bazarnews

کد خبر: ۵۱۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی به شن گرفتگی مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها در شرق استان کرمان اشاره کرد و گفت: وقوع سیل شرق استان کرمان را تهدید می‌کند و سوء‌مدیریت آب منطقه‌ای استان در منطقه کاملا مشهود است.
معاون هماهنگ کننده قرارگاه کربلا درباره آخرین وضعیت شهر اهواز گفت: شهر اهواز فعلا امن است و مشکل خاصی ندارد.

 

پرداخت وام 5 میلیونی به بازنشستگان کشوری مناطق سیل‌زده

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت وام ضروری پنج میلیون تومانی به بازنشستگان کشوری آسیب دیده از سیل اخیر در استان های گلستان، لرستان و مازندران خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید میعاد صالحی با اعلام این خبر گفت: در پی اجرای تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از سیل زدگان استان های گلستان، لرستان و مازندران و همانطور که مقرر شده بود، وام پنج میلیون تومانی بازنشستگان کشوری آسیب دیده در سیل اخیر در این سه استان روز گذشته (سه شنبه) به حساب این عزیزان واریز شد.

صالحی اظهار کرد: این تسهیلات به تعداد 2000 فقره به مبلغ پنج میلیون تومان با بازپرداخت 36 ماه به حساب این عزیزان واریز شده که امیدواریم بخشی از مشکلات بازنشستگان در مناطق سیل زده به این ترتیب حل شود.

وی همچنین از پرداخت بیش از 33 هزار فقره وام ضروری پنج میلیون تومانی نوبت نخست از مرحله دوم وام بازنشستگان کشوری خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ثبت نام اینترنتی مرحله دوم وام ضروری بازنشستگان این صندوق در بهمن ماه 97 انجام و در اسفند ماه نتایج واجدین شرایط آن بر روی سایت صندوق به نشانی cspf.ir قرار گرفته، نوبت اول وام برای بیش از 33 هزار نفر از واجدین شرایط روز گذشته (سه شنبه) به حساب این عزیزان واریز شده است.

صالحی تصریح کرد: سعی ما بر این است که با همکاری بانک صادرات، مرحله دوم وام ضروری برای واجدین شرایط از فرودین تا شهریور 98 طی 6 یا 7 نوبت به حساب این بازنشستگان واریز شود. این تسهیلات به مبلغ پنج میلیون تومان با کارمزد 4 درصد است که طی 36 ماه از حقوق وام گیرندگان کسر خواهد شد.

محل‌های اسکان اضطراری شهروندان اهوازی اعلام شد
فرماندار اهواز با اشاره به دستور تخلیه پنج منطقه شهر اهواز، گفت: محل‌های اسکان شهروندان اهوازی این مناطق از سوی جمعیت هلال احمر در اهواز مشخص شده‌اند.

جمال عالمی‌نیسی با اشاره به صدور دستور تخلیه پنج منطقه شهر اهواز از سوی استاندار خوزستان اظهار کرد: محل‌های اسکان شهروندان اهوازی این مناطق از سوی جمعیت هلال احمر در اهواز مشخص شده‌اند

وی افزود: مدرسه نور در انتهای خیابان ۱۶ ملاشیه، پادگان شهید مسعودیان در فاصله بین میدان شهید بندر (چهار شیر) و سه راهی تپه و سالن‌های ورزشی مجمو عه ناصر خسرو در خیابان کمپلو جنوبی از محل‌هایی هستند که برای اسکان مردم اهواز پیش‌بینی شده‌اند.

عالمی نیسی ادامه داد: همچنین سالن‌های ورزشی خانه والیبال در خیابان امیر کبیر شمالی نبش شرف در منطقه کمپلو، سالن چند منظوره جهان پهلوان تختی نرسیده به پل هوایی امانیه، سالن شهید علی هاشمی روبه‌روی راه بند لوله‌سازی در زیباشهر و سالن ورزشی مجموعه قدس در چهار راه آبادان برای اسکان شهروندان مناطق تخلیه شده اهواز در نظر گرفته شده‌اند.

بر اساس اعلام استاندار خوزستان، مناطق عین دو، گلدشت، سیاحی، سادات، و سلیم آباد اهواز باید به صورت فوری تخلیه شوند. همچنین ساکنان منطقه کیانشهر اهواز نیز در حالت آماده باش قرار داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی در لرستان: پرداخت غرامت به کشاورزان سیل‌زده آغاز شد
گروه استان‌ها- وزیر جهاد کشاورزی از آغاز پرداخت غرامت به کشاورزان سیل‌زده خبر داد و گفت: تسهیلات جدید نیز داده می‌شود و سود و کارمزد این تسهیلات توسط دولت پرداخت می‌شود.

محمود حجتی ظهر امروز در بازدید از مناطق سیل‌زده پل‌دختر اظهار داشت: در این شهرستان عمده خسارات بخش کشاورزی مربوط به تخریب سردهنه‌ها، باغات و ایستگاه‌های پمپاژ بوده است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای جبران خسارات تولیدکنندگان این بخش افزود: اگر در گذشته تسهیلات دریافت کرده باشند قبلاً مصوبات خوبی در سال گذشته داشته‌ایم و دولت سه هزار میلیارد تومان برای آن تصویب کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در این رابطه سود و کارمزد آن‌ها بخشیده و به مدت سه سال استمهال می‌شود؛ قطعاً این خسارات جدید نیز واردشده و مشکلات جدی برای تولیدکنندگان و بهره‌برداران ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: تسهیلات جدید نیز داده می‌شود، سود و کارمزد این تسهیلات جدید نیز توسط دولت پرداخت می‌شود و مصوباتی با توجه به میزان خسارات، نوع کشت و آسیب‌ها خواهیم داشت.

حجتی تصریح کرد: به‌تناسب کلیات آن را نیز دولت تصویب کرده و مواردی که در رابطه با سطح کشور بوده قابل تأمین است؛همچنین تصویب‌شده مواردی که جزو استثناییات است در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: حمایت و حضور همه‌جانبه دولت را در رابطه باسیل‌زدگان داریم، مردم این مشکلات را به‌خوبی پشت سر خواهند گذاشت اما موضوع اصلی در رابطه با سردهنه‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ و آبگیرها است که هر چه سریع‌تر باید عملیاتی شوند.

وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه باغات و مزارع نیاز به آبیاری دارند گفت: ضروری است که هر چه سریع‌تر این موضوع حل شود؛ اگر نیاز به الحاقیاتی باشد کلیات آن موردقبول دولت است.

وی اظهار داشت: امیدواریم خسارات به صورتی جبران شود که در سیل‌های آینده خسارت این‌چنینی نبینند؛ در راستای تولیدکنندگان بخش کشاورزی که تحت پوشش بیمه قرار دارند و از سیل خسارت‌دیده‌اند به شرکت‌های بیمه دستور داده‌شده تا در اسرع وقت اقدام به برآورد خسارت و پرداخت خسارات با توجه به تعرفه‌های مشخص کنند.

حجتی افزود: در بعضی مناطق این کار شروع‌شده و در حال انجام است و مصوبه‌های دولت برای افرادی است که تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند؛ مصوباتی که داریم بیشتر در رابطه باسیل گلستان بوده اما در لرستان فرق می‌کند و مصوبات خاص خود را می‌خواهد.

انسجام سد‌های سیمره و کرخه به‌منظور کاهش قابل ملاحظه دبی ورودی به رودخانه کرخه
وجود مخزن سد سیمره در یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه کرخه کمک بی‌بدیلی در مهار سیلاب جاری در این حوضه آبریز است.

بهروز مرادی اظهار داشت: با توجه به بارش‌های کم‌سابقه اخیر در غرب کشور، سد سیمره در استان ایلام توانست حجم بالایی از سیلاب‌های بالادست حوضه آبریز این سد را کنترل و از ورود سیلاب‌های مخرب به استان‌های لرستان و خوزستان جلوگیری کند.

وی افزود: با دستور وزیر نیرو در ایام ابتدایی سال، با حضور کلیه عوامل اجرایی در محل سد سیمره و بررسی تمامی جوانب امر، موفق به کنترل دبی ۳۰۸۰ مترمکعبی ورودی به این سد شدیم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به آورد رودخانه سیمره عنوان کرد: چنانچه حجم آورد آب در سد سیمره مهار نمی‌شد، با ورود آن به پایین‌دست و سد کرخه که آخرین سد پایین‌دست آن به شمار می‌رود، مشکلات و روز‌های سختی برای مردم خوزستان در تعطیلات ایام نوروز رقم می‌خورد.

وی به ایجاد ظرفیت در مخزن سد سیمره قبل از وقوع سیلاب اشاره و تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های اخیر، در اسفندماه سال گذشته به میزان ۱۰ متر تراز مخزن را پایین آوردیم که با این اقدام، حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت برای مهار سیلاب در مخزن ایجاد شد.

مرادی افزود: در حوضه کرخه می‌توان با اعمال تمهیدات فنی و افزایش تراز مخزن سد سیمره (از تراز فعلی ۷۰۸ تا تراز ۷۱۶) به میزان ۴۰۰ میلیون مترمکعب دیگر ذخیره موقت ایجاد کرد که پس از فروکش کردن سیلاب این حجم متناسب با کاهش ورودی به سد سیمره، در فرصت مناسب تخلیه شود.

نقشه تخریب مناطق شهری و کشاورزی مناطق سیل زده تهیه می‌شود

رئیس سازمان فضایی ایران از تهیه نقشه تخریب مناطق شهری، کشاورزی و زیرساخت‌های ارتباطی مناطق سیل زده کشور با استفاده از داده های ماهواره ای خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی براری در اینستاگرام نوشت: بعد از ایجاد پویش کمک شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده خدمات ماهواره‌ای برای کمک به مناطق سیل زده، امروز هم پویش کمک شرکت‌های خصوصی سنجش از دور شکل گرفت.

وی ادامه داد: تهیه نقشه تخریب مناطق شهری، کشاورزی و زیرساخت‌های ارتباطی (راه و پل و…)، رانش زمین، پهنه بندی سیل و تغییرات آن، تعیین خسارت اراضی کشاورزی و آنالیز تصاویر ماهواره تجاری و رایگان مناطق سیل زده و انطباق با داده‌های میدانی با توانمندی بخش خصوصی و با هدف کمک به هموطنان‌مان در مناطق سیل زده در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه نتایج این بررسی‌ها در اختیار ستاد مدیریت بحران و نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد، افزود: این موارد فقط بخشی از خدماتی است که فناوری فضایی می‌تواند در حوزه مدیریت بلایا ارائه کند.

وی با اشاره به دریافت تصاویر ماهواره‌ای از وضعیت جوی کشور که نشان دهنده حجم سیلاب در کارون و دز در محل تلاقی این دو رودخانه در شمال اهواز و نحوه توسعه این سیلاب به روستاهای اطراف است، تاکید کرد: با تلاش بی وقفه همکارانم در سازمان فضایی، شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده خدمات ماهواره، شرکت‌های سنجش از دور و گروه‌های تصویربرداری پهپادی در تلاشیم تا با ارائه اطلاعات صحیح، دقیق و به روز، یاری رسان ستاد مدیریت بحران و نهادهای امدادرسان باشیم.

معاون وزیر ارتباطات گفت: فناوری فضایی ظرفیت بسیار مناسبی برای مدیریت بلایا دارد که امیدواریم با استفاده از توانمندی فنی بالای موجود در کشور بتوانیم برای حل چالش‌های این حوزه خدمات شایانی را ارائه کنیم و تا رسیدن به این هدف از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

۲۰ کیلومتر از جاده اهواز- شوش به زیر آب رفت

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود ۲۰ کیلومتر از جاده اهواز - شوش به زیر آب رفته، گفت: برآورد اولیه خسارات ناشی از سیل به جاده‌های استان خوزستان، مبلغی به ارزش 300 میلیارد تومان است.
۲۰ کیلومتر از جاده اهواز- شوش به زیر آب رفت

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران، ضمن اشاره به مسدود شدن جاده اهواز- شوش، اظهار کرد: این مسیر شریانی روزانه محل تردد 40هزار خودرو و کامیون‌ حمل بار به مرکز کشور و لرستان است که به دلیل آبگرفتگی 20کیلومتر از این جاده، این مسیر مسدود شد و با هماهنگی‌های صورت گرفته با پلیس از آن‌ها خواسته شد تا مسیر جایگزینی را برای تردد خودروها تعیین کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، 20کیلومتر از خط ریلی اهواز-اندیمشک نیز به زیر آب رفته و به تبع آن تردد ریلی به شمال کشور و خوزستان مسدود شده است لذا با راه‌آهن جمهوری اسلامی و راهداری خوزستان هماهنگی‌هایی صورت گرفت که بر مبنای آن جابه‌جایی مسافران خط ریلی، پس از پیاده شدن از قطار در ایستگاه اندیمشک به واسطه اتوبوس‌ها به اهواز صورت خواهد گرفت.

خادمی در رابطه با تعداد مسیرهای مواصلاتی مسدود شده، عنوان کرد: درصد زیادی از جاده‌های خوزستان دچار آبگرفتگی شده‌اند و امکان بررسی دقیق خسارت وجود ندارد؛ در حال حاضر نیز در 270روستای خوزستان مسیرها برای تردد مناسب نیست و از این تعداد، مسیر ارتباطی 120روستا نیز به طور کامل قطع شده است.

وی افزود: در حال حاضر برآورد اولیه خسارات ناشی از سیل به جاده‌های استان خوزستان، مبلغی به ارزش تومانی 300میلیارد است که پیش‌بینی‌های ما مبنی بر افزایش احتمالی این رقم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: درصورت کاهش سطح آب در جاده‌های استان، در اسرع وقت مسیرهای اصلی و روستایی را بازگشایی خواهیم کرد که درصورت محدود بودن خسارت‌ها، روند بازگشایی مسیرها با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت؛ دولت نیز درصدد تامین اعتبار در جهت جبران خسارات ناشی از سیل در تمامی حوزه‌ها است که نیازمند زمان است.

مهار سیلاب کرخه با کنترل خروجی سد سیمره

با مهار سیلاب کرخه و با کنترل خروجی سد سیمره ‌به پیشنهاد سپاه پاسداران‌، در روزهای آینده شاهد فروکش کردن سیلاب در مناطق حمیدیه، سوسنگرد، بستان و رفیع خواهیم بود.
ستاد بحران استان ایلام به درخواست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز دوشنبه مورخ 19/01/1398 با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) و سردار امیر علی­‌حاجی‌­زاده فرمانده نیروی هوافضای­‌ سپاه تشکیل شد و در مورد پیشنهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر بستن استاپ لاگ‌های سد سیمره جهت کاهش خروجی سد، بررسی‌های فنی با حضور نمایندگان وزارت نیرو انجام‌ و نهایتاً با این پیشنهاد موافقت شد.

با اجرایی شدن این طرح از تاریخ بیستم فروردین‌ماه خروجی سد سیمره از 1200 مترمکعب بر ثانیه به 200 مترمکعب بر ثانیه در حال کاهش است و همچنین ورودی سد کرخه نیز به تناسب کاهش پیدا کرده و این فرصت به سد کرخه داده شد که دبی 2400 مترمکعب بر ثانیه خروجی که موجب سیلاب در پایین دست کرخه شده بود را به‌ 1740 مترمکعب بر ثانیه کاهش دهد.

عملاً با این اقدام طی روز آینده شاهد فروکش کردن سیلاب در مناطق حمیدیه، سوسنگرد، بستان و رفیع خواهیم بود.

البته بالا آمدن آب در مخزن سد سیمره، باعث تخلیه 11 روستا با جمعیت 3000 نفر شد که بلافاصله نیروهای امدادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) و نیروی هوافضای سپاه و سپاه­‌های استانی ایلام و لرستان با همکاری اداره راه و هلال احمر نسبت به جابجایی اهالی به محل امن اقدام کردند.


یک ماه مستمری اضافه برای مستمری بگیران سیل زده
شریعتمداری گفت:برای مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و عشایر یک ماه مستمری اضافه را واریز خواهیم کرد.

محمد شریعتمداری وزیر کار رفاه و تامین اجتماعی پیرامون اقدامات این وزارت خانه در مورد سیل زدگان و مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی گفت: برای مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان, روستائیان و عشایر یک ماه مستمری اضافه را واریز خواهیم کرد.
محمد شریعتمداری گفت: درحال حاضر با بررسی‌های میدانی، خانوار‌های تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در "معمولان" و "پلدختر" که از سیل آسیب دیده‌اند، مشخص شده‌اند و برهمین اساس صندوق مذکور موظف شده است که یک ماه حقوق را به صورت اضافه به حساب این خانوار واریز کند.

وی در ادامه تشیریح کرد: این مبلغ ظرف بیست و چهار ساعت آینده واریز می‌شود و محل تامین اعتبار آن از ذخیره سال گذشته صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بوده است.

شریعتمداری در پایان تاکید کرد: این اقدام درسایر استان‌های آسیب دیده از سیل در حال بررسی است و دستور داده شده است تا آمار دقیقی از خانواده‌های تحت پوشش آسیب دیده از سیل ارائه شوند تا یک ماه مستمری اضافه به حساب این افراد واریز شود.

سد کرخه سالم است
حاج رسولی‌ها با بازدید از سد کرخه رسما اعلام کرد که سد کرخه کاملا سالم است و هیج شکستگی در آن وجود ندارد.
به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)؛ محمد حاج رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در حاشیه بازدید از سد کرخه با تاکید بر اینکه سد کرخه کاملا سالم است و هیج شکستگی در آن وجود ندارد. گفت: تشدید بارندگی‌های اخیر موجب شده تا ۸.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخزن سد شده و ذخیره فعلی کرخه به بیش از ۶ میلیارد مترمکعب برسد که این رقم حدود ۳۴ برابر سد کرج است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی تاکنون به ۲۹۰ میلیمتر رسیده است، گفت: سهم جبهه بارشی اخیر کشور (۲۶ اسفند تاکنون) از این رقم حدود ۸۵ میلیمتر بوده است که در دو جبهه بارشی ۵۰ میلیمتری و یک جبهه بارشی ۱۵ میلیمتری به وقوع پیوسته است.

وی تاکید کرد: بارندگی مناسب سال آبی جاری موجب شده است که میزان رواناب‌ها در سطح کشور به حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب برسد که براساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال آبی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر نیز به حجم رواناب‌های کشور اضافه می‌شود و این رقم به ۷۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید؛ بنابراین رواناب ایجاد شده در کشور ۳.۵ برابر سال گذشته است.

حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: از میان ۵۰ میلیارد مترمکعب رواناب ایجاد شده در کشور حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب آن در سد‌ها ذخیره شده است و ۳۰ میلیارد مترمکعب آن برای مصرف در بخش‌های مختلف از جمله مصارف زیست محیطی رهاسازی شده و بخشی از آن به صورت سرریز روانه دریا شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان فروردین و اوایل اردیبهشت شاهد تشدید بارندگی‌ها و وقوع سیلاب در منطقه باشیم، از این رو پایداری سد و ورودی و خروجی به این سازه به طور کامل تحت کنترل است تا بتوانیم سیلاب‌های پیش‌رو را نیز مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سد کرخه امسال ورودی بی‎ سابقه‌ای را تجربه کرده است، گفت: در طی این مدت ۸.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخزن سد کرخه شده است که در طول دوره آماری این سازه ورودی این چنینی تاکنون به ثبت نرسیده است، ولی با این وجود این میزان آب در زمان بندی‌های مختلف در سد ذخیره و به تدریج تخلیه شده است تا برای سیلاب‌های بعدی آماده و پیک آن تحت کنترل باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: تشدید بارندگی و وقوع سیلاب در منطقه موجب شده است تا ذخیره فعلی سد کرخه به بیش از ۶ میلیارد مترمکعب برسد که این رقم حدود ۳۴ برابر حجم آب سد کرج است.

حاج‌رسولی‌ها در پایان تاکید کرد: هم اکنون سد کرخه و پایداری آن در سلامت کامل است و بیش از هزار و ۲۰۰ ابزار دقیق این سد به صورت مستمر قرائت می‌شود که تا این لحظه شاهد هیچ‌گونه مشکلی نبوده‌ایم.

۲۰ درصد آق‌قلا دچار آب‌گرفتگی است؛ سیلاب از گمیشان تا ۲ روز دیگر خارج می‌شود
سرپرست استانداری گلستان با اشاره به آخرین وضعیت آب‌گرفتگی شهرستان‌های سیل‌زده استان گفت: با اقداماتی که انجام شد اکنون ۲۰ درصد شهر آق‌قلا دچار آب‌گرفتگی است و در گمیشان نیز سیلاب تا دو روز آینده از شهر تخلیه می‌شود.

به گزارش تسنیم از گرگان، میرمحمد غراوی ظهر امروز درباره آخرین وضعیت شهرهای سیل‌زده استان اظهارداشت: تلاش‌ها برای خروج آب از شهرهای آق‌قلا و گمیش‌تپه ادامه دارد و در برخی مناطق آب فروکش کرده است.

وی با بیان اینکه حدود 20 درصد آق‌قلا همچنان دچار آب‌گرفتگی است، گفت: در محله‌های حکیم‌آباد و بخشی از عیدگاه آب فروکش کرده و در محله‌هایی که قبلاً دو تا دو و نیم متر آب وجود داشت عمق آب اکنون به 70 تا 80 سانتی‌متر رسیده است.

سرپرست استانداری گلستان درباره وضعیت شهر گمیش‌تپه بیان داشت: امروز حجم آب در گمیش تپه کاهش یافته و سطح آب‌گرفتگی به حدود ده درصد رسیده است.

وی گفت: در بخش شرقی شهر گمیش‌تپه در خیابان‌های انقلاب اسلامی و استقلال جنوبی هنوز آب هنوز 30 سانتی‌متر ارتفاع دارد.

غراوی افزود: بخش شمالی روستای قرنجیک خواجه‌خان همچنان در محاصره آب قرار دارد و به دلیل زیر آب رفتن پل راه ارتباطی پنج روستا قطع شده بود که این مشکل امروز با باز کردن راه فرعی برطرف می‌شود.

به گفته وی، در صورت ادامه شرایط کنونی تا دو روز آینده آب از شهر گمیش‌تپه خارج شود.

دستور تخلیه ۵ منطقه شهر اهواز صادر شد
گروه استان‌ها_استاندار خوزستان دستور تخلیه پنج منطقه در اهواز را صادر کرد و گفت: ساکنان منطقه کیانشهر نیز در حالت آماده باش قرار گرفته اند.

به گزارش تسنیم از اهواز، غلامرضا شریعتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مناطق عین دو، گلدشت، سیاحی، سادات، و سلیم آباد اهواز باید به صورت فوری تخلیه شوند.

وی افزود: در اقدامی احتیاطی و پیشگیرانه ساکنان منطقه کیانشهر اهواز نیز در حالت آماده باش قرار گرفتند.

شریعتی خاطرنشان کرد: از جوانان دعوت می‌کنیم که در ساخت سیل بند در این مناطق به ما کمک کرده و با کمک یکدیگر زنان، کودکان و سالمندان را از این مناطق خارج کنند.

استاندار خوزستان جمعیت این مناطق را چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: امیدواریم که مشکلی پیش نیاید، اما از باب احتیاط و پیشگیری از خطر دستور تخلیه این مناطق صادر شده است.

شریعتی تاکید کرد: به مردم این مناطق توصیه می‌کنیم آماده باشند تا اگر خدای نکرده مشکلی پیش آمد بتوانیم اقدامات لازم را سریعا انجام دهیم.

هشدار وقوع سیلاب در برخی مناطق گلستان؛ بارش گسترده و مداوم باران در سراسر استان
معاون پیش‌بینی هواشناسی گلستان گفت: سامانه بارشی از روز‌های آینده وارد استان می‌شود که در پی آن احتمال وقوع سیلاب در برخی مناطق استان وجود دارد.

به گزارش تسنیم از گرگان، محمدرضا رحمان‌نیا ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: از بامداد روز شنبه ۲۴ فروردین استان به تدریج تحت تاثیر سامانه بارشی فعال قرار می‌گیرد که مهم‌ترین پیامد آن بارش باران و افزایش رواناب خواهدبود.

وی با بیان اینکه در پی فعالیت این سامانه احتمال وقوع سیلاب در برخی مناطق استان وجود دارد، گفت: مدل‌های پیش‌یابی اوج فعالیت سامانه را در روز‌های یکشنبه تا دوشنبه شب نشان می‌دهد.

معاون پیش‌بینی هواشناسی استان ادامه داد: از ویژگی‌های این سامانه، بارش گستره باران در همه نقاط استان به صورت مستمر و مداوم است که شکل‌گیری روان‌آب قطعی است.

وی افزود: بارش شدید باران ناشی از فعالیت این سامانه ناپدار در هفته آینده و همچنین به راه افتادن روان‌آب ناشی از ذوب شدن برف در ارتفاعات، احتمال به راه افتادن سیل مجدد در استان را افزایش خواهد داد.

رحمان‌نیا بیان داشت: براساس الگو‌های هواشناسی در پی فعالیت این سامانه میزان بارش در بالادست و ارتفاعات تا ۱۰۰ میلی‌متر و در مناطق دشت نیز حدود ۵۰ میلی‌متر پیش‌بینی می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت سد‌ها و آورد رودخانه‌ها و همچنین اشباع زمین از جذب آب، بارش‌های هفته آینده می‌تواند مشکلاتی را در نقاط مختلف استان ایجاد کند. برای همین هشدار‌های لازم به مسئولان ذیربط برای اندیشیدن تمهیدات موردنیاز داده شده است.

 
جزئیات آبگرفتگی دو بیمارستان اهواز / ادامه استحکام‌سازی سیل‌بند عین ۲
فرماندار اهواز گفت: عملیات احداث و استحکام‌سازی سیل‌بند در منطقه عین ۲ در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، جمال عالمی نیسی در خصوص وضعیت سیل‌بند منطقه عین ۲ اظهار کرد: از روز‌های گذشته کانال چمران اهواز، محدوده پلیس راه قدیم را تحت تأثیر قرار داده و آب به سمت منطقه عین ۲ حرکت کرده است.

وی گفت: با اقدامات انجام شده آب منحرف شد تا از حرکت آب به سمت اهواز و منطقه عین ۲ جلوگیری شود.

فرماندار اهواز بیان کرد: تعداد زیادی از ماشین‌آلات راه‌سازی به همراه مسئولین فرمانداری و شهرداری در این منطقه مستقر هستند و با همکاری مردم در حال احداث سیل‌بند هستیم.

عالمی نیسی در خصوص اخبار منتشر شده درخصوص آبگرفتگی بیمارستان امام خمینی (ره) و بیمارستان فاطمه الزهرا (س) گفت: این آبگرفتگی یا به علت بالا زدن فاضلاب‌های این مناطق است و یا اینکه نشتی آب زیرزمین‌ها در زمان بالا رفتن سطح آب اتفاق افتاده است.

وی در پایان با بیان اینکه این اتفاق قابل پیش‌بینی بود، افزود: در نقاط مختلف اهواز گرفتگی فاضلاب وجود دارد و این بیمارستان‌ها که در حاشیه رودخانه قرار دارند و سطح آن‌ها از سطح رودخانه پایین‌تر است، دچار آبگرفتگی می‌شوند.
 
استفاده از امکانات استان‌های معین برای جلوگیری از نفوذ سیل

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور برای بررسی آخرین وضعیت استان خوزستان و اقدامات انجام شده برای مقابله با سیل وارد شده به اهواز، از مناطق ساحلی رود کارون در این شهر بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، مهدی جمالی‌نژاد در حاشیه این بازدید بر تلاش و همکاری همه جانبه همه دستگاه‌های مرتبط با امداد و مدیریت بحران بویژه شهرداری، آبفا، هلال احمر و اورژانس تاکید کرد و گفت: در این شرایط باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات موجود در شهر و همچنین توانمندی‌ها و امکانات استان‌های معین به منظور جلوگیری از وقوع حوادث و نفوذ سیل به شهر استفاده کرد تا این شرایط را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری اهواز در زمینه احداث سیل بند و ایمن سازی سواحل کارون با هدف پیشگیری از سیل در این شهر، گفت: تمامی دستگاه‌ها به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام اقدامات مختلفی برای جلوگیری از ورود آب به شهر و هدایت آن به سمت مسیر‌های دیگری هستند تا مشکلی برای ساکنان این شهر بوجود نیاید.

جمالی نژاد با اشاره به اعلام آماده باش به مجموعه شهرداری اهواز و سایر دستگاه‌های امداد رسان و خدمات‌رسان افزود: نیرو‌ها و ماشین آلات استان‌های معین استان خوزستان برای مقابله با سیل در این استان مستقرند و در حال خدمت رسانی هستند.

جمالی نژاد با اشاره به بازدید‌های صورت گرفته از محور کارون در شمال شهر اهواز و بازدید از منطقه سه گفت: در برخی مناطق شاهد بالاآمدن آب و ایجاد مشکل بودیم که مقرر شد برای رفع این موارد پمپ به سرعت از استان اصفهان و شهرداری تهران به نواحی موردنظر اعزام شود.

وی همچنین از اعزام ۳۰ دستگاه لودر و کمپرسی از استان فارس از استای‌های معین خوزستان به این استان خبر داد و گفت: این ماشین آلات طی ساعات آینده وارد استان خوزستان می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در سفر جمالی نژاد به خوزستان، وضعیت این استان با توجه به اقدامات صورت گرفته برای مقابله باسیل در مناطق شهری و روستایی، اقدامات استان‌های معین و آمادگی دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان ارزیابی و هماهنگی‌های لازم برای مقابله با وقوع حوادث احتمالی صورت می‌گیرد.
ترمیم سیل‌بند‌های ورودی شهر اهواز توسط نیروی زمینی سپاه
فرمانده قرارگاه کربلا نیروی زمینی سپاه از ترمیم سیل‌بند‌های ورودی شهر اهواز توسط نیروی زمینی سپاه خبر داد و گفت: تدابیر لازم برای ورزشگاه غدیر اهواز و تاسیسات نفتی در نظر گرفته شده است.

به گزارش تسنیم، سردار احمد خادم سیدالشهدا، فرمانده قرارگاه کربلا نیروی زمینی سپاه، با اشاره به تلاش نیروی زمینی سپاه با محوریت قرارگاه کربلا برای حفظ معابر و تاسیسات شهر اهواز گفت: نیروی زمینی سپاه با ترمیم و نصب سیل بند‌های جدید در ورودی شهر اهواز از سمت شمال به جنوب شهر از ورود آب به سطح شهر و معابر جلوگیری کرد.

وی افزود: تلاش‌های نیرو‌های مسلح برای حفظ منطقه کیانپارس از ورود سیلاب از دیشب ادامه دارد و توانستیم به موفقیت‌های مهمی دست پیدا کنیم. 

فرمانده قرارگاه کربلا نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: هم اکنون آب آزادشده از سد کرخه از سه محور شهر را هدف قرار داده که قرارگاه کربلای نیروی زمینی سپاه برای جلوگیری از گسترش سیلاب از سه محور اقدام کرده است. تلاش ما این است که فعلا با اقدامات مهندسی حاشیه جنوبی کانال سلمان و مناطق شمالی شهر اهواز را ایمن‌سازی کنیم.

سردار خادم سیدالشهدا گفت: از شب گذشته نیرو‌های قرارگاه کربلا نیروی زمینی سپاه مشغول انجام کار هستند و هشدار‌ها داده شده و اقدامات تامینی در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تاسیسات نفتی و ورزشگاه غدیر اهواز تدابیر لازم پیش بینی شده است، عنوان کرد: پیش‌بینی‌های لازم در صورت آزادسازی آب از کرخه برای تاسیسات نفتی و مناطق دارای خطر پیش‌بینی شده است.
 
تخلیه ۲۳۴ روستا بر اثر سیل در استان خوزستان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: تاکنون ۲۳۴ روستای حاشیه رودخانه‌های دز، کرخه و کارون در خوزستان از زمان وقوع سیلاب در این استان به صورت کلی و جزیی تخلیه شده‌اند.

به گزارش تسنیم در اهواز، کیامرث حاجی‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ۲۳۴ روستای تخلیه شده ۹۵ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند و تاکنون ۴۶ هزار نفر از اهالی مناطق سیل‌زده در اردوگاه‌های موقت اسکان اضطراری یافته‌اند.

وی افزود: برای این تعداد ۵۶ اردوگاه اضطراری در نظر گرفته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان عنوان کرد: تاکنون به ۶ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی آسیب وارد شده است و ۵۱ هزار واحد مسکونی نیز در معرض خطر هستند.

حاجی‌زاده در ادامه بیان کرد: ۲۵۰ هزار دام سبک و ۱۰۰ هزار دام سنگین از مناطق سیل‌زده جابه‌جا و تعلیف شده‌اند.

وی تصریح کرد: در پی طغیان رودخانه‌های دز، کرخه و کارون از ۱۱ فروردین جاری تاکنون دستور تخلیه هفت شهر و بیش از ۲۱۰ روستای خوزستان صادر شده است.
 
کاهش سطح آب معابر گمیشان به ۲۰ سانتیمتر/ تخریب ۴۷ دستگاه پل در گمیشان

معاون فرماندار گمیشان از کاهش آب سطح معابر این شهرستان به ۲۰ سانتیمتر گفت: در بارندگی‌ها و آبگرفتگی‌های اخیر گمیشان، بخش کشاورزی و دام و مسیر‌های مواصلاتی بیشترین خسارات مادی را متحمل شده‌اند.

به گزارش فارس، سید علیرضا حسینی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان گمیشان اظهار کرد: در بارندگی‌ها و آبگرفتگی‌های اخیر گمیشان، بخش کشاورزی و دام و مسیر‌های مواصلاتی بیشترین خسارات مادی را متحمل شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسیر‌های مواصلاتی این شهرستان به دلیل پارگی و شکافته شدن نیازمند نوسازی دوباره است که بالغ بر میلیارد‌ها تومان هزینه را متوجه دولت می‌سازد.

معاون فرماندار گمیشان با اشاره به تخریب راه‌های مواصلاتی شهرستان گمیشان خاطرنشان کرد: براساس اعلام راهداری، ۲۵ کیلومتر راه اصلی و روستایی شهرستان و ۴۷ دستگاه پل در حوادث اخیر سیل و آبگرفتگی تخریب شده‌اند.

*تخریب ۴۷ دستگاه پل در شهرستان گمیشان بر اثر سیلاب

حسینی ادامه داد: برآورد خسارت به مسیر‌های مواصلاتی و پل‌های عبوری شهرستان بر اثر سیل و آبگرفتگی‌های اخیر، ۳۸ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به خسارات وارده به کشاورزی شهرستان ادامه داد: براساس گزارش جهاد کشاورزی شهرستان نیز بیش از ۹۰ درصد از مزارع کشاورزی شهرستان دچار آبگرفتگی شده که محصولات اکثر این مزارع دچار خسارت ۱۰۰ درصد شده است.

معاون فرماندار گمیشان تصریح کرد: از مجموع ۵۵ هزار هکتار سبز گمیشان بیش از ۲۱۷ میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی، دام سبک و سنگین و امور زیربنایی کشاورزی شهرستان خسارت وارد شده است.

حسینی با اشاره به آخرین وضعیت آبگرفتگی در سطح معابر گمیشان افزود: آخرین گزارش شهرداری «گمیش‌تپه» حکایت از کاهش آب سطح معابر این شهر به ۲۵ سانتی‌متر است که با تداوم عملیات پاکسازی معابر به نظر می‌رسد تا فردا آب سطح معابر «گمیش‌تپه» به طور کلی تخلیه شود.

وی یادآور شد: طی چند روز اخیر گندزدایی و آهک‌پاشی منازل و معابری که از آب پاکسازی شده‌اند انجام شده و در برخی مناطق نیز حتی آهک‌پاشی دوباره انجام گرفته است.

 
 
هیچ دستور تخلیه‌ای در شهر اهواز صادر نشده است
فرماندار شهرستان اهواز گفت: تاکنون دستور تخلیه هیچ نقطه‌ای از شهر اهواز صادر نشده و وضعیت شهر عادی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز، با تکذیب شایعه تخلیه برخی از نقاط شهر اهواز بر اثر سیلاب گفت: تاکنون دستور تخلیه هیچ نقطه‌ای در شهر اهواز صادر نشده است و وضعیت عادی است.

وی گفت: شهروندان به شایعات توجه نکنند و اخبار صحیح را از منابع رسمی مانند روابط عمومی فرمانداری، صدا و سیما، خبرگزاری‌های رسمی و پایگاه‌های خبری معتبر دریافت کنند.

۲ نفر از عوامل سازنده پل تخریب شده کاکارضا سلسله دستگیر شدند
دادستان الشترگفت: ۲ نفر از عواملی که در ساخت پل تخریب شده کاکارضا در شهرستان سلسله لرستان مشارکت داشتند، دستگیر شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محسن همتی دادستان الشتر گفت:: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، دستگاه قضایی شهرستان کلیه کسانی را که در مراحل طراحی، مطالعه، ساخت، نظارت و بهره برداری از پل تخریب شده کاکارضا در شهرستان سلسله دخیل بودند را احضار و با توجه به تحقیقات بعمل آمده در مورد ۲ نفر از آن‌ها که مسببان اصلی این حادثه بودند به یقین رسیده و آن‌ها را دستگیر کردیم.

وی با اشاره به انجام کار‌های کارشناسی توسط کارشناسان زبده دادگستری با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، عنوان کرد: همچنین دستور احضار تعدادی از مسئولین وقت را داده ایم که اگر به یقین برسیم آنان نیز در این حادثه مقصر هستند با آن‌ها برخورد قضایی می‌شود.

دادستان الشتر با اشاره به تشکیل پرونده شکایت از سوی خانواده فرد کشته شده در حادثه تخریب پل کاکارضا، خاطرنشان کرد: با توجه به تشکیل پرونده و پیگیری که بنا به اهمیت و ضرورت از سوی دستگاه قضا داده شد، خانواده این فرد نیز تشکیل پرونده داده و از تمامی عوامل دخیل در این حادثه شکایت کرده اند که رسیدگی‌های لازم از سوی دستگاه قضا در حال انجام است.

وی ادامه داد: به عنوان مدعی العموم، پیگیری چنین حوادثی جزو وظایف ذاتی ماست، بی توجهی مسئولین و تضییع بیت المال منجر به ایجاد چنین حادثه تلخی شده و لذا نیازمند برخورد جدی است تا هم این افراد متنبه شوند و هم جنبه پیشگیرانه داشته باشد تا همه بدانند که اگر اهمال کاری صورت گیرد در آینده شاهد برخورد جدی دستگاه قضا خواهند بود.

همتی گفت: همه کسانی که چنین طرح‌های ملی و مهمی را که در دست می‌گیرند باید بدانند که در صورت کم کاری هیچگونه مسامحه و کوتاهی نخواهیم کرد و به سرعت شاهد برخورد جدی دستگاه قضا خواهند بود.

پل کاکارضا در ۲۵ کیلومتری جاده خرم آباد - الشترکه بر روی رودخانه‌ای با همین نام احداث شده است پس از ۲ سال از بهره برداری چند روز پیش بر اثر بارندگی تخریب شد و یک دستگاه خودروی سواری به داخل رودخانه سقوط کرد که منجر به کشته شدن یک نفر شد.

 
بازدید مسئولان سازمان ملل از مناطق سیل‌زده ایران
صبق اعلام صفحه رسمی دفتر سازمان ملل در تهران مسئولان این سازمان از مناطق سیل‌زده کشورمان بازدید خواهند کرد.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، صفحه رسمی دفتر سازمان ملل در تهران اعلام کرد: روز چهارشنبه در قالب سه تیم، در هماهنگی با مسئولان دولتی و استانی، از مناطق سیل زده بازدید میدانی خواهد کرد تا نیاز‌های حیاتی و نیز بهترین شیوه کمک‌های این سازمان برای حمایت از افرادی که تحت تأثیر سیل در ایران قرار گرفته‌اند را دریابد.

در هفته جاری اوگوچی دنیلز هماهنگ کننده مقیم ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفته بود که "تاکنون سازمان ملل متحد یک میلیون و ۴۲۰ هزار دلار علاوه بر منابع موجود برای مساعدت فوری و مستمر به منظور تهیه اقلام پزشکی و بهداشتی، آب، تأسیسات بهداشتی، سلامت و سرپناه کمک کرده است. "
 
اعزام معاونین وزیر کشور به مناطق سیل‌زده
نمایندگان ویژه وزیر کشور شب گذشته راهی مناطق سیل زده شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور به لرستان، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران و مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور به خوزستان رفتند تا با حضور معاونین رحمانی فضلی، هماهنگی در سطح ملی و استانی برای پاکسازی و امداد به هموطنان سیلزده تسریع شود.
 
ارسال ۲۶ فروند شناور به منطقه سیل زده خوزستان
مدیر عامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع از اعزام ۲۶ فروند شناور به همراه ۹۰ محصول مورد نیاز مناطق سیل زده استان خوزستان خبر داد.

ارسال ۲۶ فروند شناور به منطقه سیل زده خوزستانبه گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، امیر دریادار رستگاری اظهار داشت: برابر تدابیر امیرسرتیپ حاتمی وزیر دفاع مبنی بر تشکیل قرارگاه مردم یاری عاشورائیان وزارت دفاع در خوزستان و حمایت از سیل زدگان و در راستای تداوم خدمت رسانی به هم میهنان عزیز، این سازمان ۲۶ فروندشناور به همراه نیرو‌های متخصص خود را به منطقه اعزام کرد.
وی در ادامه از ارسال ۹۰ محصول مورد نیاز منطقه سیل زده استان خوزستان خبرداد و افزود: این محصولات شامل فلوتر و اقلام دیگر آبی است که به منظور تسهیل تردد و ساخت پل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پیش از این نیز سازمان صنایع دریایی نسبت به آماده سازی ۳۲ فروند شناور در راستای تسریع روند امداد رسانی در استان‌های گلستان و مازندران اقدام کرده بود.
 

تلاش سپاه و ارتش برای متوقف کردن جریان آب

به گزارش حوزه دفاعی خبرگزاری تسنیم، به نقل از روابط عمومی سپاه، سردار عباس یوسفی، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه کربلا، در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت سیل در شهر اهواز گفت: شهر اهواز فعلا امن است و مشکل خاصی ندارد.

وی افزود: سپاه، ارتش و همه نهاد‌ها در تلاش هستند تا جریان آب و سیل احتمالی در شهر را متوقف کنند.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه کربلا با تبیین آخرین وضعیت شهر اهواز یادآور شد: شهر اهواز از نظر فیزیکی فعلا امن است، اما همه مسئولین باید مراقب و پیگیر وضعیت سیل بند‌ها باشند.

سردار یوسفی با تاکید بر دفع خطر کلی سیل توسط نیرو‌های مسلح و به خصوص بسیج و سپاه گفت: در شرایط کنونی سه شهر حمیدیه، سوسنگرد و هویزه در خطر سیلاب هستند.

 
بعد از موج دوم بارش‌های فروردین، بخش زیادی از مناطق حاشیه رود‌های استان خوزستان درگیر سیل شدند. اوایل هفته جاری به بیش از ۱۰۰ شهر و روستا در این استان، هشدار تخلیه داده شد و بسیاری از این مناطق هم‌اکنون تخلیه شده‌اند. تاکنون بخش زیادی از مردم در کمپ‌های اسکان اضطراری اسکان مستقر شده‌اند. این اینفوگرافی به شهرستان‌هایی از خوزستان که بیشترین درگیری را با بحران سیل اخیر داشته و دارند نگاهی انداخته است؛ شهرستان‌هایی که هرکدام روستا‌ها و بخش‌های زیادی را شامل می‌شوند.
 

وقوع سیل شرق استان کرمان را تهدید می‌کند

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی به شن گرفتگی مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها در شرق استان کرمان اشاره کرد و گفت: وقوع سیل شرق استان کرمان را تهدید می‌کند و سوء‌مدیریت آب منطقه‌ای استان در منطقه کاملا مشهود است.

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه از عملکرد بد و ضعیف شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در مدیریت منابع آب استان انتقاد کرد و اظهار داشت: احداث سد و متاسفانه عدم مدیریت صحیح آب سد نساء در شرق استان کرمان باعث تبخیر میزان زیادی از آب این سد شده که این امر عامل نابودی کشاورزی در شرق استان است.

وی به شن گرفتگی مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها در شرق استان کرمان اشاره کرد و افزود: وقوع سیل شرق استان را تهدید می‌کند و در صورت بارندگی شدید و در صورت جاری شدن سیل این کوتاهی‌ها خسارت زیادی به بار می‌آورد.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تذکرات زیادی به امور منابع آب منطقه‌ای استان کرمان داده شده است تصریح کرد: متاسفانه بی‌توجهی مسئولان آب منطقه‌ای استان تاکنون باعث ضرر و خسارت شدید به مردم منطقه شده است.

وی تاکید بر اینکه سوء‌مدیریت آب منطقه‌ای استان در منطقه کاملا مشهود است عنوان کرد: نتیجه این کوتاهی و بی‌توجهی مسئولان در مدیریت منابع و پیشگیری از حوادث احتمالی در شرق استان باعث میلیون‌ها دلار خسارت و ضرر می‌شود.

نیکزادی‌پناه با اشاره به زنگ خطر خسارت سیل در شرق استان بیان کرد: اگر خسارتی به شهرستان‌های شرقی استان کرمان در اثر جاری شدن سیلاب وارد شود مقصر اصلی وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای کرمان است.

وی از پر کردن چاه‌های غیرمجاز کشاورزی حفر شده قبل از سال ۸۵ در شرق استان انتقاد و خواستار ساماندهی این چاه‌ها شد و افزود: ما مخالف برداشت بی‌رویه منابع آبی هستیم، اما باید امور منابع آب نسبت به ساماندهی این چاه‌ها اقدام و نسبت به آبیاری قطره‌ای در این منطقه اقدام کند.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: اداره منابع طبیعی شهرستان و امور اراضی باید نسبت به سنددار کردن اراضی کشاورزان منطقه به صورت جدی اقدام کرده و از پرونده‌سازی اراضی کشاورزی در دادگاه‌ها خوداری کند.
 
آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده گلستان

شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با حضور استاندار خراسان رضوی و سرپرست استانداری گلستان و مدیران ارشد مرتبط هر دو استان عصر روز گذشته برگزار شد.

به گزارش ایسنا، میرمحمد غراوی در این جلسه تصریح کرد: با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۴ هزار پک لوازم خانگی، با همکاری بانک پاسارگاد ۸۰۰ پک لوازم خانگی و با مساعدت بنیاد مستضعفان نیز هزار پک لوازم خانگی بین مردم آسیب دیده از سیلاب توزیع خواهد شد.

وی افزود: ما از استانداری خراسان رضوی می‌خواهیم در ارسال اقلام و کمک‌های مردمی ۴ کالای اساسی را مورد توجه داشته باشند و یقیناً ما این اقلام را با نظارت آنان توزیع خواهیم کرد.

سرپرست استانداری گلستان با اشاره به نیاز‌های مردم منطقه یادآور شد: با توجه به نیاز روزانه مردم به غذا لازم است دو آشپزخانه در شهر‌های گمیشان و آق قلا فعال شوند.

غراوی با بیان نیاز‌های لجستیک در سیلاب، گفت: اصلی‌ترین مسئله ما در حال حاضر خروج آب از منازل و معابر است و به همین دلیل نیاز جدی به پمپ‌های فشار قوی و دستگاه‌های نظافتی داریم.

سرپرست استانداری گلستان با تاکید بر اهمیت تمرکز در ارسال کمک‌های مردمی و دستگاهی به سیل زدگان استان، اظهار کرد: تلاش کردیم تمامی کمک‌ها از طریق هلال احمر استان دریافت و توزیع شود تا با پرهیز از پراکنده کاری اطمینان داشته باشیم که وسایل مورد نیاز به دست آسیب‌دیدگان می‌رسد.

هم‌چنین در این جلسه استاندار خراسان رضوی که از سوی وزیر کشور به عنوان استان معین گلستان در سیلاب تعیین شده، اظهار کرد: بازدید ما از منطقه نشان می‌دهد که باید هدف اصلی خود را خروج آب از منازل مردم قرار دهیم و بر همین اساس ۲۰ دستگاه پمپ در سایز‌های مختلف به گلستان ارسال می‌شود.

رزم حسینی تصریح کرد: ما به عنوان استان معین و پشتیبان در کنار گلستان هستیم و نمایندگانی را در این استان قرار خواهیم داد که خواسته‌های گلستان را به ما منتقل کنند و کمک‌های ارسالی را ساماندهی کنند.

وی افزود: تا کنون کمک‌هایی که به گلستان صورت گرفته شکل معمول امدادرسانی را داشته و حتی در همین شرایط نیز از ۱۱۰۰ تن کمک‌های غذایی، بهداشتی و سایر اقلام امدادی در قالب ۱۵۱ کامیون ارسال شده از خراسان رضوی به مناطق سیل زده کل کشور، ۸۹۳ تن در قالب ۱۲۳ کامیون به استان گلستان ارسال شده است.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از ابتدای وقوع سیل تاکنون ۵۱۵ نفر نیروی عملیاتی از خراسان رضوی به مناطق سیل‌زده گلستان اعزام شده‌اند که از این تعداد اکنون ۲۶۲ نفر در منطقه مستقر هستند و علاوه بر این، تعداد چهار فروند بالگرد و ۱۳۱ دستگاه انواع ماشین آلات به گلستان اعزام شده است.

وی ادامه داد: ۲۰ دستگاه کفی، ۴۰ دستگاه پل توسط ارتش، ۵ بیل بکهو، ۱۰ بیل زنجیری، یک تریلی لوازم التحریر، یک اکیپ از بهزیستی، ۵ اکیپ از دانشگاه علوم پزشکی نیز به استان گلستان اعزام خواهد شد.

رزم حسینی یادآور شد: با همکاری تولیت آستان قدس رضوی روزانه ۵ هزار پرس غذا بین سیل‌زدگان توزیع خواهد شد.

 

آخرین وضعیت سیلاب لرستان/ خطر در دو شهر پلدختر و معمولان وجود دارد

استان لرستان همچنان درگیر مشکلات و مسایل ناشی از سیلاب هستند همچنان آب و برق در برخی استان‌ها قطع است امید می‌رود که با کمک‌های رسیده و پیگیری‌های دولت و مردم به زودی مشکلات حل شده و زندگی مردم به روال عادی برگردد در ادامه اخبار مربوطه با این واقعه را می‌خوانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: آب آشامیدنی ساکنان ۲۹ روستا همچنان قطع است.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاکاوند بیان کرد: بعد هشت روز از سیل آب آشامیدنی ۱۳ روستا در چگنی، ۱۰ روستا در پل‌دختر، ۳ روستا در دلفان، ۲ روستا در الیگودرز و ۱ روستا در سلسله همچنان قطع است.

وی بیان کرد: قطعی برق و مسدود شدن راه ارتباطی مهم‌ترین مشکل در وصل شدن آب شرب روستا‌ها در لرستان است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس: تسهیلات ساخت و ساز منجر به احداث یک واحد مستحکم نمی‌شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تسهیلاتی که برای ساخت و ساز لحاظ شده منجر به احداث یک واحد مستحکم در مقابل حادثه نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا رضایی‌کوچی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساخت و ساز‌ها در کشور کیفی‌تر شود و آخرین نقطه‌ای که در یک سیلاب باید از بین برود پل‌ها هستند.

وی بیان کرد: در سیلاب اخیر فرودگاه خرم‌آباد دچار آبگرفتگی شد.

رضایی گفت: باید با تهیه گزارشی جامع و با قید فوریت منابعی برای جبران خسارات به مردم و زیرساخت‌ها وارد شده تأمین شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با عدد تسهیلاتی که برای ساخت و ساز‌ها لحاظ شده نمی‌توان یک واحد مستحکم در مقابل حوادث را ایجاد کنیم.

وی گفت: باید سقف تسهیلات افزایش یابد و یا منابعی دیگر را به این مهم اختصاص دهیم تا ساخت و ساز‌هایی ایمن را ایجاد کنیم.

مدیرکل ارتباطات زیرساخت لرستان: مدیرکل ارتباطات زیرساخت لرستان گفت: سه مرحله قطعی فیبر نوری در استان شاهد بودیم.

به گزارش ایسنا، داریوش کوشکی در ستاد بحران استان اظهار کرد: زیرساخت‌های ارتباطات استان در جریان سیلاب خسارات زیادی گرفتند.

وی گفت: در سیلاب اخیر سه مرحله قطعی فیبر نوری را شاهد بودیم.

مدیرکل ارتباطات زیرساخت لرستان با اشاره به اینکه رانش‌ها در شهر‌های استان شروع شده است، افزود: در جریان سیلاب استان ۳۴ مورد قطعی فیبر نوری داشتیم و چنانچه فیبر نوری زیر آسفالت ایجاد شود دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان: راه ۲۱۰ روستای استان همچنان مسدود است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: راه ۲۱۰ روستای استان همچنان مسدود است.

به گزارش ایسنا، عباس شرفی در جلسه ستاد بحران استان اظهار کرد: در جریان سیلاب لرستان راه ۸۳۸ روستا بسته شد.

وی با بیان اینکه با تلاش‌های انجام شده راه ۵۹۶ روستا باز شد، افزود: در حال حاضر راه ۲۱۰ روستا همچنان مسدود است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان تصریح کرد: ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های موجود و ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های در حال احداث در جریان سیلاب خسارت کامل دیده است.

شرفی گفت: ۲۰۰۰ کیلومتر از شانه راه‌ها، ۲۸ دستگاه پل با دهانه بالای ۲۰ متر و ۱۸۰ دستگاه پل با دهانه یک تا ۲۰ متر دچار خسارت شدند.

سرپرست فرمانداری دورود: ۱۲ رانش در این شهرستان رخ داده است

سرپرست فرمانداری دورود گفت: طی چهار روز گذشته ۱۲ مورد رانش در این شهرستان رخ داده است.

به گزارش ایسنا، فریبا بهاری در ستاد بحران استان اظهار کرد: متأسفانه با وجود اینکه هنوز سیل در استان تمام نشده شاهد رانش‌هایی در شهر‌های استان هستیم.

وی ادامه داد: قطعاً در صورت استمرار دانش‌ها شاهد فاجعه‌هایی خواهیم بود.

بهاری افزود: طی چهار روز گذشته ۱۲ رانش در شهرستان دورود رخ داده است که ۵ مورد آن بحرانی گزارش شده است.

فرماندار چگنی: ۴۰۵ میلیارد تومان خسارت به این شهرستان وارد شده است

فرماندار چگنی گفت: ۴۰۵ میلیارد تومان خسارت به این شهرستان وارد شده است.

به گزارش ایسنا، قدرت‌الله ترابی‌نژاد در ستاد بحران استان اظهار کرد: ۱۲ پل در شهرستان چگنی تخریب و منجر به قطع ارتباط روستا‌ها با شهر شده است.

وی اضافه کرد: زیرساخت‌های شهری تخریب شده است و خیلی از روستا‌های این شهرستان دچار رانش شدند.

ترابی‌نژاد گفت: بخشی از شهر نیازمند جابه‌جایی است.

فرماندار چگنی بیان کرد: ۴۰۵ میلیارد تومان خسارت به این شهرستان وارد شده است و نیازمند عزم و کار ملی هستیم.

وی تأکید کرد: نمایندگان بودجه ویژه‌ای را برای لرستان لحاظ کنند و یا استان‌های معین لرستان در امر بازسازی یاری‌رسان باشند.

برق ۹۰ درصد روستا‌های سیل‌زده لرستان وصل شد

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر گفت: برق ۹۰ درصد روستا‌های سیل‌زده لرستان وصل شد.

به گزارش ایسنا، فرهاد شبیهی در ستاد مدیریت بحران استان اظهار کرد: در اثر رانش زمین و سیل در حوزه شبکه‌های انتقالی سراسر کشور ۳ دکل را از دست داده‌ایم و ۶۰ کیلومتر از شبکه‌ها در معرض رانش زمین قرار دارد.

وی گفت: این رانش در مناطقی که حوزه‌های راه‌سازی فعالیت خود را انجام داده بود و در حوزه حریم شبکه برق اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر بیان کرد: اکیپ‌هایی از استان‌های مرکزی، همدان و کرمانشاه وارد استان شده و برق ۹۰ درصد روستا‌ها وصل شده است.

برق ۹۰ روستای استان قطع است

مدیرعامل شرکت برق لرستان گفت: برق ۹۰ روستای استان قطع است.

به گزارش ایسنا، فریدون خودنیا در جلسه ستاد بحران استان اظهار کرد: ۶۳ میلیارد تومان خسارت به برق لرستان وارد شده است.

وی ادامه داد: در حال اضر وصل موقت برق روستا‌ها و شهر‌ها در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت برق لرستان تأکید کرد: اختصاص عوارض برق به استان ضروری است که باید این مهم از طریق کمیسیون عمران مجلس پیگیری شود.

خودنیا گفت: عوارض برق باید مستقیماً از وزارت‌خانه پرداخت شود.

وی عنوان کرد: برق ۹۰ روستای استان قطع است که با آغاز رانش زمین در شهر‌های استان تعداد روستا‌های بدون برق استان افزایش می‌یابد.

خطر در دو شهر پلدختر و معمولان وجود دارد

معاون آبفا کشور گفت: خطر در دو شهر پلدختر و معمولان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، رضا گیاهی در ستاد بحران استان اظهار کرد: در حوزه شهری در دورود، پلدختر و معمولان آسیب زیادی از سیل دیدیم که در دورود از نوع اتفاقات عادی بود و جمع شد، اما در پلدختر وضعیت سختی داشتیم که با اصلاح خطوط انتقالی که در کنار رودخانه وجود داشت، تا روز گذشته موفق شدند با دبی ۱۲۵ لیتر در ثانیه آب شهر را در بخش‌هایی وصل کنند.

وی ادامه داد: شب گذشته سومین خط انتقال پلدختر وارد مدار بهره‌برداری شد.

معاون منابع انسانی و بهبود شرکت مهندسی آبفا کشور گفت: در حال حاضر نزدیک ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب وارد مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی شهر پلدختر می‌شود و فقط در شب که کنترلی روی مصرف نیست برای ذخیره‌سازی بهتر مخزن، مخزن بسته می‌شود و در روز در بخش‌های شرقی شهر که آسیب کمتری دیدند آب توزیع می‌شود.

گیاهی عنوان کرد: در حال حاضر در بخش‌های غربی پلدختر که در زیر گل و لای و لجن فرورفته توزیع آب را نداریم و برای بهره‌مندی مردم از آب ۱۲ هزار بسته آب در محل تولید و توزیع می‌کنیم.

وی گفت: در حوزه شهری پلدختر هم ۲۶ تانکر از ۲۱ استان معین آبفای لرستان به این شهر انتقال‌یافته آب را توزیع می‌کنیم.

معاون آبفا کشور اضافه کرد: ۱۲ دستگاه جنتکس و واترجت وارد پلدختر خواهیم کرد که بتوانیم در شستشوی لجن و گل و لای کمک کنم و هم شبکه فاضلاب ظهر پلدختر را احیا و وارد مدار بهره‌برداری کنیم.

گیاهی ادامه داد: در شهرستان معمولان، آب کاملاً وصل شده به جز منازلی که در ساحل رودخانه وجود دارند و آسیب دیدند.

وی گفت: در معمولان هم ۵۳ لیتر در ثانیه توسط ۲ حلقه چاه آب تأمین می‌شود و مشکل جدی در این راستا نداریم.

معاون آبفا کشور بیان کرد: در سیل روز پنجم، ۱۶۸ روستا آسیب دید که طی ۳ روز تمامی این روستا‌ها وارد مدار شدند.

وی گفت: در سیل دوازدهم فروردین، ۷۹۶ روستا را از دست داریم که تمام روستا‌های استان لرستان مورد آسیب واقع شده بود و مساله آب آن‌ها حل شد و تنوع ۲۹ روستا باقی‌مانده است.

گیاهی افزود: از مجموع ۴۰ درصد حوزه روستایی که آموزش و پرورش دیده بود در سطح استان، ۹۷ درصد حل شده و ۳ درصد از روستا‌ها با جمعیت ۹۰۰۰ نفر الان محروم هستند.

وی با بیان اینکه از ۲۱ شرکت آبفا بجز گلستان و خوزستان کمک‌های فراوانی به لرستان آوردیم، گفت: ۵۰۰ متر لوله در ساز‌های ۱۲۰۰ تا ۲۴۰۰ به حوزه راه هم همکاری کردیم که بتواند به عنوان بیس زیر پل‌ها استفاده کند.

معاون منابع انسانی و بهبود شرکت مهندسی آبفا کشور عنوان کرد: در حال حاضر ۳۵۰ میلیارد تومان در حوزه شهری و بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان نز در حوزه روستایی آسیب دیدیم و نگرانی به توجه جدی و ارسال اعتبارات خاصی دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در ۲ شهر پلدختر و معمولان آبستن خطر هستیم، خطوط انتقال انحصاری که در کنار رودخانه کشکان وجود دارد می‌تواند با هر سیل دیگری آسیب‌های جدی‌تری ببیند.

گیاهی عنوان کرد: در شهر خرم‌آباد کدورت آب چاه‌ها و چشمه بشدت بالا رفته و حتماً بعد از آرامش باید به سمت ارتقای تصفیه‌خانه خرم‌آباد برویم.

معاون آبفا کشور بیان کرد: در شهرستان دورود به واسطه رانش‌هایی که وجود دارد به شدت مخازن تأمین آب مورد تهدید قرار می‌گیرد و ضرورت دارد کمیسیون عمران نسبت به تأمین بودجه آینده این استان مورد توجه قرار گیرد.

استاندار لرستان:

در کنار سیل‌زدگان خواهیم بود/برقراری تردد در جاده جایگزین پل‌دختر به خرم‌آباد

استاندار لرستان از برقراری تردد در جاده جایگزین پل‌دختر به خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، دکتر سید موسی خادمی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده پل‌دختر اظهار کرد: هم‌اکنون جاده جایگزین در مسیر این شهرستان به مرکز استان برقرار شده است.

وی با بیان اینکه ارتباط تلفنی و اینترنت در این منطقه برقرار است، افزود: همچنین برق، آب و گاز پل‌دختر وصل شده و بخشی از شهر که سیل در آن رخ نداده حق استفاده از امکانات را ندارند، چون سیل‌زده نیستند.

خادمی با بیان اینکه در بحث آذوقه مشکلی وجود ندارد، گفت: برای برخی از منازل که آسیب‌دیده‌اند شناسنامه امدادی صادر و چادر اسکان، پتو و وسایل گرمایشی داده شده است.

استاندار لرستان اضافه کرد: اجاره‌بها منزل هم برای برخی منازل که از بین رفته‌اند تا هرزمانی که بازسازی شوند پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پاک‌سازی منازل و معابر نیز بخشی توسط نیرو‌های بسیج مردمی، سپاه و شهرداری تهران انجام شده و تا پایان هفته نیز به اتمام می‌رسد.

خادمی با اشاره به اینکه برخی از منازل لوازم‌خانگی خود را ازدست‌داده‌اند، ادامه داد: در این خصوص مصوبه‌ای وجود ندارد، اما وام معیشتی تصویب شده که برای این منظور پرداخت می‌شود.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه در کنار سیل‌زدگان خواهیم بود و به آن‌ها تا پایان کار کمک می‌کنیم، افزود: اولویت ما سیل‌زدگان و آن‌هایی که زندگی خود را ازدست‌داده‌اند، است.

فردانیوز

برچسب ها: سیل ، گلستان ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: