bazarnews

کد خبر: ۵۲۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش در استان خوزستان گفت: یک خمره سفالی با ارزش تاریخی از یک منزل مسکونی در شوش کشف و ضبط شد.

 رضا چنانی در خصوص چگونگی کشف این شی تاریخی گفت: کشف این شی با ارزش تاریخی از سوی پایگاه حفاظت میراث فرهنگی و پایگاه میراث جهانی شوش پیگیری شد. پس از بررسی‎های اولیه و پس از مستندنگاری، تهیه عکس و تاریخ‎نگاری نسبی درخصوص این اثر، باتوجه به فرم ظرف و تزئینات موجود مشخص شد این شی متعلق به دوران اسلامی (قرن اولیه هجری) و دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و مطالعاتی تشخیص داده شد. 
وی با اشاره به ویژگی‎های این خمره سفالی عنوان کرد: شیء مذکور به رنگ نخودی روشن باپوشش گِلی رقیق با سه دسته‎بر روی گردن و دهانه و دارای تزئینات با نقش در قسمت گردن و شانه است. 
چنانی اضافه کرد: نیمه پائینی ظرف نیز ساده و بدون تزئین و به احتمال زیاد کاربری این ظرف برای ذخیره آذوقه (مواد خوراکی یا مایعات) بوده است. 
وی با بیان این‎که شی کشف شده سالم و دارای ایستایی کامل است افزود: ازتفاع این خمره 5/62 سانتیمتر، قطر کف 12 سانتیمتر، قطر شکم ظرف 36 سانتی‎متر، قطر گردن 24 سانتی‎متر وقطر لبه آن 19 سانتی‎متر می‎باشد. 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش خاطرنشان کرد: باتوجه به اثر خاک حاصل از حفاری که روی دسته و بدنه این خمره وجود داشت، احتمال داده می شود که این خمره در جریان یک عملیات حفاری غیرمجاز از زیر خاک کشف شده است. 
وی در پایان یادآور شد: در این خصوص پرونده قضائی تشکیل شده و موضوع درحال پیگیری است. 
شوش با 2 اثر ثبت جهانی از معروف ترین شهرهای دنیای کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بود.
زیگورات چغازنبیل که نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش و 20 کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است.این سازه در سال 1979 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.
محوطه باستانی شوش نیز به عنوان هجدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
شهر شوش در 100 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: