bazarnews

کد خبر: ۴۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: صادرات به دلیل شرایطی که دولت وضع کرد نتوانست علی رغم افزایش نرخ ارز رشد مناسبی داشته باشد.

محمد لاهوتی در نشست خبری اظهار کرد: سال 97 نسبت به سال‌های گذشته نگرانی‌ها بیشتر شد و به دلیل تحریم‌هایی که اعمال شد دولت ناچار شد تصمیمی بگیرد که نسبت به اعمال آن‌ها توسط دولت‌های گذشته نقد داشت.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه برگشت تعهد ارزی، سطح‌بندی صادرکنندگان، صادرات را با مشکل مواجه کرد، افزود: افزایش نرخ ارز که در همه عرصه‌ها تاثیر منفی گذاشت می‌توانست در صادرات اثر مثبتی بگذارد که به دلیل شرایطی که دولت اعمال کرد شاهد رشد مناسب صادرات نبودیم.
وی گفت: باید همه همکاری و تعامل با دولت داشته باشیم تا از این شرایط سخت عبور کرده و به شرایط عادی برگردیم.
لاهوتی خاطرنشان کرد: در سال 97 نشستی با حضور دبیر شورای امنیت ملی در اتاق تهران برگزار شد که از اتفاقات خوب امسال بود و گزارش آن برای مقام معظم رهبری ارسال شد و در نتیجه برای نخستین بار در 40 سال اخیر رهبری ورود کردند و جمله معروف "دولت نظرات اتاق را ببینند و بشنوند" بیان کردند.
رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: بر اساس آمار جدید گمرک، در یازده ماهه امسال ٤٠ میلیارد دلار صادرات و ٣٨.٥ درصد واردات انجام شده است وتراز تجاری با 1.5 میلیار دلار مثبت بوده است و پش بینی می‌شود میزان صادرات تا پایان سال به حدود ٤2 تا 43 میلیارد دلار برسد.
وی خاطرنشان کرد: پس از 22 فروردین سال جاری که بخشنامه ارزی جدید از سوی معاون اول رئیس جمهور صادر شد، کمیته ارزی در اتاق بازرگانی ایران فعال شده و مکاتبات متعددی با دولت داشته است.
لاهوتی ادامه داد: همچنین مجموعه کنفدراسیون صادرات ایران نیز رأساً اقدام به انجام مکاتباتی با معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای اقتصادی داشته است که بخشی از مشکلات با صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ناشی از همین رایزنی‌ها برطرف شده است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: سطح‌بندی صادرات و بازگشت ارز در مدت سه ماه در کنار الزام به عرضه ارز در سامانه نیما، از مشکلات فعالان اقتصادی و به ویژه صادرکنندگان است.
وی با اشاره به اختصاص ارز 4200 تومانی برای کالا‌های اساسی از سوی دولت، تاکید کرد: بار‌ها در این باره هشدار داده بودیم که دلار‌های 4200 تومانی منجر به ایجاد رانت برای عده‌ای خواهد شد اما، توجهی به آن نشد و پس از گذشت 10 تا11 ماه، مسئولان دولت تصمیم گرفته‌اند تا دلار 4200 تومانی برای کالا‌های اساسی را به گونه دیگری تخصیص دهند به دلیل اینکه علی رغم اختصاص ارز، کالا گرانتر بر سفر مردم می‌رود.
لاهوتی با بیان اینکه واردات کالا از سوی دولت مدیریت شد اما، از طرف دیگر واردات مواد اولیه برای تولیدکنندگان نیز با مشکل مواجه شد گفت: بازنگری در سیاست‌های ارزی باید سرلوحه کار دولت در سال آینده باشد و اگر این موضوع اجرایی شود بسیاری از مشکلات به وجود نخواهد آمد و سال 98 بهتر از سال 97 خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه اگر ارز 4200 تومانی اتفاق نمی افتاد، قیمت دلار به یکباره افزایش بسیار پیدا نمی کرد گفت: برخی دخالت ها به جای بهتر کردن شرایط، اوضاع را بدتر می کند.
لاهوتی تصریح کرد: بازار تا قیمت 10 هزار تومان برای ارز را پذیرفت و بیشتر از آن را قبول نکرد و اگر دولت اجازه دهد عرضه ارز بیشتر شود قیمت ارز می تواند کاهش یابد.
رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین از تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، نماینده اتاق بازرگانی ایران و نایب رئیس آن خبر داد و افزود: کنفدراسیون صادرات ایران نیز در این جلسات حضور دارد.
وی با اشاره به اینکه 30 تا 35 درصد صادرات کشور را کالا‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی تشکیل می‌دهد که قیمت آن‌ها را گمرک تعیین می‌کند گفت: بحث قیمت‌های پایه صادراتی زمانی برای صادرکننده حائز اهمیت است که متعهد به بازگشت ارز صادراتی باشد؛ بنابراین قیمت‌ها باید در این بخش واقعی باشدنه اینکه اگر صادرکننده یک دلار صادر کرد، بابت آن 1.5 دلار تعهد بسپارد بدین شکل نمی‌توان انتظار بازگشت ارز ارقام پیش‌بینی شده داشت.
لاهوتی تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت آن دسته از کالا‌های صادراتی که برای صادرکننده نرخ برابر بازار آزاد در خرید‌ها دارند، با نرخ نیمایی و کمتر از قیمت اصلی به فروش برسند هر چند دولت اختیار تعیین قیمت در سامانه نیما را به صادرکننده سپرده است، اما با توجه به عرضه ارز از سوی پتروشیمی‌ها، نمی‌توان خریداری برای ارز صادراتی به نرخی بالاتر از نرخ متوسط نیما پیدا کرد.
رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: این موضوع می‌تواند بازگشت ارز صادراتی را تسهیل کرده، اما باید ثبت سفارش‌ها نیز روانتر شود.
فصل تجارت/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: