bazarnews

کد خبر: ۵۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
در گفتگو با استاد دانشگاه شریف مطرح شد:
وقتی کشور تحریم می‌شود اوضاعش گل و بلبل نمی‌شود. قطعا فشار می‌آورد. ولی همانطور که نمی‌شود از ترس مرگ خودکشی کرد، تحریم که مرگ نیست، نمی‌شود از ترس سرماخوردگی خودکشی کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز:علی مدنی زاده، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و فارغ التحصیل دانشگاه شیکاگو، اوایل دهه ۱۳۹۰ به ایران بازگشت. او سال ۱۳۷۹ در المپیاد ریاضی کشوری و جهانی به ترتیب برنده مدال طلا و برنز شد. مدنی زاده شاگرد اقتصاددانان برجسته ای همچون روبرت لوکاس، گری بکر و پیتر هانسن بوده است که همگی جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرده اند. او در گفتگویی تصویری با اقتصادنگار به اظهار نظر در رابطه با تغییرات لازم در ساختار تصمیم گیری اقتصادی پرداخته است که در چند بخش منتشر خواهد شد:

مهم‌ترین نکاتی که مدنی زاده در گفتگو به آن‌ها اشاره کرد:

*ادامه روند موجود خیلی خوش تعریف نیست. چیزی که فکر می‌کنم خیلی مهم است این است که جمع اقتصاددان‌ها به این جمع بندی برسند که چه تصمیماتی می‌تواند ما را از بی ثباتی در بیاورد و چه تصمیماتی ما را به بی ثباتی برساند.
*وقتی یک کشور تحریم می‌شود اوضاعش گل و بلبل نمی‌شود. قطعا فشار می‌آورد. ولی همانطور که نمی‌شود از ترس مرگ خودکشی کرد، تحریم که مرگ نیست، نمی‌شود از ترس سرماخوردگی خودکشی کرد.
 

*تحریم نقاط شکننده اقتصاد ما را هدف گرفته، و این نقاط شکننده مسئله امروز و دیروز نیست. همیشه اصلاحات این نقاط شکننده برای سیاست گذار هزینه سیاسی داشته، ولی الان دیگر این اصلاحات هزینه ندارد. این یعنی زمان تبدیل تهدید به فرصت. الان بهترین فرصت برای اصلاحات معضلاتی مثل وابستگی به نفت، مشکلات بانکی و. است. سال ۹۸ می‌تواند سال اصلاحات بانکی و اقتصادی باشد. پس یک اصل این است که در شرایط کنونی اصلاحات اقتصادی هزینه سیاسی نخواهد داشت.
*اصل دیگر این است که تحریم کننده می‌خواهد از راه تحریم بی ثباتی ایجاد کند و با این بی ثباتی از ما امتیاز بگیرد. ما باید از نقاط شکننده‌ای مثل ارز، کسری بودجه و نقدینگی و بانک مراقبت کنیم تا دشمن نتواند از این طریق ضربه بزند. این باید مطالبه مردم و رسانه‌ها باشند. یعنی سال بعد نمی‌شود گفت: همه حقوق و دستمزد دولتی متناسب با تورم زیاد شود، چون مردم باید بدانند اگر حقوقشان مثلا دو برابر شود قیمت‌ها ۴ برابر می‌شود یا مثلا پروژه‌هایی که الان توجیه ندارد. الان وقتش است که جلوی این خرج‌های اضافی ایستاد. این‌ها باید مطالبه مردم و رسانه‌ها شود.
*مردم شاید خیلی توصیه پذیر نباشند. بهترین چیزی که می‌شود گفت: این است که مردم اشاعه نا امیدی نکنند. با گسترش شبکه‌های اجتماعی و پمپاژ اخبار، یکی از کار‌هایی که می‌شود اشاعه نا امیدی و انتقال ناراحتی است.
*در مورد بحث‌هایی مثل خرید ارز و ... نمی‌شود خیلی توصیه کرد. توصیه برای خرید ارز و طلا در شرایط فعلی خیلی حرفه‌ای نیست. اما اشاعه ناامیدی خودکشی به دلیل سرماخوردگی است.
*از طرفی هم مطالبه گری برای اصلاحات اقتصادی کاریست که مردم باید داشته باشند. قانون مشکل دارد؟ درست کنید و از اینجور مسائل.

*اصلاحات اقتصادی برای سیاست خارجی مان یک برگ برنده است.
*ما انقدر کار نکرده داریم که باید اول آن‌ها را انجام دهیم. تحریم در این ابعاد نباید و نمی‌تواند اقتصاد ما را از بین ببرد.
برچسب ها: اقتصاد ، مدنی زاده ، سال 98
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: