bazarnews

کد خبر: ۵۲۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱
خطر ورود سیلاب در حال تخلیه از آق قلا به گمیشان سبب جنب و جوش مردم و مسوولان شهرستان برای مقابله با این پدیده قهری در شمال غربی استان گلستان شده است.

داستان خاک، کیسه و سدهای دست ساز در ورودی ها و معابر گمیشان بویژه در بخش های شرقی گمیش تپه در حال تکرار است.
اقشار مختلف مردم بومی، داوطلبان، نیروهای نظامی و جهادی اعزامی از استان های مختلفبویژه البرز کیسه به دست در محلاتی همچون استقلال جنوبی در حال تقویت و مستحکم سازی سدهای کیسه ای هستند. 
در بخش های پیرامونی گمیش تپه مرکز شهرستان گمیشان در مسیر معروف به ناردانلی هم تعدادی از بومیان منطقه دست به کار شده و با شناسایی مناطقی که احتمال نشت و شکستگی وجود دارد، کار مقاوم سازی دیواره ها را انجام می دهند. 
در بخش های غربی و جنوبی گمیش تپه و در سالن ورزشی شهدا و مختومقلی و مدرسه شبانه روزی وحدت نیز امکانات اسکان اضطراری توسط هلال احمر استان گلستان مهیا شده است. 
در بازدید خبرنگار از کانال های رهبری و صفا ایشان گمیشان اگرچه اثری از افزایش میزان آب دیده نمی شود اما نگرانی عمومی در سطح منطقه از تغییر فوری شرایط وجود دارد. 
در محور خواجه نفس به سیمین شهر محدوده روستای کملر و بصیرآباد آب گرفتگی دیده می شود اما در حد خطر نیست.
معاون فرماندار گمیشان در گفتگو با خبرنگار پیش بینی کرد؛ سیلاب ناشی از طغیان گرگان رود تا ساعات آینده برخی روستاهای منطقه و همجوار با حریم رودخانه را فرا گیرد.
سید علیرضا حسینی با بیان اینکه تمام دایک های حفاظت از گمیشان تقویت شده است، گفت: کارشناسان آب منطقه ای حجم آب در حال حرکت به گمیشان را 9 میلیون متر مکعب برآورد کرده اند که نسبت به 90 میلیون متر مکعب سیل قبلی حجم بسیار کمتری دارد با اینحال تمهیدات لازم پیش بینی شده است. 
وی اظهار کرد: اکنون به تجهیزات تخصصی و سنگین مانند بیل مکانیکی نیاز داریم تا در صورت بروز هر گونه شکاف در دیواره های حفاظتی در کوتاه ترین زمان ممکن واکنش لازم را انجام دهیم. 
بر اساس این گزارش جمعه گذشته ششم اردیبهشت شهرستان آق قلا در شمال گلستان به سبب بارش شدید و تخلیه سرریز سد وشمگیر با حجم 130 متر مکعب بر ثانیه دوباره گرفتار سیلاب شد و حدود 35 درصد شهر مجددا به زیرآب رفت. 
بخش اصلی سیلاب آق قلا از طریق گرگان رود به سوی روستاهای شهرستان گمیشان که در پیرامون رودخانه واقع هستند در حرکت است و قسمت دیگر سیل نیز شهر گمیش تپه را هدف گرفته بطوریکه حدود 30 روستای منطقه در معرض خطر قرار دارد. 
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان هم شرایط کنونی گمیشان را عادی و تمام راه های دسترسی شهری و روستایی را باز اعلام کرد.
به گفته مجتبی جمالی؛ آب گرفتگی جاده فرعی خواجه نفس به روستای کملر در شرق شهرستان گمیشان ارتباطی به سیلاب های خروجی از آق قلا ندارد.
وی ابراز امیدواری کرد؛ مهار سیلاب دوم در گمیشان با موفقیت انجام شود.
شهرستان گمیشان با هشتاد هزار نفر جمعیت از نخستین روزهای فروردین امسال درگیر سیلاب است.
بیشتر مردم این شهرستان در کرانه شرقی دریای خزر به مشاغل کشاورزی، دامداری و صیادی از دریا مشغولند.

اقتصادآنلاین

برچسب ها: استقلال ، سیل ، بازارنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: