bazarnews

کد خبر: ۴۹۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
بزرگترین خودروساز ایران با همه غول بودنش، زیر بار مشکلات سال 97، کمر خم کرد اما زمین نخورد.
سال 97 برای ایرانی ها سال سختی بود و در آن، نه تنها شهروندان بلکه واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ نیز دچار چالش ها و مشکلات فراوانی شدند. 
 
از جمله برندهای بزرگی که سال 97 روزهای سختی را در تقویم کاری آنها ثبت کرد، ایران خودرو است. 
 
بزرگترین خودروساز ایران با همه غول بودنش، زیر بار مشکلات 97، کمر خم کرد هرچند البته زمین نخورد.
 
سال 97 برای ایران خودرو مانند دیگر شرکت های خودروساز کشور، آغشته به تحریم و بی پولی بود و اگر دو سه ماه ابتدایی سال را کنار بگذاریم، آبی های جاده مخصوص در باقی روزهای امسال سنگینی مشکلات را کاملا حس کردند. 
 
اولین ضربه ای که به ایران خودرو طی سال 97 وارد شد، خروج پژو از ایران به دلیل نقض توافق هسته ای و برجام از سوی آمریکا بود. 
 
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در شب خروج از برجام اعلام کرد تحریم های مربوط به خودروسازی ایران، از اواسط مرداد ماه برقرار خواهد شد و این موضوع، پژو را در مسیر خروج از کشور قرار داد.
 
خودروساز فرانسوی که بلافاصله پس از توافق هسته ای قصد ایران کرد و در نهایت قراردادی نیز برای همکاری مشترک با ایران خودرو به امضا رساند، به فاصله کوتاهی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، چمدان هایش را بست و آماده رفتن شد.
 
 خروج پژو در شرایطی رخ داد که یکی از محصولات پسابرجامی اش به نام 2008 در خط تولید ایران خودرو بود و دو محصول دیگر نیز در نوبت انتظار قرار داشتند. 
 
با رفتن پژو روند تولید 2008 کند و قرارداد میان دو شرکت نیز عملا ملغی شد تا ضربه ای بزرگ بر پیکره غول خودروسازی ایران وارد شود. 
 
این البته تنها ترکش خروج پژو نبود، چه آنکه خودروساز فرانسوی حتی تامین قطعات محصولات قدیمی و جدید خود را در ایران نیز متوقف کرد.
 
با فرا رسیدن تحریم های آمریکا در روزهای داغ تابستان 97، ایران خودرو بیشتر و بیشتر دچار چالش شد، به نحوی که به دلیل مختل شدن تامین قطعات از خارج و همچنین کمبود قطعات داخلی، تیراژ تمام محصولاتش افت کرد. 
 
از پژو 405 داخلی سازی شده گرفته تا خودروهایی چینی مانند دانگ فنگ، همه و همه به دلیل کمبود قطعات دچار ریزش تیراژ شدند تا آبی های جاده مخصوص افتی بزرگ را در تولید طی سال 97 تجربه کنند.
 
 در این بین البته خبر امیدوارکننده ای از سوی ایران خودرویی ها منتشر شد و آن، تولید پژو 301 در آینده نزدیک بود. این خودرو یکی از محصولات پسابرجامی پژو به شمار می رود که ایران خودرویی ها می گویند آن را تقریبا داخلی سازی کرده و تا چندی دیگر وارد مدار تولید خواهند کرد.
 
گذشته از ماجرای تحریم ها و رفتن پژو و البته قطع همکاری رنو با خودروسازان کشور، ایران خودرویی ها در حوزه فروش و قیمتگذاری نیز بیشتر امسال را با چالشی به نام قیمتگذاری دستوری پشت سر گذاشتند. 
 
هرچند در نهایت دولت موافقت خود را با قیمتگذاری خودروهای داخلی در حاشیه بازار، اعلام کرد، اما اولا این اتفاق در ابتدای بهمن امسال رخ داد و ثانیا منجر به قطع کامل دخالت های دولت در پروسه تعیین قیمت نشد. 
 
در واقع با وجود اعلام آزادسازی قیمت خودرو، ایران خودرویی ها مجبور شدند تحت فشار دولت، با قیمت هایی باز هم دستوری (هرچند بسیار بالاتر از نرخ های گذشته) محصولات خود را به فروش برسانند.
 
در نهایت اما تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی و اعتراض های گاها تند مشتریان به این موضوع، دیگر چالش ایران خودرو در سال 97 به حساب می آید که البته طی چند وقت اخیر، این ماجرا اندکی به سمت آرامش رفته است. باید منتظر ماند و دید سال 98 (که ظاهرا سخت تر از امسال خواهد بود) چه خاطرات تلخ و شیرینی را برای ایران خودرو رقم خواهد زد.
تیتر20/
برچسب ها: فراز ، فرود ، ایران خودرو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: