bazarnews

کد خبر: ۵۰۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
استادیار پژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان عدس را عامل کاهنده انسداد شرائین عنوان کرد.

پیام پزشک‌پور اظهارکرد: مردم به مصرف عدس علاقه زیادی دارند به طوری که تولید آن از یک میلیون تن در سال 1960 به 4 میلیون رسیده است.

وی با اشاره به ارزش بالای این دانه گفت: عدس با برنج باعث ایجاد ترکیب غذایی مناسبی به لحاظ عناصر غذایی می‌شود.

پزشک‌پور بیان کرد: در میان حبوبات سرمادوست، عدس دارای رشدی سریع است و به عنوان یکی از محصولات اصلی حبوبات درنظر گرفته می‌شود.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اضافه کرد: عدس دارای مقدار زیادی آهن، روی و سلنیوم است که برای تغذیه انسان خیلی مهم هستند.

وی تصریح کرد: مصرف عدس باعث کاهش انسداد شرائین شد و بتاکاروتن در آن به جلوگیری از شب‌کوری، مشکلات چشمی، محافظت از پوست، ریزش مو، سرماخوردگی، سرطان، آنفلوآنزا و عفونت‌ها کمک می‌کند.

پزشک‌پور عدس را منبع بسیار خوبی برای فیبر کاهنده کلسترول عنوان کرد و افزود: این حبوب می‌توان به پایین آوردن کلسترول کمک کند و در مدیریت اختلالات قند خون مفید باشد چون مقادیر بالای قیبر محلول آن مانع افزایش سریع فشار خون بعد از وعده غذایی می‌شود.

این محقق خاطرنشان کرد: عدس می‌تواند در مدیریت دیابت‌های نوع 2 مفید باشد زیرا شاخص گلیسمیک پایینی دارد که تاثیر آن روی مقادیر گلوکز خون کمتر از سایر انواع غذاهای دارای کربوهیدرات است.

وی گفت: آرد به دست آمده از عدس فاقد گلوتن بوده و یک جایگزین مغذی برای فرآورده‌های نان گندم برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک است.

اقتصادآنلاین

برچسب ها: تغذیه ، عدس ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: