bazarnews

کد خبر: ۵۲۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۴
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
با وجود کاهش ۴.۶ میلیارد دلاری در سال گذشته، بودجه نظامی عربستان هنوز ۸.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۸ را تشکیل می‌دهد، که بیشترین میزان در دنیاست.

گروه بین الملل بازارنیوز: طبق داده‌های جدید موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI)، در سال ۲۰۱۸ کل هزینه‌های نظامی جهانی با افزایش ۲.۶ درصدی به ۱.۸ تریلیون دلار رسید. این عدد، از سال ۱۹۸۸ به بالاترین سطح خود رسیده است و همچنین ۷۶ درصد بیشتر از دوره پس از جنگ سرد در سال ۱۹۹۸ است. هزینه‌های نظامی ایالات متحده برای اولین بار در هفت سال متوالی افزایش یافت و به ۶۴۹ میلیارد دلار رسید. دلیل آن اجرای پروژه‌های جدید از سوی دولت ترامپ است. هیچ کشور دیگری به اندازه آمریکا به حوزه نظامی خود بودجه اختصاص نداده است و بودجه امریکا در این حوزه با مجموع بودجه 8 کشور بعدی، برابر است.
چین با وجود افزایش بودجه دفاعی خود برای ۲۴ سال به طور متوالی، در سال گذشته با هزینه‌ی بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار - که تقریبا ده برابر سال 1994 است، دومین کشور پر هزینه در این حوزه بود. عربستان سعودی برای هزینه‌های نظامی ۶۸ میلیارد دلار هزینه کرده است، سپس هند با ۶۷ میلیارد دلار و فرانسه با ۶۴ میلیارد دلار در جایگاههای بعدی قرار دارند. با این حال، هنگامی که به بودجه نظامی به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی می‌پردازیم، وضعیت در واقع بسیار متفاوت است.
با وجود کاهش ۴.۶ میلیارد دلاری در سال گذشته، بودجه نظامی عربستان هنوز ۸.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۸ را تشکیل می‌دهد، که بیشترین میزان در دنیاست. در مقابل، ۶۴۹ میلیارد دلار هزینه نظامی واشنگتن تنها ۳.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده بود.
 
نسبت بودجه نظامی به تولید ناخالص داخلی در دنیا/عربستان رتبه اول+اینفوگرافیک
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: