bazarnews

کد خبر: ۴۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: به زعم ما صادرات را با مشکل مواجه می‌کند ما همان زمان گفتیم این ارز 4200 باعث رانت می‌شود و دیدیم بزرگترین رانت اقتصاد کشور ایجاد شد و عملا شاهد بودیم کالاهایی که با این ارز وارد می‌شوند خیلی گران‌تر از 4200 تومان به سفره مردم می‌رسد.

در نشست خبری رئیس کنفدراسیون صادرات محمد لاهوتی با اشاره به سال 97 و مشکلات آن گفت:سال 97 سال سختی بود دولت تصمیماتی گرفت که در گذشته خودش به آن نقد داشت، ما برگشت تعهد ارزی را بعد از 20 سال دوباره تجربه کردیم، سطح بندی حجم صادرات باعث شد صادر کنندگان با مشکل مواجه شوند.
وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز تنها جایی که می‌توانست اثر گذاری مثبت داشته باشد صادرات بود که آنطور که باید افزایش نداشتیم، البته باید در برخی موارد به دولت حق داد و ما به عنوان فعال اقتصادی به دولت کمک کنیم.
لاهوتی با اشاره به حضور شمخانی در اتاق بازرگانی تهران گفت:اتفاق خوب در سال 97 نشست با دبیر شورای امنیت در اتاق تهران بود که گزارش آن برای رهبری ارسال شد و نتیجه آن شد که برای اولین بار در 40 سال اخیر رهبری ورود کردند و جمله معروف "دولت نظرات اتاق را ببینند و بشنوند" بیان شد. گرچه انتظار داشتیم دولت این نظر را بیش از این جدی بگیرد اما همچنان تعامل و نشست با دولت ادامه دارد.
رئیس کنفدراسیون صادرات در خصوص میزان صادرات گفت: آمار از بهمن اعلام نشده اما آمار کلی 1.5 میلیارد دلار مثبت است و پیش بینی می شود تا آخر سال همینطور شود.
وی در خصوص فعالیت‌های این کنفدراسیون در سال 97 گفت: برای آسیب شناسی و حل مشکلات صادرکنندگان در اتاق کمیته‌ای تشکیل شد در جلسات این کمیته مشکلات را مطرح کردیم که بخشی حل شد بخشی مسکوت ماند و بخشی به دنبال حل آن هستیم. از جمله الزام‌برگشت ارز در عرض 3 ماه، الزام ارائه ارز صادرات به سامانه نیما و سطح بندی صادرات مواردی بود که به زعم ما صادرات را با مشکل مواجه می‌کند ما همان زمان گفتیم این ارز 4200 باعث رانت می‌شود و دیدیم بزرگترین رانت اقتصاد کشور ایجاد شد و عملا شاهد بودیم کالاهایی که با این ارز وارد می‌شوند خیلی گران‌تر از 4200 تومان به سفره مردم می‌رسد، امروز دولت به این نتیجه رسیده که ارز 4200 تومانی جور دیگری باید تخصیص پیدا کند.
لاهوتی یادآور شد: واردات کالا را دولت به نوعی مدیریت کرد اما شاهد بودیم که مواد اولیه به طرق دیگر وارد می‌شود آن هم با قیمت‌های خیلی بالاتر. این امر نشان داد که دخالت دولت در این امور نمی‌تواند حلال مشکلات باشد.

فصل اقتصاد/

برچسب ها: ارز 4200 ، رانت ، صادرات
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: