bazarnews

کد خبر: ۵۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
در مراسم تکریم و معارفه رئیس دیوان عالی کشور:
رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: در محاکم و دادگاه‌ها حضور افراد خبره و آشنا به قضا امری است که به آن تاکید شده و این ضمانت اجرا است که تصمیم بر اساس موازین گرفته شود.

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دیوان عالی کشور گفت: هر کارگزاری در نظام جمهوری اسلامی ایران و هر قاضی در محکمه قضا باید قدسی عمل کند.

رئیس دستگاه قضا گفت: چنین رفتاری باعث می‌شود قوه قضائیه ما از تمام قوای قضائیه عالم متمایز شود.

وی ادامه داد: قاضی باید به گونه‌ای عمل کند که خداوند از او راضی باشد. پیرزن و پیرمردی که وارد محکمه می‌شود به قاضی می‌گوید تو جای علی نشسته‌ای این حقیقت است و آن کسی که حکم می‌کند، حکم الله است.

رئیس دانشگاه قضا تاکید کرد: حکم باید حکم‌الله باشد و این اصل باید در دیوان عالی کشور در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: در رسیدگی باید دقت و سرعت وجود داشته باشد، نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم.

رئیسی ادامه داد: اگر در حین رسیدگی به بی‌دقتی برخورد کردید، راهش نقض نیست. نباید فقط به نقض بسنده شود. وقتی در یک دادگاه معلوم می‌شود آسیب وجود دارد، باید آن آسیب شناخته شود. این مسائل فقط با نقض حل نمی‌شود بلکه باید پیگیری شود که اصل آسیب و اشکال کار کجاست.

وی تاکید کرد: اگر به تکرار در بی‌دقتی‌ها برخوردید این تکرار، تکرار مجاز نیست و باید پیگری شود تا بتوانیم میزان نقض آرا در دیوان عالی کشور را کاهش دهیم و این نشانه تسلط محاکم به مسائل قضایی خواهد بود.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در محاکم و دادگاه‌ها حضور افراد خبره و آشنا به قضا امری است که به آن تاکید شده و این ضمانت اجرا است که تصمیم بر اساس موازین گرفته شود. اینکه برخی مطرح می‌کنند آراء به صورت شفاف در منظر خبرگان و دانشگاهیان و با حذف نام‌ها صورت بگیرد به نظر ما این امر قابل اقدام باشد که بتواند در منظر صاحب نظران حقوقی و فقهی قرار بگیرد.

وی افزود: نگاه نقدی آن‌ها در صحت نظر ما کمک خواهد کرد و قضات ما هم سعی می‌کنند نظراتشان متقن نوشته شود. اگر سامانه‌ای داشته باشیم که آراء در بین صاحب نظران قرار بگیرد دستگاه قضایی نباید باکی داشته باشد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: حقیقتا تداوم سلامت در دیوان عالی کشور و حفظ سلامت آن امری مهم است و کار یک نفر نیست. الان شما همه همت کردید که در دیوان عالی کشور سلامت حفظ شود. جلوگیری از نفوذ در این مجموعه به صورت مضاعف مورد تاکید است و صاحب نظران این تاکید را دارند. حفظ سلامت بسیار مهم است.

وی با اشاره اهمیت موضوع اتقان آراء، گفت: در سند تحول اتقان آراء مورد توجه است. دیوان عالی کشور مساله اصلی آن است. این انتظار را داریم که این تفاوتی که آقای مرتضوی به آن اشاره کردند تفاوتی در کاهش نقض آراء و اتقان آراء در این دوره باشد. یعنی علاوه بر کاهش پرونده‌ها کاهش نقض را هم داشته باشیم.

 

ایلنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: