bazarnews

کد خبر: ۵۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
استارت آپ‌ها کیفیت تولید کالا را بالا می‌برند و ما را به استاندارهای جهانی نزدیک می‌کنند و ابتکاراتی که در حوزه فروش اینترنتی خواهیم داشت باعث می‌شود این کالاها به دنیا معرفی شود. با جوان‌ها و استعدادهایی که در ایران داریم احساس من این است که رنگین کمان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ در حوزه استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

 این روز‌ها در کشور ما استارت‌آپ‌ها (شرکت‌های نوپا) در حال گسترش هستند و در کسب و کار‌های مختلفی وارد شده اند. جوان‌هایی که وارد حوزه‌های متفاوت کسب و کار‌های اینتنتی می‌شوند چقدر می‌توانند در اقتصاد کشور موثر باشند؟


اگر چه فعالیت استارت آپ حتما نباید در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ‌ها در سال‌های اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

 

استارت‌آپ‌ها فضای جدیدی در اقتصاد کشور‌های در حال توسعه به وجود آورده اند که علاوه بر اشتغال‌زایی گسترده می‌تواند در نهایت موجب افزایش ضریب رشد اقتصاد این کشور‌ها هم بشود.


استارت‌آپ‌ها علی‌رغم کوچک بودن و منحصر به حوزه خاصی از تولیدات یا خدمات بودن به دلیل کثرت تعدادشان در آینده بخش بزرگی از گردش مالی اقتصادی در دنیا را به خود اختصاص خواهند داد. همین مساله باعث شده است تا دولتها، نهاد‌ها و شرکت‌های خصوصی بزرگ در دنیا به رصد فعالیت ها، جمع آوری و تحلیل آمار‌های این استارت آپ‌ها بپردازند.


روند رو به رشد سرمایه گذاری جهانی روی استارتاپ‌ها در دو دهه اخیر یکی از اضلاع موثر در زیست بوم استارتاپ‌ها، سرمایه و وجود موسسات و نهاد‌های سرمایه‌گذاری است که نقش روانی و عملیاتی مهمی در شکل گیری، رشد و موفقیت کسب و کار‌های نوپا ایفا می‌کنند.


خطرپذیری البته یکی از ویژگی‌های بارز این استارت‌آپ‌ها است همین امر باعث می‌شود تا سرمایه گذاران این حوزه علاوه بر داشتن ایده‌های برتر به دنبال شرکت‌های موفق در این حوزه نیز باشند. یکی از معیار‌های آنان در این زمینه قرار گرفتن در لیست "تک شاخ‌های فناوری" (استارتاپ‌هایی که بالای یک میلیارد دلار ارزش دارند) است.


۵۵ درصد تک شاخ‌های جهان در ایالات متحده ۲۱ درصد در چین، چهار درصد در هند، چهار درصد در انگلستان، دو درصد در آلمان و دو درصد نیز در کره جنوبی قرار دارد.


اساسا ترس سرمایه‌دار‌ها در بردن سرمایه‌شان به سمت حوزه‌های کمتر شناخته شده می‌تواند مانعی برای استفاده از قابلیت، ظرفیت و چالاکی حوزه استارت‌آپ‌ها باشد. ایجاد زیست بوم مناسب برای رشد و توسعه نوپا‌های فناوری اطلاعات، مستلزم وجود مجموعه‌ای از عناصر و اضلاع است که بدون حضور آن‌ها رشد و ارتقای استارت‌آپ‌ها امکان پذیر نیست. نقش مراکز رشد، شتاب دهنده ها، مراکز و شبکه‌های سرمایه گذاری، رسانه ها، سازمان‌های مردم نهاد، موسسات عمومی و دولتی مرتبط، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی حرفه‌ای در این عرصه غیرقابل انکار است.


فضای مجازی بویژه استارت آپ‌ها از ظرفیت عظیمی در جهت رشد و توسعه اقتصاد کشور برخوردارند. این امیدواری وجود دارد که عوامل تاثیر گذار در رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی، با بهره گیری از تجارب سایرکشور‌ها و در چارچوب منافع ملی کشور، فعال شده و موجبات رشد و تعالی اقتصاد کشور را با بهره‌گیری از قابلیت‌های فضای مجازی فراهم آورند.


چشم انداز نقش استارت‌آپ‌ها در اقتصاد ایران
دکتر معصومه آقاپورعلیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با اهمیت استارت آپ‌ها در اقتصاد کشور به فرارو گفت: استارت آپ‌ها می‌توانند یک نقطه جهش در رابطه با صادرات غیر نفتی ایران و ایجاد مزیت نسبی بر صادرات غیر نفتی ایران ایجاد کنند. صادرات نفت مان چه مطلوب باشد چه نباشد، در مجموع عمری برای بقای اقتصاد ایران از طرف فروش نفت نیست.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید دنبال منابع جدید باشیم، یکی از کلید‌های این منابع جدید استارت آپ‌ها و فروش‌های اینترنتی است. استارت آپ‌ها کیفیت تولید کالا را بالا می‌برند و ما را به استاندار‌های جهانی نزدیک می‌کنند و ابتکاراتی که در حوزه فروش اینترنتی خواهیم داشت باعث می‌شود این کالا‌ها به دنیا معرفی شود. با جوان‌ها و استعداد‌هایی که در ایران داریم احساس من این است که رنگین کمان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ در حوزه استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد وابستگی استارت‌آپ‌ها به دولت گفت: نوآوری و شکوفایی در استارت آپ‌ها در سال گذشته به صورتی بوده است که این کسب و کار‌ها به دولت وابسته نیست.

منبع: فرارو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: