bazarnews

کد خبر: ۴۹۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
نائب رئیس انجمن سندیکای صنعت برق ایران گفت: هم اکنون 60 درصد از ظرفیت نیروگاه های برق کشور به بخش خصوصی تعلق دارد.

پیام باقری در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر 80 هزار مگاوات ظرفیت منصوبه در کشور وجود دارد همین مسئله سبب شده جایگاه نخست خاورمیانه و رتبه چهاردهم جهان از آن ایران باشد.
وی با تاکید بر اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه 80 درصد ظرفیت نیروگاهی در کشور باید در دستان بخش خصوصی باشد، اظهارداشت: امروز در شرایط تحریمی مانند سال های 89 و 90 به دلیل جهش ناگهانی در نرخ ارز قراردادهای صنعت برق متوقف شده است.
نائب رئیس انجمن سندیکای صنعت برق ایران ادامه داد: در قراردادهای فعالان و بنگاه های اقتصادی صنعت برق مکانیزم تعدیل نرخ ارز در نظر گرفته نشده براین اساس افزایش ناگهانی نرخ ارز سبب شده اجرای قراردادهای بخش خصوصی با دولت به دلیل ناتوانی در انجام کار متوقف شود.
وی ضمن اشاره به اینکه از آغاز جهش ناگهانی و افزایش دو و نیم تا سه برابری قیمت ارز در ابتدای سال جاری اجرای قراردادهای صنعت برق متوقف شده است، ادامه داد: توقف در اجرای قرادادهای این صنعت به یک معضل تبدیل و یک هزار قرارداد به جمع قراردادهای متوقف افزوده شده است.
باقری با اعلام این مطلب که اجرای 600 قرارداد در حوزه تولید و 400 قرارداد در حوزه انتقال برق متوقف شده است، گفت: توقف در روند اجراد قراردادهای صنعت برق آثار و تبعات نامطلوبی دارد.
وی افزود: طی چند ماه گذشته سندیکای صنعت برق ایران از طریق سازمان برنامه و بودجه سبب صدور بخشنامه ای برای جبران آثار نوسانات نرخ ارز شده تا بخشی از تبعات ناشی از نوسان نرخ ارز جبران شود.
نائب رئیس انجمن سندیکای صنعت برق ایران ادامه داد: در صورت توقف در اجرای قراردادها هزینه های ثابت و سایر هزینه ها افزایش می یابد و باعث متضرر شدن فعالان صنعت برق می شود.
وی اظهارداشت: بنگاه های اقتصادی برای تامین سرمایه در گردش خود به سمت بازار پول سوق داده شده اند و تسهیلاتی با نرخ سود بالا را دریافت می کنند همین مسئله لطمه بسیار جدی به فعالیت های اقتصادی می زند.
باقری افزود: نزدیک به 80 هزار پروژه نیمه تمام وجود دارد که برای اتمام آنها حدود 600 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین آن در شرایط کنونی برای دولت آسان نیست.
وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی در صنعت برق توانمند و پیشرو است، گفت: صنعت برق به عنوان زیرساخت تمامی زیرساخت ها محسوب می شود و در این حوزه بخش خصوصی از ظرفیت های بالایی برخوردار است.
نائب رئیس انجمن سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه جذب سرمایه خارجی از زیرساخت های توسعه بوده و صنایع انرژی ایران هم برای سرمایه گذاران جذاب است، افزود: بند الحاقی یک تبصره 15 بدون توجه به ظرفیت های داخلی و توانمندی های بخش خصوصی از سوی اهالی خانه ملت مطرح شده است.
وی با اعلام این خبر که بخش خصوصی طلبکار عمده از وزارت نیرو است، اظهارداشت: از یک طرف مطالبات بخش خصوصی از سوی دولت پرداخت نمی شود و از سوی دیگر هم قیمت برق تولید شده در بخش خصوصی بر اساس نرخ تورم افزایش پیدا نکرده است.
باقری ادامه داد: با وجود چنینی مسائلی بند الحاقی تبصره 15 در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود تا سرمایه گذاران خارجی در ایران برق تولید کنند و 50 درصد آن را نیز در چرخه صادرات قرار دهند.
وی افزود: در حالی که طبق بند ج ماده دو قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاران خارجی بیان می کند که نباید در جذب سرمایه گذاران خارجی انحصار ایجاد شود.
نائب رئیس انجمن سندیکای صنعت برق ایران ضمن اشاره به اینکه تا کنون مجوز صادرات برق به هیچ یک از نیروگاه داران بخش خصوصی داده نشده است، گفت: این مسئله نشان می دهد که بخش خصوصی نقشی در تبادل برق در داخل و خارج کشور ندارد.
وی با اعلام این مطلب که بخش خصوصی توانمندی تولید برق و صادرات 50 درصد از آن را دارد، اظهارداشت: ایران جز 10 کشور برتر در جهان در ساخت نیروگاه و سد سازی است.
باقری در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت برق نسبت به صادرات خدمات فنی و مهندسی حوزه های دیگر بیشتر است.
برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت 19 به مدت 55 دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حمید رضا کجوری و مهدی شیار» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف 98 مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند. 

فصل اقتصاد/

برچسب ها: تعلق ، ظرفیت ، نیروگاه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: