bazarnews

کد خبر: ۵۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
ارز ۴۲۰۰ تومانی مثل دیگر سیاستهای اقتصادی کشور دچار پدیده "بی پدر و مادری" شده است. هیچکس مسئولیت تصویب آن را نمی پذیرد.

رئیس جمهور که می‌گوید در جلسه همه به ان رای داده‌اند. اما مسعود نیلی، از حاضران جلسه، اعلام کرده مخالف آن بوده است. همچنین مشخص شده اسحاق جهانگیری که اجرای این سیاست را اعلام کرد نیز از ابتدا در جلسه با آن مخالفت کرده ولی چون نظر کلی بر این بوده پذیرفته به عنوان معاون اول اعلام کند. بعدها وزرای دیگری نظیر شریعتمداری نیز اعلام کردند مخالف بوده اند! با این حساب مشخص نیست چه کسی موافق این سیاست بوده است.

اما هیچکدام از این افراد تا زمانی که در پست های دولتی بودند مخالفت خود را با این سیاست به صورت آشکار بیان نکردند. گویا رابطه ای عاشقانه میان این سیاست و برخی دولتمردان وجود دارد که با وجود همه ایرادهایش در چشم آنها هنوز سیاستی درست و زیباست! تنها عضو کابینه که بصورت آشکار با این سیاست مخالفت کرده و اعلام کرده ادامه آن به صلاح کشور نیست عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، است. او در نوشته ای اعلام کرد که این سیاست مشکلات زیادی دارد و به نحوی خواستار توقف آن شد. جالب اینجاست که در زمان تصویب این سیاست و تخصیص بخش اعظم این ارزهای 4200 که هم اکنون به کشور بازنگشته اند عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نبود و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی بود.

مخالفت همتی با این سیاست غلط را باید فتح باب جدیدی در فضای سیاستگذاری کشور دانست که یکی از مسئولان این جسارت را دارد تا نظر کارشناسی را بپذیرد و بصورت آشکار هم نظر خود را اعلام نماید و از سیاست غلط حمایت نکند.

به نظر کارشناسان اقتصادی، ارز 4200 نه تنها باعث کاهش تورم در کشور نشده و تاثیری بر قیمت ها نداشته بلکه باعث هدررفت منابع ارزی کشور، فساد گسترده، قاچاق به کشورهای همسایه و ایجاد انگیزه برای واردات بیشتر کالاهایی شده که امکان تولید بسیاری از آنها در کشور وجود دارد.

حال باید دید آیا نظر کارشناسان اقتصادی که هم اکنون یک مدافع جدی در دولت دارد به کرسی خواهد نشست یا سیاست غلط ارز 4200 تومانی ادامه خواهد یافت.

اقتصادآنلاین

برچسب ها: دلار ، نرخ ارز ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: