bazarnews

کد خبر: ۵۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸
آنچه از تریبون‌های نمازجمعه‌ به گوش رسید
ائمه جمعه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه به لغو معافیت‌های نفتی ایران توسط آمریکا اشاره کردند و گفتند این خواب آمریکا تعبیر نخواهد شد.

بعد از تروریست خواندن سپاه پاسداران از سوی آمریکا، لغو معافیت‌های نفتی ایران جنجال دیگری به پا کرد. واکنش ها به حدی بود که برخی پیشنهاد دادند که بستن تنگه هرمز باید به عنوان راهکار مقابله به مثل با این اقدام مقامات کاخ سفید در دستورکار قرار گیرد.

پرداختن به این موضوع امروز از محورهای مشترک خطابه‌های ائمه جمعه در سراسر کشور بود. مثلا امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران با اشاره به لزوم تلاش برای افزایش تولید در کشور گفت: پاس داشتن روز کارگر یعنی ارزش کار را اعلام کردن و متوجه شدن و کشور را از رخوت و بی‌حالی و تن‌پروری و عیاشی نجات دادن.

امامی کاشانی در بخشی دیگر از سخنانش به دشمنی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «در چهل سال گذشته اگر کمک امام زمان (عج) به امام و امت و نظام جمهوری اسلامی نبود، دشمنان ریشه ما را می‌کندند. امام زمان (عج) از ما درخواست داشته است که راه خدا را طی کنیم تا شامل لطف الهی بشویم. ما باید حقوق را رعایت کنیم و وظایف خود را بشناسیم و ببنیم در چه کشوری هستیم و این را باید بفهمیم و درک کنیم. آن وقت برای خدمت به مردم ارزش بسیاری قائل خواهیم شد. آن وقت سرمایه‌ها در کشور به کار خواهند افتاد و به دلیل اینکه سودمان کم است، سرمایه را از کشور خارج نخواهیم ساخت و به کشورهای دیگر نخواهیم برد.»

آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز از جمله افرادی بود که در خطبه‌هایش به موضوع لغو معافیت‌های نفتی ایران اشاره کرد. او گفت: «استکبار جهانی یک بیانیه صادر کرد که معافیت کشورهایی که از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرده بود را دیگر تمدید نخواهد کرد و هرکسی که از ایران نفت بخرد باید رابطه مالی و ارتباطی خود را با ایالات متحده قطع کند. آمریکا در این بیانیه دو حرف هم زده بود؛ نخست اینکه وقتی نفت ایران از بازار جهانی حذف شود، عربستان و امارت، دو گاو شیرده آمریکا وعده داده‌اند که تولید نفت خود را زیاد کرده و کمبود نفت ایران را جبران کنند. حرف دوم این بیانیه هم این بود که آمریکا در تلاش است تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما بازار جهانی تحمل حذف نفت ایران را ندارد»

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز نیز از این اقدام آمریکا به عنوان خوابی که تعبیر ندارد یاد می‌کند. او گفت: خواب آمریکا در به صفر رساندن فروش نفت ایران هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد و همانطور که رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران فرمودند جمهوری اسلامی ایران هر مقدار که لازم باشد نفت صادر می‌کند.

و ادامه داد:«همان طور که آمریکا در پنج دهه اخیر همیشه شکست خورده و با یک برگشت به گذشته می‌توان به شکست‌هایش در در جنگ ویتنام، عملیات نظامی آمریکا در طبس، افغانستان، عراق، لیبی و یمن اشاره کرد، قطعاً در این مرحله نیز با شکست روبه رو خواهد شد.»

امام جمعه تبریز در ادامه با محکوم کردن نقض حقوق بشر آل‌سعود در کشتن ۳۷ عربستانی گفت: همه دیدیم که با چه وقاحت این جوانان را به شهادت رساندند، دولت عربستان در اقدام جدید و ضد حقوق بشر ۳۲ شیعه و ۵ سنی را اعدام کرد به طوریکه آل سعودی‌ها همواره سعی کرده‌اند تا نیروهای شیعه را حذف کنند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج نیز گفت: آن‌ها (آمریکایی‌ها) ایران را تهدید به صفر شدن صادرات نفتی می‌کنند ولی باید این نکته را بدانند که همان‌طور که رهبری فرمودند؛ ملت ایران مقابل دشمنان ساکت نمی‌نشینند و چون کوه ایستاده است. او ادامه می‌دهد: هدف آن‌ها از بین بردن منبع اصلی درآمدی ایران است، گزافه بودن این اهداف از بسیاری جهات قابل‌بحث است ازآنجایی‌که میزان عرضه و تقاضا به لحاظ اقتصادی مهم است آن‌ها وقتی می‌توانند صادرات نفتی ما را به صفر برسانند که عرضه نفت در دنیا آن‌قدر زیاد باشد که اگر از ایران نخریدند بتوانند تقاضاها را پاسخگو باشند. طبق نظر کارشناسان اگر صادرات نفت ایران صفر شود دنیا روزی دو میلیون بشکه نفت کم می‌آورد. این عمل قیمت نفت آمریکا را بالا می‌برد و اقتصاد این کشور را با مشکل مواجه می‌کند.

معضلی به نام سیل

گرچه در میان موج خبرهای مختلف، اخبار سیل نسبت به قبل کمرنگ تر شدند اما هنوز کمک رسانی به مناطق سیل زده از مهمترین مشکلات کشور محسوب می شود. مردمی که در رنج به سر می‌برند و هر روز در معرض مشکلات بیشتر قرار می‌گیرند. آیت‌الله بوشهری امام جمعه قم در خطبه‌های این هفته خود با اشاره به وقوع سیل در ابتدای سال جاری در برخی از استان‌های کشور گفت: اقشار مختلف مردم ما از نظامی‌ها و دانشگاهیان و حوزویان برای امداد رسانی به سیل زدگان وارد میدان شدند و به فرموده رهبری سیل حضور مردم در برابر سیل ویرانگر به میدان آمدند.

او با بیان اینکه با فرا رسیدن فصل تابستان یکی از مشکلات سیل زدگان گرما است، افزود: باید امکانات لازم در زمینه وسایل سرمایشی برای کسانی که در چادرها به سر می‌برند فراهم شود و دولت نیز باید تمام تلاش خود را برای مردم سیل زده به کار ببندد چرا که آنها تمام هستی خود را از دست داده‌اند و برخی‌ها تنها یک دست لباس بر تن دارند. یکی از مشکلات جدی سیل زدگان موضوع مسکن است چرا که برخی از منازل آنان دیگر قابل سکونت نیست

 

امام جمعه شیراز: اگر نفت نفروشیم آب از آب تکان نمی‌خورد

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: سهم نفت را در بودجه کشور به یک حدی رسانده‌ایم که اگر نفت نفروشیم آب از آب تکان نمی‌خورد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز در خطبه‌های نمازجمعه شیراز، با اشاره به اوج رساندن تحریم‌ها توسط آمریکا است گفت: مردم ایران باورشان این است که خداوند روزی‌رسان بوده، نه ترامپ و غیرترامپ، این باور همچنان درون ما وجود دارد.

وی بیان کرد: آمریکا بداند در موضوع تحریم نفتی کاره‌ای نیست و به فرموده رهبرمعظم انقلاب هر قدر و به هر کس بخواهیم نفت خود را می‌فروشیم و آمریکا نیز هیچ غلتی نمی‌تواند بکند.

خطیب جمعه شیراز همچنین با بیان اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان و دهه تکریم مساجد هستیم تصریح کرد: باید طوری برنامه‌ریزی شود که مساجد برای این ماه پرفضیلت و یک ماه عبادت و بندگی خدا آماده شوند و اگر مسجدی نیز نیاز به مرمت و بازسازی دارد این مهم نیز انجام شود.

دژکام با تاکید بر توسعه و افزایش امور خیر در مساجد گفت: باید محوریت مسجد را برای عبادت، خدمات اجتماعی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی قرار داد، مساجد در این زمینه می‌توانند نقش کلیدی داشته باشند.

امام جمعه شیراز همچنین خواستار شبکه‌ای شدن ارتباط مساجد در مناطق مختلف شیراز شد و گفت: یک مسجد ممکن است تاثیری در منطقه نداشته باشد اما اگر مساجد زنجیره‌ای باشند می‌توانند برای رساندن مسائل و مشکلات منطقه به گوش مسئولان و برطرف کردن آن تاثیرگذار باشند.

 

امام جمعه موقت قزوین: آمریکا در برابر با ایران در تمام زمینه‌ها محکوم به شکست است
امام جمعه موقت قزوین گفت: آمریکا و ایادی مستکبران بدانند امروز ایران اسلامی در اوج اقتدار است و آمریکا در برار با ایران محکوم به شکست است.

حجت‌الاسلام علی قابل در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قزوین اظهار داشت: آمریکا و ایادی مستکبران بدانند امروز ایران اسلامی در اوج اقتدار است و آمریکا در برار با ایران محکوم به شکست و فناست.

وی افزود: زمانی که ایران 37 میلیون جمعیت داشت و عوامل نفوذی نیز با استکبار همکاری می‌کردند، تن به مذاکره ندادیم؛ امروز که پشت دیوار اسرائیل هستیم هرگز به این ذلت تن نمی‌دهیم.

امام جمعه موقت قزوین بیان کرد: امروز شاهد تحریم‌های مستکبران هستیم و نفت ما را به شدت تحریم کرده‌اند، ولی آمریکا در این مورد نیز شکست خواهد خورد چراکه ایران به اندازه نیاز خود می‌تواند نفت خود را بفروشد و کشور را اداره کند.
قابل با اشاره به هفته عقیدتی سپاه از زحمات آنها تشکر و تصریح کرد: ارکانی که برای فعالیت‌های دینی رسالت دارند تاکنون خوب عمل کرده‌اند و اگر مظاهر دینی تاکنون حقظ شده ناشی از کارهای انجام شده است اما انتظار داریم تلاش‌ها بیشتر شود تا نسل جوان قربانی اهداف استکباری نشود.

وی با بیان اینکه امروز دشمن تصمیم گرفته جامعه ما را از تقوی دور کند خاطرنشان کرد: دشمن در این زمینه تا حدودی هم موفق شده است ولی اما باید مراقب باشیم و نگذاریم برنامه‌های ضد فرهنگی غرب در جامعه ریشه بدواند.

امام جمعه موقت قزوین عنوان کرد: امروز وضعیت حجاب در جامعه خوب نیست هر چند رهبری فرمودند ابتدا تذکر لسانی داده شود اما به نظر می‌رسد این تذکر برای عده‌ای کافی نیست چون برخی با برنامه دنبال بی‌حجابی هستند.

قابل همچنین با اشاره به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم بیان کرد: : ماه شعبان ماه آماده شدن برای میهمانی خداوند است؛ حال که در آستانه ماه رمضان هستیم باید مساجد را آماده کنیم و جوانان را به یاد خدا بیندازیم و به استقبال این ماه مبارک برویم.

وی با اشاره به سالروز شکست خفت بار آمریکا در طبس گفت: خداوند متعال همیشه پشت این ملت و نظام مقدس است و ما در این روز ب عینه شاهد معجزه خدا بودیم که چگونه شنها متجاوزان را ساقط کرد.

امام جمعه موقت قزوین اعدام 37 نفر در کشور عربستان را نشانه خوی ددمنشانه این رژیم دانست و بیان کرد: در این ایام خبر اعدام 37 نفر در عربستان منتشر شد اما حقوق بشر آمریکایی هیچ عکس‌العملی نشان نداد چون آنها بنده پول و زور هستند و چهره واقعی آمریکا جنگ طلبی است.

قابل خواستار ادامه کمک رسانی به سیل زدگان توسط مردم شد و گفت: مردم خیر و باخدای ایران اسلامی همیشه در مشکلات و سختی‌ها پشتیبان هموطنان بوده‌اند و اینبار نیز عظمت و رأفت خود را نشان دادند.

امام جمعه اراک: حضور موثر در حوزه تولید و استقلال اقتصادی مقابله با تحریم دشمن است
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: حضور موثر در حوزه تولید و استقلال اقتصادی ضرورت مقابله با تحریم دشمن است.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اراک در مصلی بیت المقدس این شهر با اشاره به فرارسیدن هفته کارگر و نقش مهم کارگران در جامعه اظهار داشت: کارگران متخصص و متعهد، محوریت امور در زنجیره تولید را به دست دارند و هر چه کارگران تعهد و تخصص بیشتری داشته باشند، کیفیت خدمات نیز به همان میزان افزایش می‌یابد.

وی افزود: بنابراین باید گفت گردش چرخ‌های اقتصادی کشور در شرایط کنونی با بردباری، ذکاوت و هوشیاری بدنه اقتصادی کشور و مدیریت و راهبرد درست و صحیح امور ممکن است، بنابراین تربیت و آموزش نیروی انسانی کارآمد و دلسوز باید اولویت اصلی برنامه‌های اقتصادی کشور قرار گیرد.

دری نجف‌آبادی تصریح کرد: توسعه پایدار، بالا رفتن نرخ بهره‌وری و تولید ناخالص ملی و ارزش افزوده بالا تنها با سرمایه‌گذاری در بخش تولید میسر می‌‌شود که البته بالندگی این بخش وابسته به سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش نیروی انسانی متخصص و متعهد و کارآمد است.

وی اضافه کرد: هفته کار و کارگر بهترین فرصت برای تشریح مقام کارگر از نگاه دین اسلام و آموزه‌های دینی است زیرا اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و به ویژه پیامبر اعظم(ص) بر دستان کارگران را بوسه می‌زدند چرا که یکی از ابعاد جهاد در راه خدا کار، تلاش، ایجاد اشتغال و در نهایت و رونق اقتصادی در جوامع اسلامی است، بنابراین ملت ایران باید با تقویت انگیزه‌های دینی و معنوی خود نسبت به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند.

امام جمعه اراک با اشاره به تحریم‌های دشمنان گفت: در حال حاضر، که دشمنان اسلام تحریم و تهدیدهای اقتصادی خود را بر علیه نظام جمهوری اسلامی به بالاترین سطح ممکن رسانده‌اند، ملت ایران وظیفه دارند با تمام وجود در جبهه اقتصادی حضور موثر داشته باشند چرا که اگر قرار است ملت در صحنه بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد باید در طراحی، تولید بهینه، صادرات، کاهش واردات و تامین نیازهای داخلی خود سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد: استان مرکزی با برخورداری از 3 هزار واحد صنعتی یک استان کارگری محسوب می‌شود و باید از این ظرفیت عظیم در راستای توسعه همه جانبه کشور استفاده کرد این در حالی است که مقام معظم رهبری امسال را با عنوان رونق تولید نامگذاری فرمودند و آحاد جامعه باید در تحقق این تدبیر معظم‌له بسیج شوند که در این راستا، کشورهای همسایه ایران همچون عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان و سوریه از بازارهای بسیار ارزشمندی برخوردار هستند که باید از تولیدات ایرانی تغذیه شوند.

دری نجف‌آبادی بیان کرد: مشکلات اقتصادی ایران اسلامی مسائل پیچیده‌ای نیست و با برنامه‌ریزی می‌توان تولید ناخالص ملی را چندین برابر کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با اشاره به در پیش بودن 12 اردیبهشت‌ماه و روز معلم گفت: تربیت نسل علم گرا، خلاق، با تقوا و خوداتکا باید سرلوحه امور وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد زیرا آموزش و پرورش ترسیم کننده مسیر پیشرفت کشور در حوزه تربیت نیروی انسانی کارآمد و آینده‌ساز است.

وی افزود: جوانان و نوجوانان، بزرگترین سرمایه کشور هستند و آموزش و پرورش باید برای تربیت این قشر از جامعه، برنامه‌ریزی‌های دراز مدت و کاربردی داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به فرارسیدن ایام پایانی ماه مبارک شعبان و ایام آغازین رمضان و ضرورت توجه به مساجد اشاره کرد و گفت: مساجد زادگاه انقلاب اسلامی است چرا که همه تحولات و جریان‌های انقلاب از مسجد نشات گرفته چرا که مساجد به عنوان کانون اصلی تربیت و انسان‌سازی و مقابله با جنگ نرم مطرح است و بستر تقویت این پایگاه‌های اثرگذار باید بیشتر از گذشته فراهم شود.

دری نجف‌آبادی با اشاره به شکست آمریکا در طبس افزود: بدون شک شکست آمریکایی‌ها در نتیجه امدادهای غیبی بود زیرا آمریکای جنایتکار در 40 سال گذشته از هر فرصتی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی و نیروی مسلح ایران استفاده کرده اما توطئه‌های آنها با حضور مردم در صحنه خنثی شده است.

وی با تبریک انتصاب سردارسرلشکر سلامی به فرماندهی کل سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: اتحاد و وحدت نیروهای مسلح مایه دلگرمی ملت ایران و خار چشم دشمنان اسلام و انقلاب است.

 

 

فردا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: