bazarnews

کد خبر: ۵۲۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
در شرایط کنونی تحریم نفت خام، تقویت صنایع پایین دست نفت با واگذاری اصولی به بخش خصوصی می تواند محصولات با ارزش افزوده بالاتر و معاف از تحریم را روانه بازارهای صادراتی کند.

با تشدید تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران، این روزها توجه اغلب کارشناسان اقتصادی به سمت توسعه صنایع پایین دست نفت جلب شده است. این در حالی است که دولت به دلیل حجم انبوه طرح های نیمه کاره، توان ورود به راه اندازی صنایعی همچون پتروشیمی را ندارد. از این رو به نظر می رسد واگذاری این طرح ها به بخش خصوصی می تواند راه چاره ای برای برون رفت وضعیت فعلی باشد. اما باید این موضوع را درنظر گفت که خصوصی سازی باید اصولی انجام شود و همچنین نباید با نقدهای تند نسبت به خصوصی سازی، این سنت پسندیده را نادیده گرفت.

در این رابطه محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین بیان داشت: با انتقاد از روند واگذاری‌های دولت به بخش خصوصی نمی‌توان از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌کاره خلاص شد. وی افزود: اگر درباره هر خصوصی‌سازی انتقاد داشته باشیم با این کار جلوی خصوصی‌سازی را می‌گیریم و دیگر نهادی جرات خصوصی‌سازی را به خودش نمی‌دهد.

به اعتقاد این عضو کمیسیون اقتصادی راهکار مبارزه با فساد در خصوصی‌سازی، بررسی مورد به مورد است. بهمنی در این خصوص گفت: باید بررسی شود که اگر در یک خصوصی‌سازی همچون پالایشگاه کرمانشاه، خطایی رخ داده از همان ابتدا مورد ارزیابی قرار گیرد و مشکلاتآن تماما توسط بازرسین کشف و برطرف شود و پس از آن اطلاع‌رسانی عمومی شود. نه اینکه از همان ابتدا مفاسد رخ داده بصورت جسته و گریخته رسانه‌ای شود.

در این صورت است که جامعه عمومی مطالبه می‌کند که خصوصی‌سازی پس گرفته شود و این به صلاح کوچک کردن دولت نیست. چراکه باید بررسی شود که خصوصی‌سازی انجام شده به نفع دولت بوده یا خیر.

وی در پاسخ به این سوال که بعضا کارشناسان ارزیاب یک بنگاه در حال واگذاری را کمتر از ارزش ذاتی اعلام کرده و یا زیان‌ده جلوه می‌دهند، گفت: رسیدگی و ارزیابی اقتصادی یک بنگاه کار چندان ساده‌ای نیست که بتوان به راحتی در خصوص نظر کارشناسان ارزیاب رای داد. برای مثال در یک کارخانه در حال واگذاری باید ارزیابی‌های مختلفی در خصوص ماشین‌آلات، زمین،نیروی انسانی و دارایی‌های متفاوت آن نظر داد. حال ممکن است در یکی از این نظرات خطایی رخ دهد و فسادی صورت پذیرد اما نمی‌توانیم کل مسئله خصوصی‌سازی را زیر سوال ببریم چراکه خصوصی‌سازی فی نفسه عمل شایسته و پسندیده‌ای است. منتهی اینکه در کشور ما بنگاه‌های اقتصادی بد خصوصی‌سازی شده و در اصل رهاسازی شده است.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: