bazarnews

کد خبر: ۵۱۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
در گفتگو با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد:
در مسکن مهر آن اهتمام ویژه ای که کار با سرعت پیش برود نبود، در تهران حدود 20 هزار واحد آماده تحویل است که بعضی از افراد ماه‌ها و سال‌ها منتظر تحویل واحدها بودند.

گروه راه و مسکن بازارنیوز : وزارت راه و شهرسازی یکی از وزارت‌خانه‌های دولت ایران است. در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ با رأی مجلس و تأیید شورای نگهبان وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی ادغام شده وزارت راه و شهرسازی را تشکیل داد.این وزارت مسئول اداره امور حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی در محدوده داخلی کشور و ارتباطات ترابری میان ایران و دیگر کشورهای جهان بود. هم‌اکنون محمد اسلامی مسئول این وزارتخانه است. اسلامی متولد اول مهر ماه 1335 در شهر اصفهان دانش‌آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه «دیترویت» میشیگان آمریکا در مقطع کارشناسی و همچنین کارشناس ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه «تولیدو» اوهایو آمریکاست.
وی همچنین در سال 1383 مدرک «ام بی ای» (MBA ) مدیریت جهانی هوانوردی مشترک را از دانشگاه «رویال رودز» کانادا و دانشگاه شریف دریافت کرده است و از هفتم آبان 96 تا 28 مهرماه سال جاری استاندار مازندران بود. اسلامی در گفتگویی با برنامه نقد 97 شبکه خبر به بررسی حوزه وزارت خود پرداخته که گوشه هایی از آن در زیر می آید:

چند ساله هستید؟

 من 62 سال دارم. از سال 61 تاکنون از شورای کارشناسی تا جایگاه‌های مدیریتی گوناگون سمت داشته‌ام الان هم در این سمت هستم .

جوان هایی تربیت شده اند که جای آقای مهندس را بگیرند؟ 

نیروهای با استعداد در کشور ما زیاد هستند، من سن مدیریت ارشد وزارت خانه را 17 سال کاهش دادم؛ یعنی از نسل دهه پنجاه استفاده کردم تا بتوانم راه را برای ورود دهه 60 و 70 به زنجیره مدیریت باز کنم .

چند فرزند دارید و تحصیلات آنها چیست؟

دو دختر و یک پسر دارم، تحصیلات دخترانم کارشناسی ارشد هست.

سفارش بچه هایتان را کرده‌اید که مثلا درجایی مشاور بشوند؟

خیر اتفاقا دخترهای من هردو باسواد هستند و مدتی هم برای کار اقدام کردند ولی دیدند کاری نبود گفتند من پیگیری نکنم.

در بحث تجملاتی بودن لوکیشن هم بچه های شما گفتند که آقای مهندس اینجا نمی نشینند...

وقتی یک معماری قدیمی هست و خوب نگهداری شده استفاده کردن از آن ایرادی ندارد .

آقای مهندس ما در شهرها و استان ها کمتر شاهد این سبک معماری هستیم که شما میفرمایید نمیشد هم پیشرفت بکنیم و هم آن معماری ایرانی را داشته باشیم؟

اینکه از این پس کنترل شهرسازی داشته باشیم جزو  اقدامات ما است، یعنی غیراز اینکه کنترل ساختمان داریم کنترل شهرسازی هم داشته باشیم. با وجود سلایق گوناگون شهرها ساخته نمی‌شوند بلکه ضوابط مقرر بایستی ساخته شوند هرکس هم سلایق خود را در درون این ضوابط پیاده سازی کند.

نمای بیرونی ساختمان خیلی جاها جزو ملک صاحب ملک حساب نمی‌شود.

بله به حقوق مردم مرتبط میشود

با این وضعیت جوان‌ها می‌توانند امیدوار باشند که خانه دار شوند ؟

بله حتما
قیمت ها به نحوی بالا رفته که قدرت خرید کم شده.

خانه‌هایی که در بازار هست و خرید و فروش میشود خانه ‌هایی نیست که مناسب جوانان باشد چون اینها خانه‌هایی است که توسط افرادی که در این شغل و حرفه نیستند عرضه می‌شود، تمام سعی ما بر این است که عرضه را تقویت کنیم و برای این کار برنامه هم داریم که اولا زمین عرضه کنیم و هزینه مجوزها را حذف کنیم. تسهیلاتی برای سازندگان ایجاد کنیم تا بتوانند وقتی که خانه‌ها ساخته شد تسهیلات را به خریداران انتقال بدهند. خب الحمدلله در این مدت این هدفی که گذاشته شد در جای جای شهرها در حال شروع شدن و اجرا شدن است . یک اقدام بزرگ در حال اجرا شدن است و جوان ها میتوانند امیدوار باشند که از این خانه‌ها استفاده کنند. تسهیلاتی که ما برای این خانه ها در نظر گرفتیم تقریبا 60 درصد نسبت به مبالغی که تا اسفند ماه بود افزایش پیدا کرده، به تولیدکننده و عرضه کننده می‌دهیم که بتواند خانه را بسازد و به این متقاضیان تحویل بدهد. مبلغ وام به نحوی است که بیش از 50 درصد مبلغ کل خانه را می‌تواند تامین کند و این باعث می‌شود که قدرت ساخت و ساز و تولید ما بالاتر برود که میتوانیم بازار را مقداری کنترل کنیم.

خیلی از خانه ها در تهران خالی است، اصلا چرا می سازند؟ نگه داشتن این خانه ها ؟چه صرفه ای دارد ؟

به نظر من این یک کار بازرگانی است و کار ساخت و ساز مسکن نیست زیرا سود قابل ملاحظه ای در این کار بوده بنابراین مبادرت به این کار کردند

به نظر شما ساخت این خانه های خالی با تعداد بالا مشکوک نیست؟

ببینید متاسفانه یک تله برای منابع ملی است . یعنی واقعا تله ای ایجاد شده و منابع ملی را حبس کرده و همین باعث شده که در شرایط کنونی رکود خودش را نشان بدهد سعی ما بر این است که در حوزه تولید جریان سازی راه بیندازیم و از اینکه در اختیار سازندگان زمین قرار بدهیم هیچ دریغی نمیکنیم. حتی ایجاد شهرهای جدید را در برنامه ابلاغ کردیم طوری که در حومه شهرهای بزرگ بشود شهرک هایی را ایجاد کرد که آن شهرک ها هم با فعالیت هایی که کسب و کار را به همراه دارد یک زندگی متفاوتی را بتواند فراهم بکند، به خصوص جاهایی که مشکل زمین نداریم بتوانیم خانه های ویلایی را توسعه بدهیم چون مردم خانه های حیاط دار را بیشتر می‌پسندند، در پرند پروژه هایی که شروع کردیم خانه های ویلایی است که با استقبال خیلی زیادی هم مواجه شده است. در قانون بودجه 98 منابع مالی خوبی را برا یپشتیبانی از این طرح لحاظ کردیم.

از قیمت بلیت هواپیما و بقیه چیزها اطلاع دارید؟

قیمت بلیت هواپیما بنابر اعلام رسمی انجمن که به شرکت های هواپیمایی ابلاغ هم شده است همان نرخ هایی است که در آذر ماه  استفاده شده و کسی حق افزایش ندارد. اگر بیشتر از افزایشی که در سایت هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت های حمل و نقل هوایی درج شده باشد، تخلف کرده است و حتما باید به تخلف آن رسیدگی شود.

مشکل جاده شمال در طی این سال‌ها کجاست؟

سه برنامه به صورت موازی برای شمال کار شده، یکی این بوده که جاده هراز تعریض بشود و چهار خطه بشود که حدود 105 کیلومتر از این جاده چهارخطه شده است . جاده چالوس در حد ایمن سازی بوده و برای آن برنامه خاصی نبوده است. مهمترین کاری که صورت گرفته چهارخطه کردن جاده فیروزکوه بوده که الحمدلله تمام شده به جز دو نقطه که در دو شهر پل سفید و زیرآب هست که باید یک پل جایگزین شود و اقداماتی انجام بشود. در این مسیر تا کل شهرهای شمال را می‌توانید از مسیر چهارخطه استفاده بکنید که پارسال افتتاح شد. کار سوم کار اصلی و تاریخی آزادراه تهران شمال است این پروژه که از سال 74 کلید خورده است یکی از پروژه های فاخر است که دارای پل‌ها و تونل‌های استاندارد است که همین منطقه 1 عمده ترین بخش جاده شمال را به خودش اختصاص داده است. در منطقه 2 بخشی از کار صورت گرفته و باقی مانده آن حجمش قابل ملاحظه است . منطقه 3 هم دست نخورده اما کارهای مطالعاتی و نقشه‌ی آن انجام شده است. اتوبان از نوع اتوبان‌های هوشمند است که تونل‌ها و تجهیزاتی که در آن تعبیه شده نظام مند و هوشمند است . هندسه ای که این راه دارد خود به خود یکی از مفاخر مهندسی کشور است. ما دنبال این هستیم نقطه ای که به شهر آستانک تلاقی پیدا میکند ترافیک را به درستی توزیع کند و مسیر به گونه ای باشد که بتواند ترافیک را عبور دهد.

انتقادی که به مسئولین وارد است این است که نقش نخ تسبیح را بازی نمی‌کنند و پروژه ای که در دولت قبل بوده است در دولت بعد و مسئولیت بعدی ادامه پیدا نمی‌کند، به عنوان نمونه آن پروژه مسکن مهر؟

آن اهتمام ویژه ای که کار با سرعت پیش برود نبود، در تهران حدود 20 هزار واحد آماده تحویل است که بعضی از افراد ماه‌ها و سال‌ها منتظر تحویل واحدها بودند. ما در سال 98 به صورت ماهانه تعداد قابل توجهی مسکن را به شهروندان تهرانی تحویل خواهیم داد.

مهمترین نقدی که خودتان نسبت به خودتان در سال 97 دارید چیست؟

در این چهارماه که به وزارت راه آمده‌ام سعی کردم به آنچه که وعده کردم عمل کنم و برنامه‌های محوری را رها نکنم.

در سال 97 دوست داشتید چه کاری انجام بشود که نشد؟

در بحث اصلاح راه‌های روستایی برای تصویب از مراجع ذی ربط تمایل داشتیم تا پایان سال 97 این کار انجام بشود که در سال جدید بتوانیم ساختار جدید را عملیاتی بکنیم. مطمئنم اگر برنامه محور جلو برویم خیلی از مسائل کشور سامان پیدا می‌کند؛ اما اگر درخواست‌های بیش از حد به دولت تحمیل کردیم طبیعی است هیچ کدام از آنها تحقق پیدا نکند و نارضایتی را تشدید میکند.

مشکلاتی که در حوزه کاری شما وجود دارد چیست؟

بحث وعده های عمل نشده و کمتر عمل شده و وظیفه های سنگینی که روی وزارتخانه بارگذاری شده است مهم ترین دغدغه من این است که ما پیمانکاران زیادی داریم که ثروت اصلی ما هستند در کشور که کار اصلی را اینها انجام میدهند. بایستی ما بتوانیم مشکلات این هارا راحت تر حل و  فصل کنیم که با اطمینان خاطر بتوانند پروژه هارا مطابق تعهداتشان عملی کنند. وقتی کار طولانی شود هم از کیفیت می افتد و هم گران تر میشود و هم ضایعاتی دارد که اصل پروژه را زیر سوال میبرد.

الویت شما برای سال 98 چیست؟

ما سه کار را به عنوان اصلی ترین‌ها انجام خواهیم داد البته نه اینکه بقیه فرعی باشد، رونق بخشیدن به تولید مسکن هم هست که با اهتمام ویژه آن را دنبال می‌کنیم زمین های آن را هم فراهم کردیم، نکته دوم این است که صنعت حمل و نقل ریلی را گسترش بدهیم، هم از صنایع ساخت داخل استفاده بکنیم و هم استفاده و بهره وری بیشتری از صنعت ریلی را دنبال بکنیم. اتصال خطوط ریلی ما به مراکز بار، تکمیل خطوط موازی که میتواند خط دوم اضافه بکند و ظرفیت جابجایی بار و مسافر را افزایش دهد در سال جاری حدود 52 میلیون تن بار توسط راه آهن جابجا شده است که این در سال گذشته 30 میلیون تن بوده است و قصد داریم تا آخر این دولت ان شاالله آن را به 100 میلیون تن برسانیم و خطوط ترانزیتی خودمان را به کشورهای دیگه وصل کنیم که راه اهن رشت-آستارا یکی از پروژه های مهم ماست. نکته سوم این است که ایمن سازی جاده‌ها و انجام اقداماتی که کمک میکند ما بتوانیم راندمان حرکت در جاده‌ها و ایمنی حرکت را افزایش دهیم.

آیا برای رفع مشکلات داخلی منتظر تحقق وعده های برجامی اروپایی ها هستید؟

خیر، ما هیچ کاری به اروپا نداریم، همه کارهای ما داخلی است و هرچیزی که ما می‌خواهیم در داخل وجود دارد و با اقتدار کامل و با استفاده از ظرفیت های ملی آن را انجام می‌دهیم.

مردم در تفکر مدیریتی شما چه نقشی دارند؟

همه وجود ما برای مردم است و شان ما شان خدمتگذاری به مردم است و هیچ شانی جز خدمتگذاری به مردم نداریم.

مردم میتوانند به شما در تحقق اهداف کمک کنند ؟

بله خیلی زیاد، نکته ای که مهم است در بخش مسکن مردم خوب می‌توانند ایفای نقش کنند چون مردم همواره توانستند در تهیه مسکن خود نقش ایفا کنند و این مهم است که ما بتوانیم روان سازی کنیم که آنها هم برای خود و هم برای نزدیکان خود خانه بسازند.

امسال اولین نوروزی است که شما وزیر هستید، چه تفاوتی  با سالهای پیش دارد؟

من پارسال استاندار مازندران بودم یک جور دغدغه داشتم و الان که وزیر هستم جور دیگری، باید به کل استانها توجه کنیم. ما در سطح کشور 12 هزار راهدار داریم که شبانه‌روزی زحمت می‌کشند.

معایب و محاسن وزیر بودن در همچین وزارتخانه ای چیست؟

محاسن آن خدمتگذاری به مردم است چون از طریق مسکن و فعالیت و راه ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد، اگر خوب عمل کنیم کیفیت زندگی مردم خوب است و اگر خدایی نکرده کوتاهی بکنیم نتیجه معکوس دارد. معایب ندارد و سختی‌ها هم لوازم خدمتگذاری است.

آخرین باری که بین مردم بودید چه زمانی بوده است؟

من همیشه بین مردم هستم و از آن‌ها فاصله نمی‌‎گیرم . درهمین سفر اخیر به عراق و در حین زیارت با مردم گفت و گو می‌کردم و بسیار هم با صحبت با مردم انرژی می‌گرفتم. هم در فضای مجازی و هم به صورت فیزیکی مردم با من به راحتی ارتباط دارند.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: