bazarnews

کد خبر: ۴۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشی گفت: برخی پسته بیش از 200 هزار تومان را خریداری می‌کنند که حدود 4 درصد جامعه را شامل می‌شوند و 96 درصد مردم نمی‌توانند این میزان مبلغ را برای خرید پسته هزینه کنند.

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص شرایط بازار آجیل در ایام پایانی سال اظهار کرد: با مقدار مصرفی که امسال وجود داشته کمبودی در بازار نداریم اما اگر از سوی وزارت جهاد کشاورزی، همکاری‌های بیشتری با ما می‌شد قطعا بازار شرایط بهتری داشت و قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شد.

وی افزود: امسال سرمازدگی شدیدی در فروردین و اردییبهشت داشتیم که باعث شد حدود 80 درصد از محصولات کشاورزان و باغداران نابود شود. گردو، فندق، بادام و پسته بیشترین خسارت را دیدند و درختچه‌های این محصولات که در اسفند شکوفه می‌دهد تمام محصول خود را از دست داد به همین دلیل ما در فصل تابستان به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم برای اینکه در ایام پایانی سال به مشکل بر نخوریم از جایگزین این محصولات استفاده کنیم و بادام هندی را که جایگزین این محصولات است ثبت سفارش کنیم.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشی در ادامه تصریح کرد: اما متاسفانه این کار را قبول نکردند و از تیر ماه تا کنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم. این امر باعث شد کاهش میزان تولید و افزایش قیمت به مردم فشار بیاورد.

وی تاکید کرد: آجیل و خشکبار تنها پسته نیست،‌ ما 70 قلم جنس داریم که تنها یکی از آنها پسته است. بنابراین مردم می‌توانند به دنبال جایگزین این محصول باشند و تا جایی که ممکن است از خرید آن با قیمت بالا اجتناب کنند. نمایشگاه‌ها از روزهای گذشته شروع شده و استقبال خوبی هم داشته و در توزیع آن مشکلی نداریم. ما امیدواریم مردم مانند گذشته از آجیل برای ایام عید استفاده کنند.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشی عنوان کرد: رقیب اصلی ما در آجیل و خشکبار امریکا است و شایعات مختلفی که از شب یلدا تاکنون گریبانگیر این صنف شده و در داخل هم به آن دامن زده می‌شود از جای دیگری هدایت می‌شود. امریکا به دنبال بازارهای دنیا است و با تبلیغ به نخریدن آجیل از شب یلدا تاکنون تا حدودی بر بازار تاثیر گذاشته است هر چند کاهش قدرت خرید مردم نیز در این امر بی‌تاثیر نبوده است.

وی افزود: ما برای سهولت در خرید، نظارت و کاهش قیمت آجیل‌ها را از 66 هزار تا 110 هزار تومان قیمت‌گذاری کردیم که موثر بود و شب یلدا را به خوبی پشت سر گذاشتیم. در حال حاضر هم در نمایشگاه آجیل شور را با قیمت حدودی 65 هزار تا 110 هزار تومان قیمت‌گذاری کردیم و به مردم هم توصیه می‌کنیم این نوع را خریداری کنند. البته استثنا‌هایی هم وجود دارد که برخی پسته بیش از 200 هزار تومان را خریداری می‌کنند که حدود 4 درصد جامعه را شامل می‌شوند و 96 درصد مردم نمی‌توانند این میزان برای خرید پسته هزینه کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: برخی از هم‌صنفی‌های ما هم که همان حدود 4 درصد می‌شود پسته بیش از 200 هزار تومانی دارند که دست‌چین شده و خاص است و تنها برای همان مشتریان مخصوص خود عرضه می‌کنند اما برای عموم جامعه قیمت متعادل وجود دارد.

وی افزود: تخمه‌ بالای 50 هزارتومان نداریم و در بحث مغزها قیمت بیش از 120 تا 130 هزار تومان نداریم. پسته هم از 120 هزار تا 240 هزار تومان قیمت‌گذاری شده که پسته بیش از 200 هزار تومان مخصوص بخش مرفه جامعه است و همه نمی‌توانند از آن استفاده کنند اما جایگزینی که برای آن داریم و به مردم توصیه می‌کنیم آجیل مخلوط شور است که قیمت آن متعادل‌تر است.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشی با اشاره به واردات برخی انواع آجیل گفت: علاوه بر بادام هندی به دلیل مصرف بالای تخمه آفتاب‌گردان در کشور و تبدیل کشتزارهای شمالی به ویلا، میزان تولید به مصرف بسیار کم بود و به صورت کنترل شده وارد می‌شود.

وی افزود: تخم کدو هم به صورت کنترل شده از چین وارد کشور می‌شود که همین امر باعث تعادل بازار شده است. تولید کشور به قدری نبود که بتواند جوابگوی مصرف‌کنندگان باشد. 

احمدی با تاکید بر کاهش میزان فروش آجیل در سال 97 اذعان داشت: در 11 ماه گذشته فروش ما نسبت به سال گذشته یک پنجم بوده و ما در شب یلدا هم تصور استقبال نداشتیم اما به اندازه سال گذشته خرید کردند و به دلیل تعیین قیمت مصوب مردم راحت‌تر خرید کردند.

وی گفت: آجیل جز لاینفک مراسم‌های نوروز است و وظیفه ما این است که نگذاریم روند خرید کند شود و با تعادل‌بخشی به قیمت‌ها، آجیل را به خانه تک تک مردم برسانیم. اگر کمک جهاد کشاورزی به ما می‌رسید و بادام هندی که تاثیر مستقیم بر قیمت پسته دارد به کشور وارد می‌شد قیمت پسته به این اندازه افزایش نمی‌یافت اما امیدواریم با جایگزینی‌های انجام شده سال خوبی برای خرید آجیل در پیش داشته باشیم و به مردم فشاری برای خرید وارد نشود.

ایلنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: