bazarnews

کد خبر: ۵۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش در یادداشتی بر لزوم توجه به آثار تاریخی شوش با وجود سیلاب اخیر تاکید کرد.

علی درویشی در این یادداشت اظهار کرد: بر اثر عوامل جوی و باران های اخیر بخش های قابل توجه ای از محوطه باستانی شوش دچار فرسایش و تخریب شده که هر چند اقداماتی جهت اصلاح آن صورت گرفته است، ولی بنظر می رسید کافی نیست و باید دقت و نظارت بیشتری انجام می گرفت تا این آسیب ها به حداقل می رسید.

وی افزود: شهر پانزدهم، بخصوص بخش هایی از هدیش دچار فرسایش و تخریب شده است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش ادامه داد: بخش هایی از کاخ آپادانا مرمت شده که مجددا نیاز به مرمت دارند و دیگر محوطه های موجود در عرصه متمرکز جهانی شوش از جمله کاخ اردشیر که نیازمند اجرای اقدامات حفاظتی می باشد.

درویشی بیان کرد: اخیرا نیز به علت سیلاب بخش قابل توجه ای از گله های گوسفند و احشام اهالی روستاهای اطراف شهر درون محوطه میراث جهانی مستقر شدند که این موضوع نیز نگران کننده شده است؛ لذا می طلبد که حصارکشی محوطه تکمیل و بخش های تخریب شده و دیوارهای حصار بازسازی شوند و نظارت بیشتری بر روی حفاظت فیزیکی صورت پذیرد.

وی در خصوص سایت های مهم و تپه های تاریخی موجود در حاشیه رودخانه دز، گفت: احتمال تخریب طبیعی آن بر اثر نفوذ آب و سیلاب وجود دارد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش افزود: بر اثر طغیان رودخانه کرخه نیز محوطه های حاشیه کرخه دچار تخریب احتمالی شدند؛ علاوه بر این برخی گزارش مبنی بر اینکه، برای ایجاد سیل بند احتمالا از خاک سایتها و تپه های تاریخی اطراف مناطق در معرض سیلاب استفاده شده است، بدست ما رسیده که نگران کننده می باشد. از سوی دیگر با توجه به شسته شدن سطح محوطه های تاریخی برخی قاچاقچیان اشیاء با سوء استفاده از وضعیت فعلی احتمالا اقدام به حفاری های غیرمجاز می کنند.

درویشی همچنین در خصوص محوطه های تاریخی ایوان کرخه، محوطه مگرنات، محوطه بیت مشهود و آرامگاه های تاریخی اطراف شهرستان نیز ابراز نگرانی کرد

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: