bazarnews

کد خبر: ۵۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
درحالی رئیس جمهور امروز برای افتتاح چهار فاز میدان گازی پارس جنوبی وارد عسلویه شد که با احتساب بهره‌برداری از این فازها، ارزش اقتصادی این طرح ۵.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

رئیس جمهور برای افتتاح فازهای  ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی وارد پایتخت گازی کشور شد. با بهره‌برداری از این دو طرح ملی، روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 152 هزار بشکه میعانات گازی، 5800 تن گاز مایع (پروپان و بوتان)، 5500 تن اتان و 800 تن گوگرد به محصولات تولیدی پارس جنوبی افزوده می‌شود.

طرح توسعه فازهای  ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی در بخش فراساحل، هشت سکوی دریایی جمعا شامل 76 حلقه چاه و 300 هزار متر حفاری در فاصله 100 کیلومتری ساحل کنگان، 4 رشته خط لوله 32 اینچ دریایی جمعا به طول 400 کیلومتر، چهار رشته خطو لوله 4.5 اینچ دریایی جهت انتقال محلول گلایکول به طول 400 کیلومتر را شامل می‌شود و پالایشگاه خشکی این دو طرح در زمینی به وسعت 415 هکتار در منطقه پارس دو احداث شده است.

گفتنی است میدان مشترک گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین میادین گازی مستقل جهان با ذخیره حدود 40 تریلیون متر مکعب می باشد که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس واقع شده است. در این آیین، چهار واحد شیرین سازی پالایشگاه  آماده بهره برداری می باشد.

ارزش اقتصادی حاصل از بهره برداری فازهای 22، 23 و 24، بالغ بر 5 و نیم میلیارد دلار در سال می باشد که یک درصد فراتر از تولید ناخالص داخلی کشور نسبت به سال 96 می باشد.

یکی از رویدادهای مهم در طرح توسعه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی افزایش مشارکت بخش خصوصی و توسعه فعالیت شرکت های غیردولتی است که در قالب شرکتهای سازنده و پیمانکار به اجرای کار پرداختند.  این پروژه تماما توسط شرکت ها و متخصصان داخلی توسعه یافته است. چرخه ارزش افزایی از ظرفیت های داخلی به گونه ای بود که 100 درصد مراحل طراحی و مهندسی پالایشگاه خشکی و حفاری دریایی، اجرای سکوها، خطوط لوله و پالایشگاه توسط متخصصان ایرانی اجرا شد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: