bazarnews

کد خبر: ۵۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸
منابع خبری روز جمعه از وقوع چند انفجار و تیراندازی در سریلانکا خبر داده‌اند.

رسانه‌های محلی سریلانکا روز جمعه از وقوع ۳ انفجار در شهر «کالمونای» خبر داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است این انفجارها در بخش شرقی این کشور و در جریان یک عملیات ضدتروریستی صورت گرفته است.

سریلانکا اخیراً صحنه حمله تروریستی گروه تروریستی داعش بود. بمب‌گذاری در سه کلیسا و چهار هتل‌ سریلانکا هفته پیش به جان باختن بیش از ۳۵۰ نفر و زخمی شدن حدود ۵۰۰ تن دیگر منجر شد. ۳۸ نفر از کشته‌شدگان دارای ملیّت‌ خارجی بودند.

تا کنون هزاران مسلمان به‌دلیل هراس از انتقام‌جویی از حملات داعش، بازداشت‌شدن و پاک‌سازی‌های امنیتی، سریلانکا را ترک کرده‌اند.

آخرین اخبار از سراسر جهان/ وقوع انفجار و تیراندازی در سریلانکا

۱۸ ماه حبس برای شهروند روس به جرم جاسوسی در آمریکا

دادگاهی در آمریکا یکی از شهروندان روسیه که به تلاش برای نفوذ در گروه‌های جاسوسی در آمریکا متهم شده را به ۱۸ ماه حبس محکوم کرد.
یک دادگاه فدرال در آمریکا «ماریا بوتینا»، شهروند روسیه که به تلاش برای نفوذ در گروه های سیاسی در آمریکا متهم شده را به تحمل ۱۸ ماه حبس محکوم کرد.

اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف. بی. آی) تیرماه سال گذشته این زن ۳۰ ساله را به اتهام همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و تلاش برای نفوذ به حلقه نزدیکان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، بازداشت کرد.

بوتینا متهم است از طریق نفوذ در سازمان‌هایی مانند «انجمن ملی اسلحه» تلاش کرده در جهت پیشبرد منافع روسیه عمل کند. او چندی بعد اتهاماتش را پذیرفت.

مسکو در واکنش به گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه بوتینا اتهامات وارده را پذیرفته، گفته است که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا این فرد را تحت فشار قرار داده‌اند.

آخرین اخبار از سراسر جهان/ وقوع انفجار و تیراندازی در سریلانکا

الجعفری: ترکیه بیش از چند برابر "جولان" را از خاک سوریه اشغال کرده است

رئیس هیأت مذاکره کننده دولت سوریه در دوازدهمین نشست روند آستانه گفت که مقابله با تروریسم و بازگشت امنیت به استان ادلب محور گفت‌وگوهای این دور از مذاکرات آستانه بود.
«بشار الجعفری»، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیأت مذاکره‌کننده سوریه در مذاکرات آستانه بر خروج نیروهای «غیر قانونی» و «اشغالگر» از خاک این کشور تأکید کرد.

او جمعه (ششم اردیبهشت) طی نشست خبری خود بعد از پایان دوازدهمین نشست مذاکرات آستانه در شهر «نورسلطان»، پایتخت قزاقستان گفت که «همه نیروهایی که بدون درخواست دولت سوریه وارد خاک این کشور شده‌اند، غیر قانونی هستند و باید اراضی سوریه را ترک کنند».

او با بیان اینکه ترکیه شش هزار کیلومتر مربع یعنی چهار برابر مساحت جولان اشغالی سوریه را از شمال این کشور به اشغال خود درآورده است، تأکید کرد که دمشق امیدوار است که اظهارات طرف‌ها به ویژه طرف ترکیه‌ای به مرحله عمل و اجرا برسد. الجعفری گفت اشغالگری ترکیه در سوریه در حالی است که آنکارا مدعی حفظ تمامیت ارضی این کشور است.

الجعفری گفت که «ما واقعیت را آنچنان که هست، می‌گوییم، طرف ترکیه‌ای در حال احداث دیواری در جنوب شهر منبج است تا این شهر را از استان حلب جدا کند».

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل همچنین گفت که طرف‌های حاضر در دور جدید مذاکرات آستانه که به میزبانی قزاقستان برگزار شد، بر این نکته اصرار داشتند که مقابله با تروریسم در این دوره «بند اصلی» مذاکرات باشد.

به گزارش سانا، بشار الجعفری با تلاش گروه‌های تروریستی جهت حمله شیمیایی در استان ادلب اشاره کرد و گفت که «اطلاعات به دست آمده حکایت از آن دارد که ترکیه ده‌ها موشک‌انداز به تروریست‌ها در سوریه داد و تلاش دارد با حملات شیمیایی در ادلب، دولت سوریه را به انجام این حملات متهم کند».

او «معضل» مذاکرات صلح سوریه معروف به روند آستانه را طرف‌ ترکیه‌ای و عدم جدیت آنکارا در اجرای تعهدات خود دانست.

رئیس هیأت سوری در مذاکرات روند آستانه همچنین گفت که اوضاع استان و شهر ادلب یکی دیگر از محورهای مذاکرات دیروز و امروز نشست نورسلطان (آستانه سابق) بود.

بشار الجعفری گفت که گروه تروریستی القاعده ریشه و اصل همه گروه های تروریستی در سوریه است و استخبارات ترکیه (میت) چند روز پیش نشستی را برای این گروهک‌ها ترتیب داده بود. او گفت که این نشست با حضور نیروهای میت در شهر مرزی «آطمه» سوریه در نزدیکی ریحان‌لی ترکیه برگزار شده است.

او گفت که «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه در نشست امروز آستانه درباره مداخلات آمریکا در شمال سوریه هشدار داد که دوستان و متحدان سوریه از وجود نقشه‌های آمریکا در سوریه خبر دارند و دمشق هرگز اجازه نخواهد داد کسی خاک این کشور را تجزیه کند.

نماینده دائم سوریه همچنین از کارشکنی آمریکایی‌ها در عدم اجازه بازگشت به سوری‌های ساکن اردوگاه آوارگان «الرکبان» انتقاد کرد و گفت که بنا به گفته سازمان ملل، ۹۵ درصد ساکنان این اردوگاه تمایل دارند به مناطق تحت کنترل دولت سوریه برگردند.

کشورهای ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورها ضامن روند آستانه جهت دست‌یابی به راه حل در بحران سوریه و بازگشت امنیت و ثبات به این کشور، سلسله گفت‌وگوهایی را با مشارکت برخی از کشورهای منطقه و معارضان دولت سوریه طی سال‌ها گذشته داشته‌اند. قرار شده است در مذاکرات آتی که لبنان و عراق نیز در مذاکرات مذکور شرکت کنند.

آخرین اخبار از سراسر جهان/ وقوع انفجار و تیراندازی در سریلانکا

آمریکا وزیر خارجه ونزوئلا را تحریم کرد

دولت آمریکا روز جمعه در ادامه سیاست‌های براندازانه‌اش در ونزوئلا، وزیر خارجه این کشور را تحریم کرد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز جمعه در ادامه سیاست‌های ستیزه‌جویانه علیه دولت «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا نام «خورخه آریزا»، وزیر امور خارجه این کشور آمریکای لاتین را تحریم کرد.

خزانه‌داری آمریکا علاوه بر این نام «کارول پادیلا»، قاضی ونزوئلایی را هم به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» بعد از حمایت از ریاست‌جمهوری خودخوانده «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید کرده است.

خزانه‌داری آمریکا در ماه‌های گذشته چندین دور تحریم علیه بخش نفت و مقام‌های ونزوئلا اعمال کرده است. دولت آمریکا همچنین در اقدامی مغایر با عرف بین‌الملل، میلیاردها دلار از دارایی‌های نفتی ونزوئلا را مصادر کرده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند تحریم‌ها علیه ونزوئلا تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضربه زده است.

آخرین اخبار از سراسر جهان/ وقوع انفجار و تیراندازی در سریلانکا

صبر روسیه در قبال مسئله ادلب به پایان رسیده است

نماینده دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل گفت گروه‌های شبه‌نظامی هم‌چنان بی‌توجه به آتش‌بس در حال نابود کردن زیرساخت‌های ادلب هستند.
علی‌رغم آن‌که ترکیه اطمینان داده است تروریست‌های تکفیری را از ادلب بیرون می‌کند، روسیه این هفته هشدار داد در قبال حضور این افراد در ادلب کاسه صبرش در حال لبریز شدن است.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، «ولادیمیر سافرونکوف» نماینده دائم روسیه، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه هشدار داد گروه‌های شبه‌نظامی هم‌چنان در سوریه فعالیت می‌کنند.

سافرونکوف گفت: «شرایط در سوریه هم‌چنان پرتنش است. شبه‌نظامیان گروهک "هیأت تحریر الشام" حمله به نیروهای دولتی را متوقف نکرده‌اند. آن‌ها بی‌وقفه حملات علیه زیرساخت‌های شهری را ادامه می‌دهند. انسان‌های صلح‌طلب می‌میرند».

وی افزود وضعیت ادلب پایدار نیست و خطری برای سوریه و منطقه محسوب می‌شود.

سخنان سافرونکوف یک روز پیش از دیدار مقامات روسیه، ایران و ترکیه با محوریت سوریه در شهر «آستانه» قزاقستان که به «نورسلطان» تغییر نام داده است، بیان شد.

نیوز ویک به نقل از یک روزنامه سوری نوشت، «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه روسیه در «دمشق» گفت این ملاقات با هدف «یافتن راه‌حل برای وضعیت کلی سوریه و به‌طور ویژه در ادلب که سازمان تروریستی «النصره» اغلب مناطق آن‌ را کنترل می‌کند» انجام شد.

طبق توافق میان «آنکارا» و «مسکو» در اواسط سپتامبر سال گذشته میلادی، ترکیه قبول کرد منطقه حایل خلع‌سلاح‌شده‌ای را ایجاد کرده و جنگ‌جویان افراطی نظیر گروهک هیأت تحریر‌ الشام که تحت‌حمایت القاعده قرار دارد، از منطقه بیرون کند و از وقوع حمله به نیروهای دولتی سوریه و زیرساخت‌های این کشور جلوگیری کند.

آخرین اخبار از سراسر جهان/ وقوع انفجار و تیراندازی در سریلانکا

روسیه، ایران و ترکیه به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان را محکوم کردند

ایران، ترکیه و روسیه در پایان نشست مشترک در آستانه درباره سوریه یک بیانیه مشترک صادر کردند و در آن به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی را محکوم کردند.
روسیه، ترکیه و ایران با انتشار یک بیانیه مشترک به رسمیت شناخته شدن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این بیانیه بعد از نشست مشترک کشورهای تضمین کننده آتش بس در سوریه(تهران، مسکو و آنکارا) که در آستانه(نورسلطان) در قزاقستان در حال برگزاری است صادر شده است.

این نشست از روز پنج شنبه در حال برگزاری است.

در این بیانیه 12 بندی آمده است؛ ایران، روسیه و ترکیه بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه در چارچوب منشور سازمان ملل تاکید می‌کنند.

*در این چارچوب، روسیه، ایران و ترکیه قویا تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی را محکوم می‌کنند.

*کشورهای فوق توافق کردند که مشورتهایی درباره اوضاع شمال شرق سوریه انجام دهند و در این چارچوب تاکید می‌کنند که امنیت و ثبات در منطقه فقط برپایه حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه حاصل خواهد شد.

*در این نشست جزئیات مربوط به تنش زدایی در ادلب مورد بازنگری قرار گرفت و بر یادداشت تفاهم 17 سپتامبر 2018 و اجرای کامل این توافق برای ثبات ادلب از جمله گشت‌زنیهای مشترک ایران، روسیه و ترکیه تاکید شد. طرفین همچنین نگرانیهای خود را از سازمان تروریستی «هیات تحریر الشام» و افزایش کنترل این سازمان بر منطقه بیان کردند و بر هماهنگی و اقدامات مشترک برای حذف کامل داعش، جبهه النصره و دیگر گروههای تروریستی در منطقه تاکید کردند.

*طرفین در این بیانیه تاکید کردند که راه حل بحران سوریه فقط سیاسی و با هدایت خود سوریها و همچنین در چارچوب روند سیاسی سازمان ملل و قطعنامه 2254 باید صورت گیرد.

*طرفین همچنین بر لزوم همکاری با «گئر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و مشورت با وی درباره جزئیات این دیدارها در هماهنگی با گفتگوهای ملی سوریه در سوچی تاکید کردند.

* صادرکنندگان این بیانیه همچین از عملیاتهای متقابل در آزادی بازداشتیهای یکدیگر در نوامبر 2018 و فوریه 2019 در چارچوب «کارگروه احترام متقابل» استقبال کردند و خواستار ادامه این تلاشهای برای ایجاد اعتماد متقابل و ایجاد شرایط لازم برای پیشبرد روند سیاسی در چارچوب مذاکرات آستانه شدند.

* در ادامه این بیاینه طرفین بر نیاز به تداوم ارسال کمکهای بشردوستانه به همه سوریها در سرتاسر این کشور بدون هیچ پیش شرطی تاکید کردند و از جامعه بین المللی به ویژه سازمان ملل خواستند که تلاشهایش را برای کمک به مردم سوریه افزایش دهند.

* ایران، ترکیه و روسیه همچنین به نیاز برای ایجاد شرایطی برای تسهیل بازگشت امن آوارگان و پناهجویان به سرزمینهای خود در سوریه و همچنین بر حق آنها برای بازگشت تاکید کردند و از جامعه بین المللی نیز خواستند که همه شرایط لازم در این زمینه را تامین کنند.

* طرفین همچنین درباره افزایش تعداد ناظران در مذاکرات آستانه شدند و درباره دعوت از همسایگان سوریه از جمله عراق و لبنان برای پیوستن به چارچوب آستانه توافق کردند.

* در این بیانیه همچنین از «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور سابق قزاقستان که باعث آغاز این روند شد تشکر کردند.

* روسیه ایران و ترکیه در این بیانه همچنین درباره برگزاری دور بعدی مذاکرات با همین فرمت در جولای 2019 توافق کردند.

 

فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: