bazarnews

کد خبر: ۵۱۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
سازمان تجارت جهانی گزارش داد؛در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ تجارت جهانی شاهد کاهش ۰.۳ درصدی بوده است، انتظار می‌رود طی سال جاری ۲.۶ درصد رشد کند.

سازمان تجارت جهانی در گزارش سالانه خود از کاهش ۰.۳ درصدی تجارت در جهان در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ خبر داد. در این گزارش رشد تجارت جهانی برای سال ۲۰۱۹، به میزان ۲.۶ درصد پیش‌بینی شده است که کمتر از ۳ درصد سال ۲۰۱۸ و پیش‌بینی ۳.۷ درصدی است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

 در این گزارش همچنین آمده است احتمالا در سال ۲۰۲۰ شاهد بازگشت رشد تجارت جهانی به رقم ۳ درصد خواهیم بود که البته این مسئله بستگی به کاهش مناقشات تجاری بین کشورهاست.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

روبرتو آزودو، دبیرکل سازمان تجارت جهانی، می‌گوید: با توجه به بالا گرفتن اختلافات تجاری در جهان کسی نباید از این چشم‌انداز متعجب شود.

وقتی که ما شاهد سطح بالایی از اطمینان و بلاتکلیفی در بازار هستیم، تجارت نمی‌تواند نقش خود را در رشد اقتصادی به خوبی ایفا کند.

به طور کلی در سال ۲۰۱۸ رشد تجارت در جهان متأثر از چندین عامل کاهش یافت که ازجمله این عوامل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعمال تعرفه از سوی برخی کشورها از جمله آمریکا و اقدامات مقابله‌جویانه کشورها با این سیاست، کاهش رشد اقتصاد جهانی، نوسان در بازارهای مالی، و تشدید سیاست‌های پولی در ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشورهای توسعه‌یافته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بوده است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کاهش تجارت جهانی به دلیل کاهش تقاضای واردات هم در کشورهای توسعه‌یافته و هم در کشورهای در حال توسعه است که البته برخی مناطق تأثیر بیشتری از این مسئله داشته‌اند. پس از آنکه در سال ۲۰۱۷ شاهد رشد قوی تجارت در جهان بودیم اما در سال ۲۰۱۸ رشد تجارت در آسیا کاهش یافت. صادرات و واردات کشورهای اروپایی نیز شاهد افت محسوس بوده است.

رابرت کوپمن، کارشناس ارشاد اقتصادی سازمان تجارت جهانی هشدار داده است: در صورتی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، طی سال جاری سیاست خود برای اعمال تعرفه بر واردات خودرو به آمریکا را اجرایی کند، شاهد بدتر شدن شرایط در تجارت جهانی خواهیم بود.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

وی معتقد است: تجارت بین آمریکا و چین معادل ۳ درصد از کل تجارت جهان است. تجارت مربوط به صنعت خودرو و واردات و صادرات خودروها نیز حدود ۸ درصد از تجارت جهانی را شامل می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید تصور کنید که تاثیر اعمال تعرفه بر واردات خودرو در جهان بیشتر از تاثیر جنگ تجاری آمریکا با چین خواهد بود.

از ابتدای سال ۲۰۱۸ ‌‌‌‌‌‌جنگ تجاری بین چین و آمریکا بالا گرفت و آمریکا با اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم مناقشه تجاری با چینی‌ها را آغاز کرد. در ادامه چینی‌ها نیز بر واردات تعدادی از کالاهای آمریکایی تعرفه اعمال کردند و به همین شکل اجرای سیاست مرحله به مرحله اعمال تعرفه بر واردات کالا از چین در آمریکا و همچنین اقدامات مقابله‌جویانه با این سیاست‌ها در چین شکل گرفت.

آمریکا همچنین تهدید کرده است در گام نخست طرح اعمال تعرفه بر واردات خودروهای اروپایی تعرفه اعمال می‌کند که این مسئله به شدت اروپایی‌ها را نگران کرده است. البته در اواخر سال ۲۰۱۸ و در حاشیه برگزاری نشست گروه ۷ در بوینس آیرس آرژانتین روسای جمهور چین و آمریکا توافق کردند تا برای مدتی سیاست‌های تجاری علیه یکدیگر را تشدید نکرده و برای حل اختلافات مذاکره کنند که تا امروز هم این مذاکرات ادامه دارد.

در صورتی که این مذاکرات به نتیجه نرسد آمریکا تهدید کرده است تعرفه ۱۰ درصدی واردات بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از چین را به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: