bazarnews

کد خبر: ۵۲۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
در حالی که بهای نفت خام در روزهای جمعه و دوشنبه روندی کاهشی را در پیش گرفته است بلومبرگ در گزارشی به این مساله پرداخته است که صندوق‌های پوشش ریسک علائم بازار «گاوی» را از خود نشان می‌دهند.

 در این گزارش آمده است که صندوق‌ها bullish sentiment برای نفت خام دبلیو تی‌ای امریکا را برای نهمین هفته متوالی افزایش داده‌اند که این روند را به طولانی‌ترین نوع خود از سال 2006 تاکنون بدل کرده است.

در این گزارش عنوان شده است که از آن‌جایی که سرمایه‌گذاران تهدید رو به فزونی کمبود عرضه در جهان را مشاهده می‌کنند، نسبت شرط بر سر اینکه بهای نفت خام بالا خواهد رفت 14 برابر اینکه قیمت پایین خواهد آمد شده است.

بلومبرگ می‌نویسد که بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در روز جمعه با 2.9 درصد کاهش روبرو شده و به 63.30 دلار در هر بشکه رسیده است، از سوی دیگر برنت نیز با کاهش 3 درصدی ارزش در این روز روبرو شد.

طبق اعلام کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده، پوزیشن «نت-لانگ» که نشان‌دهنده اختلاف میان شرط‌ها بر سر قیمت بالاتر و شرط بر سر قیمت پایین‌تر است با 3.6 درصد رشد به 314.387 رسیده است. پوزیشن لانگ که نشان‌دهنده معامله‌گرانی است که با پیش‌بینی قیمت بالاتر اقدام به خرید نفت خام می‌کنند با افزایش 1.7 درصدی روبرو شده است در حالی که پوزیشن شورت که معامله‌گرانی را نشان می‌دهد که برآورد قیمت پایین‌تر داشته و در نتیجه پوزیشن فروش اختیار می‌کنند تا از کاهش قیمت سود ببرند، با کاهشی 18 درصدی در هفته منتهی به 23 آوریل روبرو شده است.

در عین حال معاملات روز دوشنبه بازار نفت در ادامه روند کاهشی که روز جمعه آغاز شده بود قرار گرفتند.

هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال (بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت)، تا ساعت ۹: ۵۱ به وقت تهران، ۴۴ سنت یا ۰.۶۱ درصد افت کرد و به ۷۱.۱۹ دلار در هر بشکه معامله شد. نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب امریکا (دابلیوتی‌آی) نیز ۰.۳۷ سنت یا ۰.۵۸ درصد پایین آمد و به ۶۲.۹۳ دلار در هر بشکه رسید. مهدی یوسفی کارشناس موسسه مطالعات انرژی در توضیح اینکه آمار معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده در کنار آنچه قیمت‌ها در روز دوشنبه و جمعه از سرگذراندند چه چیزی را نشان می‌دهد می‌گوید: «این وضعیت نشان می‌دهد که احتمالا شماری از پوزیشن‌های خرید در این 2 روز به پوزیشن فروش تبدیل شده‌اند. هر چند برای اظهارنظر دقیق‌تر باید آمار خالص وضعیت خرید هفته آینده را نیز که هفته پیش رو منتشر می‌شود مد نظر قرار داد»

بهای نفت خام پس از آنکه کاخ سفید در بیانیه‌ای از تصمیم دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا برای عدم ارایه استثنائات قابل توجه به خریداران نفت خام ایران خبر داد، با 3 درصد افزایش روبرو شد. این روند افزایشی از روز دوشنبه تا روز پنج‌شنبه ادامه یافت و قیمت هر بشکه نفت خام را به بالای 75 دلار در هر بشکه رساند.

روز جمعه اما ورق برگشته و قیمت‌ها با افتی شدید روبرو شدند. ترامپ همزمان با این اتفاق در توییتر خود نوشت که در «تماس» با «اوپک» به آنها گفته‌ است قیمت‌ها را پایین بیاورند. این تماس از سوی اوپک و عربستان تکذیب شد.

کارشناس موسسه مطالعات انرژی در مورد اینکه آیا روند کاهشی قیمت نفت خام در معاملات روز جمعه و روز دوشنبه را باید واقعا به توییت ترامپ مرتبط دانست می‌گوید: «نوسان نفت خام به هیچ‌وجه تک‌عاملی نیستند، این توییت احتمالا اثر داشته است اما موارد بسیار زیاد دیگری مانند وضعیت ذخیره‌ها و اتفاق‌های بازار مانند موضوع نفت روسیه نیز تعیین‌کننده هستند».

او بر این باور است که هنوز برای پاسخ به این پرسش که آیا بازار حذف ایران از مناسبات نفتی را پذیرفته یا نه زود است اما می‌توان گفت که تصور بازار این است که اوضاع برای صادرات نفت خام ایران سخت‌تر خواهد شد.

همچنان مسیری که مشتریان نفتی ایران خواهند پیمود بطور واضح مشخص نشده است. آخرین اخبار از ادامه مذاکرات و  تلاش مشتریان نفتی ایران برای ادامه یافتن معافیت‌های نفتی حکایت دارد.. از سوی دیگر بسیاری بر این باور هستند که همواره این امکان وجود دارد که میان اظهارات علنی در خصوص خرید نفت از ایران و آنچه که در عمل رخ دهد تفاوت وجود داشته باشد. رویترز دیروز نوشت که برخی تحلیلگران انتظار دارند چین تحریم‌ها را زیرپا بگذارد مخصوصاً چون واشنگتن احتمالاً تمایلی به تحریم شرکت‌های چینی به خاطر واردات نفت خام ایران ندارد چون آنها همزمان خریداران نفت و گاز طبیعی امریکا هم هستند.

 واکنش‌های دیپلماتیک از سوی ایران

در حالی که مساله ایران فاکتور تعیین‌کننده این روزهای بازار نفت خام است، موضع‌گیری در زمینه آنچه ترامپ به خریداران نفت خام ایران تحمیل می‌کند در 2 روز اخیر از سوی چهره‌های دیپلماتیک دیده شده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با فاکس نیوز گفته است که تحریم نفتی ایران و تعیین تکلیف برای مشتریان نفتی مصداق «زورگویی» است و بسیاری از کشورها از جمله متحدان ایالات متحده از آن خشمگین هستند.

همزمان امیر حسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل وزارت نفت ایران نیز دیروز با «نادرست» خواندن فنی و سیاسی تصور بعضی از کشورها در خصوص «پر کردن جای خالی نفت ایران»، تحریم‌ها را واکنش قلدرمابانه امریکا به تغییر موازنه قدرت در جهان توصیف

کرده است. به گزارش شانا او که در کارگروه کارشناسان شورای جهانی نفت در محل هتل پارسیان آزادی صحبت می‌کرده گفته است خلیج فارس تنها در صورتی یک مسیر بین‌المللی انتقال نفت به شمار می‌آید که همه بتوانند از آن استفاده کنند، نه تنها چند کشور.

او گفته است که تحریم‌های امریکا علیه صنعت نفت ایران به ثبات بازارهای جهانی نفت آسیب می‌رساند و زندگی را برای مردم ایران سخت‌تر می‌کند.

اقتصادآنلاین

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: