bazarnews

کد خبر: ۴۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
بهشتی زاده گفت: در سال جاری به دلیل ساماندهی ته لنجی ها و کوله بری در غرب کشور حجم قاچاق پوشاک و لوازم خانگی کاهش قابل توجهی پیدا کرد.

برنامه " مناظره اقتصادی " با موضوع کلاف سردرگم قاچاق و مبارزه با این پدیده در کشور، قاچاق پوشاک و لوازم خانگی و با حضور دکتر غلامرضا بهشتی زاده کارشناس حوزه مبارزه با قاچاق از شبکه رادیویی گفت و گو روانه آنتن شد. 
بهشتی زاده در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: پس از گذشت شش سال از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1392، یکی از مسائلی که همواره به عنوان پاشنه آشیل مبارزه با قاچاق مطرح بوده، بحث آمار است.
وی افزود: نظرات مختلفی درباره میزان آمار واقعی قاچاق و کاهش آن وجود دارد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان تنها مرجع رسمی اعلام میزان قاچاق و درصد کاهش آن از سال 1392 به بعد، همواره نظر بر کاهش قاچاق داشته که استدلال و دلایلی خاص خود را دارد. 
کارشناس حوزه مبارزه با قاچاق گفت: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که هم قاچاق خروجی و هم قاچاق ورودی داریم و دارای تعدد و تکثر تعداد کالای قاچاق در ایران هستیم. در حال حاضر حدود 125 قلم کالا به کشور ما قاچاق می شود و ستاد مبارزه با قاچاق هم این موارد را در گروه کالاهای مختلف بررسی می کند. 
بهشتی زاده در ادامه برنامه مناظره اقتصادی رادیو گفت و گو با اشاره به اینکه روش های آمارگیری ستاد مبارزه با قاچاق بر مبنای سه روش محاسبات علمی و تحقیقات میدانی و کتابخانه ای است اعلام کرد: به عنوان مثال از سال 1395 با اجرای طرح ریجستری، قاچاق موبایل به صفر رسیده زیرا موبایلی که خارج از کریدور رسمی وارد کشور شود فعال نمی شود و باید در طرح ریجستری ثبت شود. 
وی همچنین با اشاره میزان قاچاق پوشاک و لوازم خانگی در کشور گفت: در سال جاری به دلیل ساماندهی ته لنجی ها و کوله بری در غرب کشور حجم قاچاق پوشاک و لوازم خانگی کاهش قابل توجهی پیدا کرد.
کارشناس حوزه مبارزه با قاچاق در این برنامه یادآور شد: وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان متولی اصلی مبارزه با قاچاق برنامه ریزی، سیاست گذاری و نظارت و هماهنگی است.
بهشتی زاده در پایان این برنامه ابراز داشت: ما 300 شهید در راه مبارزه با قاچاق کالا وارز تقدیم کردیم بنابراین مبارزه در حال انجام شدن است اما باید توجه داشته باشیم که مبارزه با قاچاق در حمایت از تولید ملی آخرین زنجیره محسوب می شود. به فرموده مقام معظم رهبری هر کسی وظیفه دارد که سهم خود را در این مبارزه ایفا کند. 

فصل اقتصاد/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: