bazarnews

کد خبر: ۵۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
حاجی دلیگانی: ما خبر‌هایی داریم که متاسفانه آقای روحانی قائل به این نیست که مسئولیت اقتصاد را دست وزیر اقتصاد دهد و مسئولیت تیم اقتصادی دولت با آقای نوبخت و چند نفر دیگر است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز، از نبود عزم کافی برای احقاق شعار سال ۹۸ که رهبر انقلاب آن را «رونق تولید» نامیدند، خبر داد و گفت:

در حال حاضر به میزان لازم عزم و اراده برای احقاق شعار «رونق تولید» وجود ندارد، ولی باید تلاش کنیم که این عزم و اراده ایجاد شود. از سمت مجلس در این خصوص ایرادی نیست. چون آنچه از قوانین لازم بوده وجود دارد؛ نه تنها کمبود قانون نداریم، که انباشت قانون هم داریم. اگرچه از لحاظ نظارتی مجلس هم باید خودش را آماده کند، اما بیشتر از مجلس، وظیفه دولت است که به عنوان قوه مجریه برای احقاق شعار سال تلاش کند. از این بابت انتظار هست که دولت دست به کار شود. البته تا اندازه‌ای دیدگاه دولت نسبت به یک سال پیش  به سمت جهت گیری رهبر انقلاب تغییر کرده، ولی نه به اندازه کافی. بیش از این باید تغییر کنند.

این نماینده مجلس درباره وظیفه دولت در هدایت نقدینگی به سمت تولید، گفت: برای نقدینگی تیم اقتصادی دولت باید جهت گیری تنظیم کند و با مشوق‌هایی که می‌تواند قائل شود، به نقدینگی در اختیار بازار و مردم جهت دهد تا این نقدینگی به سمت بازار تولید و سرمایه بیاید. این شدنی است فقط نیاز به برنامه ریزی منسجم و کافی دولت دارد. خصوصا بانک مرکزی و وزیر اقتصاد می‌توانند نقش بسزایی برای این حرکت داشته باشند. اما لازمه اش این است که آقای رئیس جمهور اختیارات رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد را قائل باشند نه این که این‌ها را محدود کنند. ما خبر‌هایی داریم که متاسفانه آقای روحانی قائل به این نیست که مسئولیت اقتصاد را دست وزیر اقتصاد دهد و الان مسئولیت تیم اقتصادی با آقای نوبخت و چند نفر دیگر است. آقای رئیس جمهور باید بدانند وزیر اقتصاد هم در قبال ایشان و هم در قبال مجلس مسئولیت دارند. باید قبول کنند رئیس بانک مرکزی باید مدیریت مستقلی از دولت داشته باشد. دخالت‌های ریز و درشت آقای روحانی از کانال آقای واعظی نباید باشد. الان آقای واعظی از جانب آقای رئیس جمهور بر همه امور ورود پیدا  می‌کنند، تا حدی که گاهی نمی‌گذارند یک وزیر معاونش را خودش انتخاب کند. کاملا حرف آقای جهانگیری که گفته بود نمی‌تواند منشی خود را عوض کند درست و دقیق است.

حاجی دلیگانی در آخر از تلاش و تدبیر همتی برای کنترل بازار ارز تقدیر کرد و گفت: رئیس بانک مرکزی  در مدیریت بازار ارز خوب تدبیر کرد و توانست بازار را کنترل و مدیریت کند، اما در همین حد هم آقای رئیس جمهور ایشان را آزاد نمی‌گذارند. باید ایشان آزاد بگذارند تا راحت‌تر کار کنند. من فکر می‌کنم اگر ایشان را محدود نکنند و اجازه بدهند آزاد کار کنند در سال ۹۸ ما شاهد التهابات ارزی نخواهیم بود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: