bazarnews

کد خبر: ۵۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶
باتوجه به وضعیت چاه‌های نفت در کشور و عدم رشد قابل قبول در زمینه برداشت، توجه به ضریب بازیافت و راهکارهای افزایش آن بیش از هر موضوع دیگری باید مورد توجه باشد.

از آنجاکه اغلب میادین نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، توجه به افزایش ضریب بازیافت این میادین در اولویت قرار دارد. گفتنی است از مجموع 98میدان نفتی در ایران، از سال 1913تاکنون در حدود 72میلیارد بشکه نفتاستخراج شده است. ارقام مختلفی برای میانگین ضریب بازیافت از میدان‌های نفتی اعلام می‌شود؛ هرچند ضریب بازیافت از یک میدان نفتی در پایان عمر آن تعریف می‌شود، اما بر اساس مطالعات و پیش‌بینی‌های امروز، میانگین ضریب بازیافت از مخازن نفتی ایران به‌طور میانگین حدود ۲۴ درصد است.

همچنین مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با عنوان « چشم‌انداز وضعیت نفت ایران در سال 2040 » آورده است؛ با توجه به سیاست‌های جهانی در راستای کاهش انتشار کربن و ظهور تکنولوژی‌های نوین برای استخراج نفت از منابع غیر‌متعارف، کماکان می‌توان از ذخایر نفت ایران تا مدت زمان طولانی بهره‌برداری کرد. بنابراین درحال حاضر مهم‌تر از تخمین مقادیر نفت ایران، تخمین ظرفیت کشور در استخراج نفت از ذخایر است.

سید مهدی حسینی کارشناس نفت نیز با اشاره به میانگین ضریب بازیافت نفت در ایران که حدود ۲۴ درصد است، گفت: «در این زمینه، جای کار زیادی وجود دارد و افزایش ضریب بازیافت، تریلیون‌ها دلار ثروت برای کشور به همراه خواهد داشت. البته این موضوع را نیز باید در نظر بگیریم که ضریب بازیافت چاه نفت در عربستان بالای 50 درصد است».

گفتنی است مطابق با آخرین پیش بینی های آماری و گزارش مرکز پژوهش های مجلس ، ظرفیت تولید نفت خام تا پیش از سال 2020به چهار میلیون بشکه در روز و تا سال 2030به 4/4میلیون بشکه در روز برسد. همچنین نکته قابل توجه آنجا است که انتظار میرود درآمدناخالص سالیانه از نفت در دهه آینده به مقدار آن در سال 2011-2012برسد که چیزی در حدود 150میلیارد دلار بوده است.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: