاد با تاکید بر اینکه تحلیل صحیح از وضعیت صنعت مرغداری در بدنه دولت وجود ندارد، افزود: حتی برنامه 3 یا 4 ماه هم برای صنعت مرغداری نیست و تصمیمات خلق الساعه شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که واردات مرغ به کشور در قالب ذخایر استراتژیک است و برای ورود به بازار نیست، گفت: ما توان تامین ذخایراستراتژیک مرغ را داریم همانطور که تا کنون آن را انجام داده ایم، اما آنچه اخیر اتفاق افتاد تعیین شرایط خرید با حداقل قیمت از مرغداران با قرارداد ترکمانچای از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور است که با عدم استقبال از سوی تولید کنندگان مواجه شده که نتیجه آن کاهش ذخایر استراتژیک است.

اسدالله نژاد با اشاره به قیمت جهانی مرغ ، واردات این کالا را فاقد توجیه اقتصادی دانست و اظهار کرد: بعید به نظر می رسد هیچ وارد کننده هوشمندی حاضر به پذیرش ریسک واردات مرغ باشد به جز شرکت پشتیبانی امور دام کشور که آن هم از جیب مردم هزینه می‌کند.

به گفته وی؛ حجم تولید مرغ کشور حدود 2.3 میلیون تن است که در صورت استفاده بهینه از پتانسیل موجود می‌توان این ظرفیت را به 3 میلیون تن رساند.

 اسدالله نژاد روی آوردن به واردات در کشوری که زیر ساخت صادرات 700 تن مرغ دارد را ناشی از مدیریت ناصحیح تولید دانست.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ را حدود 9700 تومان عنوان کرد و گفت: قیمت مصوب مرغ در کارگروه تنظیم بازار مرغ بر اساس قیمت دولتی نهادها تعیین شده و با قیمتی که مرغدارن اکنون نهاده ها را تامین می کنند فاصله زیادی دارد.

اسدالله نژاد در پایان تاکید کرد: تا زمانی که نهادهای دامی با نرخ مصوب دولتی به دست تمام مرغداران نرسد قیمت واقعی تمام شده مرغ نرخی است که این کالا امروز در بازار عرضه می شود.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: