bazarnews

کد خبر: ۵۲۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
براساس آخرین آمار رسمی منتشر شده، تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۲.۳۲ میلیارد نفر از مردم جهان در شبکه اجتماعی فیس‌بوک حضور فعال دارند تا این پلتفرم عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشور مجازی جهان را از آن خود کند.

با وجود این باید توجه داشت به همان نسبت که روزانه تعداد مشترکان فیس‌بوک اضافه می‌شود، بسیاری از کاربران هم از دنیا می‌روند و حساب آنها همچنان فعال می‌ماند. فیس‌بوک بواسطه الگوریتم‌هایی که برای پلتفرم خود تعریف کرده است به‌صورت دائم پیشنهاد دوستی با افراد مختلف را برای کاربران ارسال می‌کند و در این میان، معرفی حساب کاربری شخصی که از دنیا رفته است به یکی از اتفاقات ناخوشایند در این شبکه اجتماعی تبدیل شده است.

 به‌دنبال افزایش نارضایتی‌های کاربران در این زمینه، این شبکه اجتماعی هفته گذشته به مشترکان خود قول داد به گونه‌ای از فناوری هوش مصنوعی بهره ببرد تا از این پس صفحاتی که صاحبان آنها از دنیا رفته‌اند برای دیگر کاربران معرفی نشوند و به عبارت دیگر، کاربران بعد از این از سوی مردگان پیشنهاد دوستی نداشته باشند. ولی به نظر شما این ادعا تا چه اندازه می‌تواند محقق شود؟

هوش مصنوعی در خدمت مردگان

شرکت فیس‌بوک از سال‌ها قبل فناوری هوش مصنوعی را در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار داد و بخصوص، از زمان انتشار گسترده اخبار جعلی و گمراه‌کننده در این شبکه اجتماعی، مدیران فیس‌بوک تلاش کردند با توسعه هرچه بیشتر فناوری مذکور جلوی درج و انتشار گسترده این قبیل اخبار را بگیرند. این پلتفرم هم‌اکنون تلاش می‌کند به شکل بهتر از فناوری مذکور بهره ببرد و در این میان قرار است فناوری اختصاصی که در شرکت فیس‌بوک توسعه یافته است قابلیت تشخیص حساب‌های کاربری درگذشتگان را داشته باشد. این حساب‌های کاربری وضعیت‌های متفاوت دارند و فیس‌بوک با الگوریتم‌های مختلف بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد تا از فوت صاحب آن اطمینان حاصل کند. در برخی موارد کاربران گزارش‌هایی را مبنی بر فوت صاحب یک حساب کاربری منتشر می‌کنند و با وجود این بزرگترین شبکه اجتماعی که در سیاست‌های خود پافشاری فراوان بر حفظ حریم شخصی دارد، حساب‌های مذکور را به طور کامل کنار نمی‌گذارد و اطلاعات آن را در سرورهای خود نگه می‌دارد.

از جمله قابلیت‌هایی که برای فیس‌بوک در نظر گرفته شده یادآوری اتفاقات گذشته است و به‌عنوان مثال تصاویر یا مطالب خاصی که در یک روز بخصوص به اشتراک گذاشته‌اید، به‌صورت خودکار توسط این شبکه اجتماعی یادآوری می‌شود تا خاطرات شما زنده شود. این سرویس برای دوستان و بستگان شخصی که از دنیا رفته است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و زمانی که فیس‌بوک به‌صورت خودکار عکس‌ها یا تصاویر ویدئویی مشترک با شخص درگذشته را منتشر می‌کند، خاطرات مختلف با آنها زنده می‌شود.

ولی اگر به دقت نگاه کنیم متوجه می‌شویم که سرویس مذکور می‌تواند برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد. با توجه به اینکه حساب‌های کاربری برای همیشه باقی می‌مانند و امکان مشاهده آنها توسط دیگر کاربران هم فراهم می‌شود، فیس‌بوک به فکر استفاده از دیگر الگوریتم‌ها افتاده است تا مشترکان خود را مکدر نکند. این اتفاق پس از آن جدی شد که بسیاری از کاربران پیشنهاد دوستی از جانب فیس‌بوک با اشخاصی که از دنیا رفته‌اند را بارها مشاهده کردند و نارضایتی خود را به اشتراک گذاشتند.

در همین راستا این شبکه اجتماعی این هفته در وبلاگ رسمی خود توضیح داد: «زمانی که اطلاعات یک حساب کاربری یادآوری می‌شود، ما از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم تا عکس‌ها یا ویدئوهایی که می‌تواند کاربران را ناخرسند کند به نمایش نگذاریم. فناوری جدید ما به گونه‌ای توسعه یافته است تا پیشنهاد دوستی با شخصی که از دنیا رفته است را برای دیگر کاربران مطرح نکنیم و اطلاعات حساب کاربری درگذشتگان را به یاد نیاوریم». «شریل سندبرگ» مدیر عملیاتی فیس‌بوک همچنین در ادامه توضیح داد که او و همکارانش تلاش‌های شبانه روزی انجام می‌دهند تا هرچه سریع‌تر یک قبرستان مجازی برای خود طراحی کنند و با اضافه کردن حساب کاربری تمامی درگذشتگان به این قبرستان، دوستی با آنها را به کاربران زنده پیشنهاد ندهند.

یادآوری خاطرات ناخوشایند

سندبرگ در مطلبی که روی وبلاگ رسمی فیس‌بوک به اشتراک گذاشت، هوش مصنوعی را ضامن ادامه حیات این شبکه اجتماعی دانست و اعلام کرد تمام سرویس‌های فیس‌بوک را به این فناوری متصل خواهد کرد.

گفتنی است فیس‌بوک به کمک هوش مصنوعی قابلیتی را با عنوان «تکریم و احترام» توسعه می‌دهد تا از این طریق جلوی مرور خاطرات ناخوشایند را برای کاربران خود بگیرد. این قابلیت به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند محتوای منتشر شده در زمان حیات صاحب حساب کاربری را تحلیل کند و هر زمان که او از دنیا رفت، این اطلاعات را به دقت طبقه‌بندی کند تا فقط مطالبی که احساس خوشایند در اطرافیان ایجاد می‌کند یادآوری شود. قابلیت دیگری که در این زمینه پیش‌بینی شده است هوشمندتر شدن بخش «مخاطبان قدیمی» است. براساس این قابلیت هر کاربر در زمان حیات خود گروه‌های مختلف دوستان را انتخاب می‌کند تا زمانی که از دنیا رفت، یادآوری اطلاعات باقیمانده برای بازماندگان هوشمندانه‌تر انجام شود.

از دنیا رفتن کاربران فیس‌بوک همواره یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌ روی این شرکت بوده است. در سال 2014 میلادی این شرکت مجبور شد پس از راه‌اندازی قابلیت «مرور سال گذشته» که به‌صورت خودکار ویدئویی را از عکس‌های کاربران تولید می‌کرد و به اشتراک می‌گذاشت، عذرخواهی کند. این سرویس انواع ویدئو کلیپ‌های مختلف را ایجاد می‌کرد و در بین آنها عکس‌های مشترک با درگذشتگان و انتشار آنها ناخرسندی کاربران را باعث شده بود. «اریک مِیر» یکی از توسعه‌دهندگان وب در شرکت فیس‌بوک روی وبلاگ رسمی این شرکت توضیح داد که چندی پیش فیس‌بوک تصویر او در کنار دخترش ربِکا که سال 2014 میلادی از دنیا رفت را به‌صورت خودکار به نمایش گذاشت و تماشای این تصویر را به او یادآوری کرد. او گفت:‌ «فیس‌بوک تصاویری که در چند سال گذشته به اشتراک گذاشته بودم را مرور کرد و سرانجام به من یادآوری کرد که عزیزترین شخص زندگی را از دست داده‌ام. هنوز در شوک این اتفاق به سر می‌برم و باید به همراه همکاران الگوریتم‌های موجود را طوری توسعه دهم که این اتفاق برای دیگر کاربران نیفتد.»

در اتفاق تازه‌تر، فیس‌بوک در یک دادگاه که بررسی پرونده قضایی در آن سه سال به طول انجامید، شکست خورد. براساس این پرونده به‌صورت رسمی درخواست شده بود پیام‌های خصوصی دختر 15 ساله که سال 2012 میلادی در ایستگاه قطار برلین کشته شد قابل دسترس باشد. مادر این دختر با تشکیل پرونده قضایی اعلام کرده بود که قصد دارد پیام‌های خصوصی در این حساب کاربری را مشاهده کند تا مشخص شود چه کسی پیش از قتل او را مورد آزار و اذیت قرار داده و در نهایت او را کشته است. دادگاه عالی آلمان در نهایت به این نتیجه رسید که نامه‌ها و پیام‌های مجازی می‌توانند در قالب ارثیه به بازماندگان تعلق یابند و به همین خاطر فیس‌بوک باید این اطلاعات را در اختیار خانواده دختر قرار دهد. به هر حال، بزرگترین شبکه اجتماعی جهان این روزها تلاش‌های فراوان می‌کند تا کاربران مرده را از زنده تشخیص دهد و هنوز بدرستی مشخص نشده است فعالیت‌ها و اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، تا چه اندازه موفق بوده است.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: