bazarnews

کد خبر: ۵۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان: در حال حاضر امید به زندگی در کشور ۷۴سال و در گیلان ۷۶سال است.

 شاهرخ یوسف زاده چابک در آیین آوای سلامت، ضمن تبریک میلاد منجی عالم بشریت مهدی موعود(عج) از دانش آموزان به عنوان امیدهای آینده کشور یاد کرد و گفت: در اذهان مردم، سلامت مساوی است با سلامت جسمی در حالی که تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامت، فراتر از آن است.

وی تصریح کرد: امروزه تعریف سلامت، برخورداری از سلامت جسمی، روانی و نقش اجتماعی فعال را شامل می شود. سلامت یعنی داشتن نشاط و برخورداری از یک وضعیت روانی مناسب است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نقش آموزش و پرورش را در آموزش خودمراقبتی و نقش آفرینی دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت، موثر دانست و افزود: فعالان اجتماعی جزیی از سلامت جامعه محسوب می شوند و در این راستا نقش مسئولان آموزش و پرورش حایز اهمیت است .

وی تصریح کرد: دانش آموزان در دوران تحصیل، تمام وقت و انرژی خود را صرف یادگیری علوم و فنون می‌کنند تا بتواند در آینده با دستیابی به شغل مناسب از درآمدی متناسب و امنیت اجتماعی و آرامش برخوردار شوند و در دوران میانسالی و سالمندی ذغدغه ای نداشته باشند. برای دستیابی به سلامتی نیز باید به همین گونه عمل کرد. جوانان و نوجوانان برای تامین سلامتی و برخورداری از یک زندگی سالم لازم است از همین حالا در حفظ ذخایر سلامتی خود برنامه ریزی کنند.

یوسف زاده چابک، رژیم غذایی مناسب و میزان فعالیت فیزیکی بدنی را دو عامل موثر در تامین سلامتی افراد به ویژه جوانان عنوان کرد و یادآور شد: دوری از فست فودها و غذاهای پرچرب و انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش های مناسب می تواند آینده ای پرنشاط و سالم برای جوانان رقم بزند.

رییس ستاد هفته سلامت استان با مقایسه شاخص امید به زندگی در ایران در صدسال اخیر، اظهار کرد: حدود صدسال پیش، امید به زندگی در ایران 28 سال بود. در اوایل انقلاب 57، اینشاخص به 54 سال رسید. در حال حاضر امید به زندگی در کشور 74 سال و در گیلان 76 سال است. افزایش سن امید به زندگی در ایران، بیانگر این مساله است که داشتن دوران سالمندی طولانی یک موهبت علمی است و می توان با سبک زندگی سالم این شاخص را به 100سال رساند.

نادر جهان آرای، مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز ضمن تقدیر از مسوولان حوزه بهداشت و درمان استان گفت: مشارکت حوزه بهداشت و درمان و حوزه های مرتبط آموزشی می تواند زمینه ساز سلامت جامعه باشند. در این راستا آموزش خودمراقبتی به خانواده ها به ویژه زنانو دختران بسیار موثر است .

هفتم آوریل (18 فروردین) روز جهانی بهداشت نامگذاری شده است. در ایران، یکم الی هفته اردیبهشت به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته شده است.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: