bazarnews

کد خبر: ۵۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
بیشترین بارندگی های سال آبی جاری در حوضه آبریز کارون بزرگ ثبت شد. همچنین کهکیلویه و بویر احمد رکورددار بارش در بین استان های ایران شد و گوی سبقت را از گیلان ربود.

مقایسه بارندگی های 6 حوضه آبریز اصلی در شش ماهه نخست سال آبی جاری نشان می دهد، بیشترین میزان بارش ها در حوضه آبریز "خلیج فارس و دریای عمان" با 383.1 میلی متر بارندگی ثبت شده است. پس از آن حوضه آبریز "دریای خزر" با 368.2 میلی متر بارش تجمعی در جایگاه دوم قرار دارد.

کمترین میزان بارندگی ها در حوضه آبریز "مرزی شرق" با 65.2 میلی متر بارندگی ثبت شده است. اما بیشترین درصد اختلاف نسبت به سال آبی گذشته مربوط به همین حوضه بوده است. بارندگی های مرزی شرق نسبت به مدت مشابه سال قبل 266 درصد رشد داشته است.

در حوضه های آبریز درجه دو خزر، بیشترین بارش در حوضه  "تالش، مرداب انزلی" با میزان 799.4 ثبت شده است. پس ازآن حوضه های" بین سفیدرود و هراز" با 724.9 میلی متر بارندگی در جایگاه بعدی قرار دارد. اما بیشترین درصد اختلاف بارندگی های ثبت شده در بین حوضه های آبریز درجه دو خزر نسبت به سال آبی گذشته، مربوط به "اترک" است که 133 درصد رشد داشته است. پس از آن "قره سو-گرگان" با 95 درصد و ثبت 538.3 میلی متر بارندگی بارندگی بالاترین درصد اختلاف نسبت به مدت مشابه سال قبل را دارد.

در حوضه های آبریز درجه دو "خلیج فارس و دریای عمان"، بیشترین بارش های شش ماهه سال آبی جاری تا اول فروردین سال 98، مربوط به "کارون بزرگ" با 729.2 میلی متر بوده است. پس ازآن "مرزی غرب" با 588.1 و سپس "جراحی و زهره" با 515.4 در رتبه های بعدی قرار دارند. کمترین بارش های ثبت شده در این حوضه مربوط به "رودخانه های بلوچستان" با 46.8 میلی متر بارندگی است. اما بیشترین رشد بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل در بین حوضه های آبریز "خلیج فارس و دریای عمان" متعلق به حوضه "بندرعباس، سیرچ" است که از یک رشد 694 درصدی برخوردار بوده است.

در حوضه آبریز "فلات مرکزی"، بیتشرین بارندگی در "طشک، بختگان و مهارلو" با 314.9 میلی متر بارش ثبت شده است. پس از آن "دریاچه نمک" با 252.3 و "گاوخونی" با 217.7 میلی متر در جایگاه های بعدی قرار دارند. کمترین میزان بارندگی های این حوضه مربوط به "کویردرانجیر"  با 60.5 میلی متر ثبت شده است. اما بیشترین درصد اختلاف بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به "گاوخونی" است که 235 درصد رشد داشته است.

در حوضه آبریز "مرزی شرق" نیز بیشترین و کمترین بارش ها به ترتیب در "پترگان، خواف" با 103.3 میلی متر و "هامون، هیرمند" با 44.1 میلی متر بارندگی ثبت شده است. بیشترین درصد اختلاف بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل در این حوضه متعلق به :هامون،مشکیل" است که 596 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

همچنین براساس گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو، بیشترین بارندگی تجمعی در بین استان های کشور، از ابتدای سال آبی 97-98 تا ششم فروردین متعلق به استان کهکیلویه و بویر احمد با 921.23 میلی متر بوده است. میزان بارندگی در این استان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رشد337 درصدی روبرو شده است.

پس از کهکیلویه و بویر احمد، لرستان با 914 میلی متر بارندگی جایگاه دوم بیشترین بارش ها در بین استان های کشور را  دارد. میزان بارندگی این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته،  با یک رشد 237 درصدی روبرو شده است.

استان گیلان که به عنوان پرباران ترین استان کشور محسوب می شود، از ابتدای سال آبی جاری یعنی اول مهرماه 97 تا 6 فروردین ماه با ثبت 800.4 میلی متر بارش، در جایگاه سوم پرباران ترین استان های کشور قرار دارد. میزان بارندگی این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 52 درصد رشد داشته است.

پس از گیلان استان چهارمحال و بختیاری با 798 میلی متر، ایلام 744.9، کرمانشاه 605.2، گلستان 574.9 و مازندران با 533.3 میلی متر بارندگی در جایگاه های بعدی قرار دارند.

در میان کم باران ترین استان های کشور نیز، سیستان و بلوچستان با 69.9 میلی متر بارندگی، کم باران ترین استان کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بوده است. هرچند میزان بارش در سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه سال قبل، از یک رشد 192 درصدی برخوردار بوده، اما نسبت به متوسط درازمدت، 17.9- درصد پایین تر است.

پس از آن یزد با 76.6 درصد بارندگی در جایگاه دوم کم باران های کشور قرار دارد. میزان بارش در این استان نسبت به سال گذشته 186.9 درصد رشد و متوسط بلندمدت 7/7 درصد رشد داشته است.

 

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: