bazarnews

کد خبر: ۵۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
در گفتگو با استاد دانشگاه ایلینوی آمریکا مطرح شد:
دولت باید کاری بکند که اعتماد مردم جلب شود. به عنوان مثال تصمیم دولت مبنی بر دلار ۴۲۰۰ تومانی کار غیر کارشناسی شده بود و نحوه سیاست گذاری و پیشرفت آن خیلی سریع به ضد خودش تبدیل شد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: هادی صالحی اصفهانی سال ها در آمریکا زندگی می کند و استاد تمام دانشگاه ایلینوی آمریکا است. او در دهه 1350 برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و تا به امروز مشغول فعالیت علمی است. تخصص او در علم اقتصاد، مباحث اقتصاد کلان همچون تورم و رشد اقتصادی را در برمی‌گیرد. رشد اقتصادی در دهه 40، مشکلات اقتصادی در دهه 50، مدیریت اقتصاد در دهه 60 و سیاست های اقتصادی در دهه های بعدی تا به امروز در گفتگوی تصویری او با اقتصاد نگار مورد بررسی این اقتصاددان قرار گرفته است که در چند قسمت توسط بازارنیوز منتشر می گردد.

*آقای احمدی نژاد با اینکه دلارهای زیادی گیرش آمد اما تحریم های سختی هم تحمل کرد آقای روحانی هم که آمد بخشی از این تحریم ها ادامه داشت اما  شرایط اقتصادی را یک سامان اولیه داد و از آن رکود نزدیک به 45 درصد و رکود 6.8- و بدون اینکه اتفاقی از لحاظ سیاسی بیفتد اما یک امیدی در مردم بوجود آمد و همین موضوع راهم به میز مذاکره کشاند . برجام بوجود امد و حجم انتظارات بسیاربالا و برجام هم نتوانست حجم انتظارات را برآورده کند و در دولت دوم ایشان داستان های زیادی را روبرو هستیم. نظر شما در این مورد چیست؟؟

در اوایل دولت روحانی از این جهت که توانستند تورم را پایین بیاورند کار موفقیت آمیزی بود و اما چیزی که مهم بود اینکه باید تاکید را روی همان میگذاشتند و به مردم می گفتند که تورم روی همان 2 یا 3 درصد است چون یک سابقه ای بود که با کنترل کردن قیمت ارز هم ارزش پول را حفظ کند (که البته من این موضوع را قبول ندارم) اتفاقا خیلی از کشورها ارزش پول خودرا پایین می آورند تا در صادرات موفق باشند و جایگزینی واردات. در ایران قیمت ارز که بالا می رود تورم بوجود می آید و تولید هم نمی تواند آن را جبران کند و به قول معروف کشش قیمتی تولید کم است. و ظرفیت تولید پویایی ندارد.

*در دولت اول آقای روحانی اینکه میخواستند تورم را کاهش دهند تصمیم درستی است  و از انجایی که اگر نرخ ارز بالا میرفت نرخ تورم هم بالا میفت کنترل نرخ ارز هم کار درستی بود؟

سعی کردند با کنترل نرخ ارز نرخ تورم را پایین بیاورند اما باید تاکید می رفت به سمتی که خود تورم را پایین بکشیم که از طریق آن کنترل قیمت ارز را داشته باشیم که ارز بالا نرود

*دولت باید کاری بکند که اعتماد مردم جلب شود. به عنوان مثال تصمیم دولت مبنی بر دلار 4200 تومانی کار غیر کارشناسی شده بود و نحوه سیاست گذاری و پیشرفت آن خیلی سریع به ضد خودش تبدیل شد. و تبدیل به انتظارات تورمی شدید تری شد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: