bazarnews

کد خبر: ۵۰۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲
آنچه امروز در بازار محصولات اساسی می‌بینیم نتیجه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی مدیران وزارت جهاد کشاورزی در چند سال اخیر بوده که نقدهای زیادی به آن وارد است. هر چند این وزارتخانه در تولید محصولات کشاورزی به توفیقات زیادی دست یافته، اما کارشناسان معتقدند از عهده تنظیم بازار کالای اساسی به خوبی برنیامده است.

 شاید در دو سال گذشته در میان کالاهای اساسی افزایش قیمت گوشت قرمز بیش تر از همه به چشم بیاید. افزایش قیمت این کالا از سال 95 آغاز شد به نحوی که به گزارش بانک مرکزی شاخص بهای گروه گوشت در سال مذکور معادل 10.1 درصد افزایش داشت که نسبت به افزایش آن در سال 94 معادل 4.3 درصد با رشد بیشتری همراه بود.

در سال 96 نیز شاخص بهای گروه گوشت معادل 16.5 درصد افزایش داشت که نسبت به افزایش آن در سال 95 معادل 10.1 درصد با رشد بیشتری همراه بود.

از همان ابتدای سال 97 روند افزایش قیمت گوشت شتاب بیشتری گرفت. گوشت گوسفند با استخوان در فروردین ماه سالجاری نسبت به ماه قبل 2.5 درصد و نسبت به فروردین ماه سال قبل 17.6 درصد افزایش یافت، همچنین گوشت گاو و گوساله بدون استخوان نسبت به ماه قبل 0.9 و نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل 15.9 درصد رشد داشت.

در اردیبهشت ماه سالجاری گوشت گوسفند با استخوان نسبت به ماه قبل 7.7 درصد و نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل 24.9 درصد افزایش یافت، همچنین گوشت گاو و گوساله بدون استخوان نسبت به ماه قبل 2.4 درصد و نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل 17.5 درصد رشد داشت.

در خرداد ماه سالجاری گوشت گوسفند با استخوان نسبت به ماه قبل 7.1 درصد و نسبت به خرداد ماه سال قبل 28.5 درصد افزایش یافت، همچنین گوشت گاو و گوساله بدون استخوان نسبت به ماه قبل 3.1 درصد و نسبت به خرداد ماه سال قبل 18.7درصد رشد داشت.

در تیر ماه سالجاری گوشت گوسفند با استخوان نسبت به ماه قبل 0.5 درصد و نسبت به تیر ماه سال قبل 28 درصد افزایش یافت، همچنین گوشت گاو و گوساله بدون استخوان نسبت به ماه قبل 2.4 درصد و نسبت به خرداد ماه سال قبل 20 درصد رشد داشت.

در مرداد ماه سالجاری گوشت گوسفند با استخوان نسبت به ماه قبل 5.2 درصد و نسبت به مرداد ماه سال قبل 30.4 درصد افزایش یافت، همچنین گوشت گاو و گوساله بدون استخوان نسبت به ماه قبل 8.2 درصد و نسبت به مرداد ماه سال قبل 26.6 درصد رشد داشت.

در شهریور ماه سالجاری گوشت گوسفند با استخوان نسبت به ماه قبل 5.8 درصد و نسبت به شهریور ماه سال قبل 36.3 درصد افزایش یافت، همچنین گوشت گاو و گوساله بدون استخوان نسبت به ماه قبل 14.8 درصد و نسبت به شهریور ماه سال قبل 42.3 درصد رشد داشت.

در مهر ماه سالجاری گوشت گوسفند با استخوان نسبت به ماه قبل 3.8 درصد و نسبت به مهر ماه سال قبل 40.2 درصد افزایش یافت، همچنین گوشت گاو و گوساله بدون استخوان نسبت به ماه قبل 10.6 درصد و نسبت به مهر ماه سال قبل 54.4 درصد رشد داشت.

در آبان ماه سالجاری گوشت گوسفند با استخوان نسبت به ماه قبل 1.6 درصد و نسبت به آبان ماه سال قبل 42.6 درصد افزایش یافت، همچنین گوشت گاو و گوساله بدون استخوان نسبت به ماه قبل 2.4 درصد و نسبت به آبان ماه سال قبل 57.2 درصد رشد داشت.

روند افزایش قیمت گوشت نشان می دهد که سیاست های به کار گرفته شده در این بخش نامناسب بوده است. بر اساس اعلام منابع رسمی تولید داخلی کشور توان تامین 90 درصد نیاز کشور به گوشت قرمز را دارد و تنها 10 درصد باید از طریق واردات تامین شود. اما به کارگیری روش های غلط در تولید و تنظیم بازار این کالا موجب شده اکنون شاهد افرایش قیمت گوشت قرمز باشیم.

البته در این اتفاق نمی توان موضوعاتی همچون افزایش نرخ دلار را نادیده گرفت چرا که بخشی از افزایش قیمت گوشت قرمز به دلیل افزایش هزینه‌ها و افزایش قیمت نهاده‌های دامی بوده است. ضمن اینکه رشد قاچاق دام زنده نیز در پی افزایش نرخ دلار اتفاق افتاده است.

در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی سعی کرد رشد بی‌رویه قیمت گوشت قرمز را با سیاست افزایش واردات جبران کند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط وزارت جهاد کشاورزیطی 12 ماهه سال گذشته 149 هزار و 150تن گوشت قرمز به ارزش 691میلیون و 120هزار دلار از مبادی رسمی به کشور وارد شده است که از نظر وزنی 55.66 درصد و از نظر ارزشی 77.41نسبت به سال 95 افزایش داشته است.

این روند رو به رشد و افزایشی واردات گوشت قرمز در نخستین ماه امسال نیز ادامه داشت و به رشد بی‌سابقه رسید، چراکه 31روزه فروردین امسال بیش از 11هزار و 340تن گوشت قرمز به ارزشی بالغ بر 56میلیون و 520هزار دلار به کشور وارد شده است که بیش از 1266درصد از نظر وزنی و بیش از 1607 درصد از نظر ارزشی نسبت به اولین ماه سال گذشته افزایش یافته است.

این آمار نشان می دهد سیاست افزایش واردات گوشت با ارز 4200 تومانی نتوانسته دردی از گرانی بازار گوشت دوا کند. نتایج حاصل به خوبی تائید می کند که وزیر جهادکشاورزی حداقل در زمینه تنظیم بازار گوشت تا امروز راه را اشتباه رفته است.

مسئولان وزارت جهادکشاورزی برای فرار از بار مسئولیت خود در تنظیم بازار گوشت قرمز اجرای ناقص قانون انتزاع و دخالت وزارت صمت را بهانه می کنند، اما این موارد هیچ کدام نمی تواند دلیلی برای فرار از مسئولیتی باشد که مستقیم به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است.

کارشناسان معتقدند اگر این وزارتخانه در چند سال اخیر وظیفه خود در بخش توسعه تولیدگوشت قرمز را به خوبی انجام می داد اکنون لازم به افزایش بی سابقه واردات برای جبران افزایش قیمت گوشت نبود.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: