bazarnews

کد خبر: ۵۰۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
شاخص بورس تهران در آخرین روز هفته موفق به فتح کانال ۱۸۱ هزار واحدی شد و توانست ضمن ثبت رشد هزار و ۷۷۶ واحدی در کارنامه روزانه، خود را به سطح ۱۸۱ هزار و ۵۴۲ واحد برساند.

آخرین روز معاملاتی بورس تهران در هفته نخستین سال نیز اتمام رسید. بر این اساس معاملات امروز بازار سهام کشور در حالی پایان یافت که شاخص بورس تهران موفق شد در این روز رشد یک هزار و ۷۷۶ واحدی را به ثبت برساند. صعود یاد شده که به مثابه افزایش 0.99 درصدی نماگر اصلی بازار سهام بود در نهایت توانست نماگر اصلی بازار سهام را به سطح ۱۸۱ هزار و ۵۴۲ واحد برساند.

رشد یاد شده که  همراه با افزایش ۳۷۲ واحدی شاخص کل هم وزن اتفاق افتاد حاکی از آن بود که معاملات نمادهای بنیادی در این روز نسبت به روز گذشته رونق بیشتری یافته و در مقابل نمادهای کم وزن‌تر بازار همچون قندی‌ها، خودرویی‌ها و سایرین تقاضای کمتری را نسبت به روز گذشته شاهد بوده‌اند.

بر این اساس شاخص هم وزن امروز در حالی صعودی ۱.۱ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است که این همین شاخص در روز گذشته نزدیک به دو درصد رشد کرد. عملکرد دیروز شاخص هم وزن بیش از هر چیز به دلیل صف خریدهای قدرتمند نمادهای خودرویی قندی سیمانی و سایر تک سهم ها رخ داد، پس از آنکه در روز جاری شاهد افت تقاضا در نمادهای خودرویی بودیم با سرعت کمتری دنبال شد و رونق نمادهای کم وزن بازار جای خود را به افزایش نسبی قیمت در نمادهایی داد که با تغییر دو سه درصدی قیمت‌ها تاثیر زیادی بر عملکرد دماسنج اصلی بازار سرمایه ایران دارند.

در روز جاری نمادهایی همچون «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «تاپیکو»، «مبین» و غیره، هرکدام با افزایش چند درصدی بدون آنکه بتواند خود را به سقف قیمت روزانه برسانند مسیر حرکت امروز شاخص کل بورس تهران را شکل دادند و موجب رشد یاد شده این شاخص شد. در این روز نماد معاملاتی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با افزایشی ۳.۴۵ درصدی تاثیر ۳۴۲ واحدی  بر پیشترین اثر را روی رشد شاخص گذاشت؛ نماد «فولاد»، «تاپیکو» و «مبین» نیز سایر نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را پس از «فارس» بر روی اصلی‌ترین نماگر بازار سهام داشت.

خیز دوباره نمادهای بنیادی در آخرین روز هفته

به طور کلی امروز را می‌توان روز رونق دوباره همان های فلزی معدنی و پتروپالایشی‌ها دانست. امروز شاهد آن بودیم که برای نخستین بار در معاملات سال جاری نمادهای پتروپالایشی و نمادهای مستقر در دو گروه فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی دوباره به صدر نمادهای موثر بر شاخص بازگشتند.

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شده بود نماد های یاد شده که افق خوبی از لحاظ سود سازی دارند با توجه به آن که بسیاری از آنها عملکرد ماهانه خوبی را در واپسین ماه سال گذشته داشتند، مورد حمایت سرمایه گذاران قرار گرفتند و توانستند معاملات خوبی را از خود به جای بگذارند.

حمایت‌های یاد شده که در سایه ثبات عواملی همچون قیمت جهانی نفت و اخبار واصله از بازارهای جهانی که در جهت کمبود عرضه فلزات اساسی به بازار مخابره شده، شکل گرفته‌اند، موجب تقویت ذهنیت معامله گران نسبت به نمادهای مورد اشاره شد‌ه‌اند.با این حال عواملی همچون کمبود نقدینگی و غیبت بسیاری از معامله‌گران از معاملات بازار به دلیل به اتمام نرسیدن تعطیلات نوروزی برای بسیاری از  مردم کشور سبب شد تا در روز جاری شاهد شکل گیری صف خرید در نماد های یاد شده نباشیم.

در این میان، نمادهای حاضر در گروه شیمیایی که از مجموعه شرکت‌های و تولیدکننده محصولات پتروشیمی و سایر تولید کنندگان محصولات شیمیایی تشکیل شده شاهد رونق نمادهایی همچون «شیران» و «شلعاب» بودیم.

در گروه فلزات اساسی که نمادهای حاضر بر آن همواره تأثیر مهمی بر  شاخص دارند نیز وضعیت مشابه معاملات نمادهای فعال در صنعت پتروشیمی بود. اگرچه معاملات این نماد ها تاثیر مستقیمی بر شاخص گذاشت و نمادی همچون «فولاد» توانست به رغم رشد دو و نیم درصدی دومین نماد موثر بر شاخص بورس تهران باشد، با این حال معاملات سهم‌های سنگین وزن از توفیق چندانی در رسیدن به سقف قیمت‌های روزانه برخوردار نبودند.

آنچه که در مورد معاملات گروه فلزات اساسی و نمادهای حاضر در گروه کالا ها استخراج کانه های فلزی حائز اهمیت است این است که اخبار شنیده شده از بازار‌های جهانی همچنان در بر کمبود عرضه بسیاری از فلزات و کالاهای فلزی همچون سنگ آهن دلالت دارد. در آخرین خبر از این بازارها شنیده شده که شکسته شدن سد باطله وله در برزیل بیش از آنچه که تصور می شد و کمبود عرضه سنگ آهن تاثیر گذاشته است.

همچنین اعتراضات سراسری ایجاد شده در پرو نست بخش زیادی از عرضه مس به بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده. این کشور که یکی از تولیدکنندگان بزرگ مس در سطح بین المللی به شمار می رود تاکنون بخشی از عرضه این محصول به بازارهای بین المللی را کم کرده است.

اخباری از این دست که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر نیز کم نبوده‌اند، سبب شده تا بتوانیم افقی روشن را برای فروش شرکت‌های یاد شده متصور باشیم عاملی که در کنار افزایش مقدار فروش، می‌تواند نقشی موثر در روند سود سازی شرکت های یاد شده در سال مالی پیشرو ایفا کند.

آمار و ارقام بازار

امروز شاخص که در نهایت بازدهی 0.99 درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهایی «فارس»، «فولاد» و «تاپیکو» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح 181 هزار  و 542 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه تاثیر منفی نمادهایی همچون «رمپنا» و «حکشتی» بر نماگر اصلی بازار، محدود شد. با این حال تاثیر نمادهای قرمزپوش، در حدی نبود که تاثیری محسوس بر رشد شاخص بگذارند. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و 570 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 544 میلیارد تومان بوده است که از این میان 518 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای شیمیایی با مجموع ارزش معاملات 55 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های خودرو، فلزات اساسی، سیمان و بانک‌ها نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایش 47 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص همچون روز گذشته بیشترین تاثیر مثبت را از نماد «مارون» پذیرفته است. ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 325 میلیارد تومان رسیده است.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: