bazarnews

کد خبر: ۴۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
دولت در ۵ سال گذشته و در دوره تصدی آخوندی بر وزارت مسکن، راه و شهرسازی نتوانسته به اندازه نیاز کشور مسکن بسازد. آخوندی در آخرین مصاحبه هایش به عنوان وزیر گفته بود که افتخار می‌کند که در زمان وزارتش، دولت مسکن نساخته است.

گروه راه و مسکن بازارنیوز: در سالی که رو به اتمام است، بازار مسکن همانند سایر بازارهای کشور، دچار شوک‌ها و تحولات قیمتی زیادی شد. مسئولان از حبابی بودن قیمت‌ها می‌گفتند، ولی کارشناسان دلایل دیگری همچون عدم توجه دولت به ساخت و ساز مسکن و کمبود مسکن در کشور را عامل گرانی‌های اخیر می‌دانند.

دولت در ۵ سال گذشته و در دوره تصدی آخوندی بر وزارت مسکن، راه و شهرسازی نتوانسته به اندازه نیاز کشور مسکن بسازد. آخوندی در آخرین مصاحبه هایش به عنوان وزیر گفته بود که افتخار می‌کند که در زمان وزارتش، دولت مسکن نساخته است.

عدم ساخت و ساز دولتی مسکن و عدم عزم جدی برای واگذاری ساخت و ساز به بخش خصوصی با ارائه تسهیلات از طرف دولت، کشور را دچار کمبود در این حوزه کرد و باعث شد مسکن موجود، پاسخگوی تقاضا در کشور نباشد و در نتیجه قیمت‌ها بالا و بالاتر رود.

به عنوان مثال، در کشور سالانه حدود ۷۰۰ هزار ازدواج ثبت می‌شود. یکی از ملزومات اولیه تشکیل زندگی مسکن است. اما تولید مسکن در این دولت چیزی حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال است. یعنی فاصله تقاضا و عرضه حدود ۳۰۰ هزار کمبود واحد مسکونی را نشان می‌دهد.

از طرفی یکی از بهترین حوزه‌ها برای ایجاد اشتغال در کشور، حوزه ساخت و ساز مسکن است. بیش از صد نوع شغل به طور مستقیم و غیر مستقیم با بحث ساخت و ساز عمرانی در ارتباط است که با رونق گرفتن ساخت و ساز، می‌تواند کمک شایانی به افزایش اشتغال در کشور کند.

در همین راستا، شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با بازارنیوز از عزم وزیر جدید مسکن، راه و شهرسازی برای رونق ساخت و ساز در سال آینده خبر داد و گفت: سال آینده، تا جایی که خبر دارم یکی از برنامه‌های اصلی آقای وزیر با وجود کمبود بودجه و مشکلات اینگونه، تکمیل پروژه مسکن مهر است.

کارشناسان یکی از مواردی که به رونق ساخت و ساز مسکن کمک می‌کند را، ارائه تسهیلات ساخت مسکن توسط دولت به سازندگان می‌دانند. بر همین اساس روز گذشته، در جلسه شورای تامین پول و اعتبار در راستای کمک به رونق بخش مسکن در گام اول، افزایش تسهیلات ساخت مسکن تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر در تهران، ۸۰ میلیون نفر برای هر نفر در شهر‌های بزرگ بالای ۲۰۰ هزارنفر و همچنین ۶۰ میلیون تومان برای هر نفر در سایر مناطق شهری، تصویب شد.

همچنین در راستای حمایت و تشویق ساخت واحد‌های کوچک و متوسط مقیاس، سقف تسهیلات جدید صرفاً ناظر بر تأمین مالی ساخت واحد‌های مسکونی با حداکثر زیربنای مفید ۱۰۰ متر مربع می‌باشد. ضمن آن‌که امکان تقسیط بلندمدت این تسهیلات برای خریداران واحد‌های ساخته شده تا ۱۵ سال توسط بانک‌ها امکانپذیر می‌باشد.

اما سوال مهم اینجاست با توجه به این که ارائه تسهیلات یکی از راهکار‌های مناسب برای رونق ساخت و ساز مسکن است، آیا بانک‌های ما و خصوصا بانک مسکن توان پرداخت چنین تسهیلاتی را دارند یا خیر؟
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: