bazarnews

کد خبر: ۵۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
درحالی جاده تحریم نفت ایران به سخت ترین گردنه خود رسیده است که راه اندازی بازارچه های مرزی فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی همانند یک راه نفوذ به کشورهای همسایه می تواند برای دور زدن تحریم ها راهگشا باشد.

با تشدید تحریم نفتی ایران، راه های جایگزین فروش نفت در این شرایط می تواند تا حد زیادی از صادرات نفت و فرآورده های نفتی را تضمین کند.

گفتنی است بر اساس لایحه بودجه درآمد عمومی دولت از محل فروش درآمدهای نفتی 149هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب درآمد نفتی حدود 24 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. گفتنی است، سال جاری فروش نفت 1.5 میلیون بشکه ای در هر روز، با نرخ 54 دلار و هر دلار 5700 تومان لحاظ شده است.

 اما با عدم تمدید معافیت های خریداران نفت ایران، بر چالش های فروش نفت خام افزوده شده است که البته یکی از راه های فائق امدن بر این چالش، اجرایی شدن مجدد طرح بازارچه های مرزی در زمینه فروش نفت خام و فرآورده های نفتی است.

در این رابطه علیم یارمحمدی نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگاراقتصادآنلاین گفت: راه افتادن بازارچه های مرزی از سه جنبه در اوضاع فعلی می تواند نسخه شفابخش شرایط اقتصادی باشد. نخست اینکه با راه افتادن این بازارچه های فروش فرآورده های نفتی، تا حدی می توان از بار تحریم نفت خام کم کرد. 

وی در ادامه افزود: اما مهم ترین کارکرد این بازارچه ها، ایجاد اشتغال و فضای امیدواری در میان مرزنشینان است. در عمل با دخالت 20 میلیون مرزنشین در فروش نفت خام و فرآورده های نفتی در مرزهای کشور، علاوه بر ارزآوری، می توان شرایط وخیم اشتغال را در این مناطق بهبود بخشید.

اما نکته سوم اینکه در حال حاضر قاچاق فرآورده های نفتی از مرزهای کشور، یکی از مسایل دغدغه آفرین در مجموعه وزارت نفت است که با راه افتادن این بازارچه ها و انتظام بخشی به فروش این محصولات با همکاری ارگانهای نظارتی می توان هم از میزان قاچاق کاست و هم بصورت قانونی، مرزنشینان را در سود این تجارت شریک کرد.

یارمحمدی اما با اعلام نارضایتی از فرآیند اجرایی شدن این بازارچه و تعلل در شروع کار این قطب های اقتصادی، گفت: در چنین شرایطی است که سازوکارهای جدید برای کاستن تبعات تحریم فروش نفت نیاز است اما متاسفانه با تعلل های صورت پذیرفته از سوی ارگان هایی همچون شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، استانداری های استان های مرزی، سفره مرزنشینان از این نعمت بی بهره است.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: